Hopp til innhold
Vy tog
Foto: Roy Pettersen / NRK

Tog og jernbane

Oppsummert

I nær 200 år har togtrafikk på jernbane vært et viktig transportmiddel for mennesker og gods. Norges jernbanenett er på 4208 km (2017). Den samlede lengde av verdens jernbaner var i 2015 beregnet til drøyt 1 millioner km. (SNL)

  • Sørlandsbanen stengt på grunn av brann ved sporet

    Sørlandsbanen er mandag kveld stengt mellom Vegårshei og Gjerstad på grunn av at godstog som har sporet av.

    – Det skal bare være lokomotivet som har sporet, ingen av vognene, sier pressevakt Harry Korslund i Bane Nor til Fædrelandsvennen.

    Det er ikke meldt om skade på lokomotivføreren.

    Korslund sier at det kan ta noen timer før strekningen åpner igjen. På sine nettsider varsler Bane Nor om en ny oppdatering klokken 6.

    – Det er noen tonn som skal opp på sporet igjen. Det kan fort gå noen timer.

    Sent mandag kveld brøt det ut to krattbranner langs skinnene. Også dette førte til problemer for Sørlandsbanen. Klokken 0.42 var imidlertid begge brannene slukket, sier operatør Emily Gjertsen i 110-Agder til avisa.

    Togselskapet Go-Ahead skriver på sine sider at det er satt inn buss for tog.

    Sørlandsbanen går fra Oslo til Stavanger via Kongsberg og Kristiansand.

    (NTB)

  • Gardermobanen stengt på grunn av brann

    Gardermobanen er stengt mellom Eidsvoll og Oslo lufthavn på grunn av en brann ved sporet.

    Det opplyser Bane Nor på sine nettsider klokken 18.49.

    – Det brant 10 til 15 meter langs toglinja, sier vaktleder i Øst 110-sentral, Harald Mogen.

    Brannvesenet har slått ned flammene, og jobber nå med å dynke bakken med vann.

    Det er ikke fare for spredning.

    Bane Nor varsler en ny oppdatering klokken 20, men skriver at prognosen for åpning er uviss.

  • Tilbake til normalen for Rørosbanen

    Fra 21. mai vil Rørosbanen være tilbake i normal rutetrafikk med seks daglige avganger hver vei.

    – Dette er fantastiske nyheter for alle våre kunder langs denne strekningen. Vi skal feire med deilige kringler til alle våre passasjerer, sier administrerende direktør i SJ Norge, Rikke Lind.

    Strekningen Trondheim-Hamar ble kraftig påvirket etter at ekstremværet «Hans» gjorde at Randklev bru i Ringebu på Dovrebanen kollapset.

    Det tvang frem færre avganger og mye buss for tog.

    – At togene nå skal gå som normalt igjen er fantastiske nyheter for alle i regionen. Jeg vil takke Bane Nor for samarbeidet og innsatsen med gjenåpningen av Randklev bru, sier Lind.

  • 1,3 milliarder til Kolbotn stasjon

    Det settes av 1,3 milliarder kroner til oppgradering av Kolbotn stasjon i forslaget til revidert nasjonalbudsjett.

    – At vi får vedtatt en kostnadsramme sikrer at arbeidene som er påbegynt kan fortsette, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Østlandets Blad.

    Arbeidet skal starte i sommer, men vil hovedsakelig skje til neste år. Planen er at det skal være ferdig i 2026.

    Kolbotn stasjon er en av ti stasjoner som må tilpasses nye togsett, som er lengre enn de gamle.

    Der skal de blant annet fjerne ett spor, forlenge plattformene og gjøre stasjonen tilgjengelig for alle, også de med rullestol eller barnevogner.

  • Signalfeil mellom Lillestrøm og Oslo lufthavn er rettet

    Feilen førte til forsinkelser og innstillinger, skriver Bane Nor på sine nettsider.

    Den er nå rettet opp, ifølge pressevakt Olav Nordli i Bane Nor.

    – Litt følgeforsinkelser kan det bli, men det vil nok rette seg opp ganske raskt.

    Toglinjer som kan påvirkes:

    – FLY1 mellom Drammen og Oslo lufthavn

    – RE10 mellom Drammen og Lillehammer

    – RE11 mellom Skien og Eidsvoll

    – RE12 mellom Kongsberg og Eidsvoll

    – F6 mellom Oslo S og Trondheim S

    – FLY2 mellom Stabekk og Oslo lufthavn

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no