Hopp til innhold
Johan Sverdrup feltet
Foto: Lizette Bertelsen & Jonny Engelsvoll / Equinor

Elektrifisering

Oppsummert

Oljeplattformene i Nordsjøen, og landanleggene på Mongstad, Kårstø og Melkøya står for en stor del av utslippene som Norge må kutte om vi skal nå EUs klimamål innen 2030. Overgang til elektrisk strøm er under planlegging.

  • Ny minerallov skal auke mineralaktiviteten i Noreg

    Fredag la næringsminister Cecilie Myrseth fram eit forslag til ny minerallov.

    – Mineral har ein aukande strategisk og geopolitisk betydning som komponentar til blant anna fornybar energi, digital omstilling og rom- og forsvarssektoren. Vi skal utvikle mineralnæringa samtidig som vi tar vare på nasjonale sikkerheitsinteresser, seier ho.

    Med Engebøfjellet i Førdefjorden som kulisse lanserte Høgre fredag ein ny mineralstrategi for å setje fart på norsk bergverksdrift.

    Kina skaper press på meir gruvedrift i Noreg

    Kinesisk dominans gjer at Høgre vil få fart på den norske gruvedrifta. Andre åtvarar mot «mineralutvinning på speed».

  • Motsetter seg at energiministeren går inn som partshjelp om Melkøya

    Loga sámegillii.

    Reinbeitedistriktene Fiettar og Kvaløy/Fálá har motsatt seg at Energidepartementet trer inn som partshjelp i rettssaken mellom Statnett og Equinor, mot reinbeitedistriktene.

    – I vilkårene for å gå inn som partshjelp stilles det i utgangspunktet krav om at saken må ha betydning direkte for partens rettigheter og plikter. Det vilkåret er ikke oppfylt etter vårt syn.

    – De kan måtte fatte vedtak i etterkant av en beslutning, men det må de uansett utfall om de får det forelagt seg. Og de skal være en objektiv part når de fatter vedtak. Vi mener at vilkårene rett og slett ikke er oppfylt for å tre inn som partshjelper i saken.

    Det sier advokat for reinbeitedistriktene, Knut Hurum.

    8. november erklærte energiminister Terje Aasland at staten vil gå inn som partshjelp i rettssaken om 420 kV-linja til Melkøya i Hammerfest.

    Nå må partene vente på en avklaring fra Hålogaland lagmannsrett.

    Rettssaken gjelder spørsmålet om forhåndstiltredelse, om Statnett og Equinor skal få lov å begynne å bygge før saken er endelig avgjort i domstolene.

    – Lagmannsretten må ta stilling til om de er enig med staten i at vilkårene for å tre inn som partshjelper er oppfylt, eller om de er enig med oss, som sier at vilkårene ikke er oppfylt, sier Hurum.

    Advokat Knut Helge Hurum.
    Foto: Erik Lieungh
  • Energiminister går inn som partshjelp om Melkøya

    Loga sámegillii.

    Energiminister Terje Aasland går inn som partshjelp i rettssaken mellom Statnett og Equinor mot reinbeitedistriktene Fiettar og Kvaløy/Fálá, om 420 kV-linja til Melkøya.

    Det melder Altaposten.

    Regjeringa vil elektrifisere gassanlegg i Hammerfest, men kraftlinja vil gå gjennom reinbeiteområder.

    Staten ved energidepartementet erklærte seg som partshjelp i saken 8. november. Partene har til i dag, fredag, for å komme med eventuelle innvendinger mot partshjelpen.

    Statnett vant fram i saken i tingretten. Saken ble anket og blir ikke behandlet med offentlig innsyn i lagmannsretten. Forhandlingene vil foregå skriftlig, melder Altaposten.

    Terje Aasland
    Foto: Sindre Thoresen Lønnes / NRK
  • Klarer ikke levere elbusser til Oslo

    Ruter inngikk i 2022 kontrakt med Nobina om at de skulle levere 76 nye, elektriske busser til kollektivdrift i Oslo øst. Bussene skulle være på plass i desember i fjor, men hittil har ikke Nobina klart å levere en eneste buss.

    Det skriver Teknisk Ukeblad.

    Årsaken er at det nederlandske selskapet Ebusco, som skulle levere bussene til Nobina, er i økonomiske problemer, og nesten ikke produserer busser lengre.

    – Vi har støvsugd markedet for busser for å opprettholde kollektivtrafikken i en situasjon med enorme leveranseproblemer på det globale bussmarkedet, skriver Nobina Norge-sjef Karine Nordseth i en e-post til TU.

    Ruter sier det hele er beklagelig.

    – Vi har kontrakt med Nobina og den forholder vi oss til. Vi vet at Nobina jobber med å løse denne situasjonen etter beste evne og vi har stor tillit til Nobina, sier pressetalsperson i Ruter, Knut Martin Løken.

    Kontrakten mellom Ruter og Nobina varer frem til desember 2033.

    elbuss i oslo
    Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
  • Elektrisk ferje på Femunden?

    Engerdal kommune inviterer til folkemøte 8. september om elektrisk ferje på Femunden.

    Rutebåten Femund II har dieselmotor, og kommunen ønsker å informere om mulighetene for elektrisk drift av en tilsvarende båt.

    Det har vært rutetrafikk på Femunden siden 1887, og i dag er det åtte stoppesteder langs ruta.

    Femund II
    Foto: Aleksander Nordengen Brevig / NRK

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no