Hopp til innhold
Johan Sverdrup feltet
Foto: Lizette Bertelsen & Jonny Engelsvoll / Equinor

Elektrifisering

Oppsummert

Oljeplattformene i Nordsjøen, og landanleggene på Mongstad, Kårstø og Melkøya står for en stor del av utslippene som Norge må kutte om vi skal nå EUs klimamål innen 2030. Overgang til elektrisk strøm er under planlegging.

  • 40 prosent elektriske biler

    40 prosent av bilparken til Oslo universitetssykehus er nå elektrisk.

    Det melder helseforetaket selv.

    Det gjelder blant alle akuttbilene, og sykehusets varebiler.

    Men de har likevel beholdt et par eldre dieselbiler i reserve for kalde vinterdager, skriver sykehuset.

    Målet er en helelektrisk bilpark innen 2030.

    Ambulansetjenesten ved Oslo universitetssykehus (OUS)
    Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK
  • No blir bussane elektriske

    Innan to år skal nær åtte av 10 bussar i Sogn og Fjordane vere elektriske. Politikarane i fylkesutvalet vedtok i går å lyse ut anbod på bussruter i Sunnfjord og Sogn frå 2026.

    I dei nye kontraktane blir det strenge utsleppsreglar og mellom 60 og 80 prosent av rutene skal køyrast elektrisk.

    – Då skal vi over på elektriske bussar, og ha nullutslepp. Så er det stort sett ruteopplegget som har vore før som ligg til grunn, seier Trude Brosvik (KrF).

  • Elbusser takler ikke kulden

    Kulden skaper problemer for de elektriske bussene. Det har gjort at Ruter har måttet innstille flere avganger denne uka.

    Tirsdag morgen er en rekke busser innstilt og tatt ut av trafikken i Oslo.

    Det samme skjedde i går med rundt 50 avganger, skriver TV 2.

    Årsaken ble opplyst å være «en feil på transportmiddelet».

    Kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, sier at kulden forårsaker problemer for elbussene.

    – I kulden bruker elbussene mer strøm og da krever det en annen type planlegging for å opprettholde ruta slik den skal være for de reisende. Vi har dialog med operatøren og vi håper at det blir bedre med dagene som kommer, sier hun til NRK.

    Kuldeproblemene gjelder blant annet linje 34 og 52, som kjøres av nye elektriske busser.

    (Illustrasjonsbilde.)

    Buss i Oslo
    Foto: Anders Fehn
  • NVE godkjenner plan for elektrifisering av Yggdrasil-feltet

    NVE har godkjent Aker BP sin detaljplan for elektrifisering av Yggdrasil-feltet på norsk sokkel. I planane inngår det mellom anna nye anlegg i Samnanger og Fitjar kommune, fleire nye kraftlinjer i luft og i jord, og ombygging av eksisterande linjer. Totalt skal ein leggja 250 kilometer med sjøkabel. Planane vil påverka både Samnanger, Bjørnafjorden, Tysnes, Fitjar og Austevoll kommunar.

  • Vadsø-ordfører: – Velger å stole på at det blir havvind

    Vadsøs ordfører, Wenche Pedersen (Ap) sier at hun stoler på sine partikamerater, som på landsmøtet har besluttet å si ja til elektrifisering av sokkelen. Med hjelp av havvind.

    – Dette er et vedtak man må tolke, men jeg velger å være positivt til at elektrifiseringen ikke skal skje ved hjelp av kraft fra land, men ved hjelp av havvind, sier hun.

    Hun sier at denne tolkningen deler hun med finnmarks delegasjon på landsmøtet.

    – Jeg oppfatter at dem som har vært med på å skrive vedtaket tolker det dit hen, at man må ha andre løsninger slik som havvind, og da må jeg ha tillit til at det er det dem mener, sier ordføreren.

    – Kan du være trygg for at det blir havvind?

    – Det som alltid er utfordringen med slike kompromisser er at man pakker det inn i ord, men denne gangen velger jeg å stole på de som har vært til stede, sier hun.

    Pedersen er klar på at hun vil følge denne saken til døra.

    – Allerede mandag vil jeg og resten av Øst-Finnmark-rådet sette oss ned og be om et møte med olje -og energiministeren.

    Wenche Pedersen er ordfører i Vadsø kommune og hun leder også regionrådet i Øst-Finnmark. Pedersen forventer lavere flybillettpriser allerede neste år i region.
    Foto: Privat

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no