Hopp til innhold
Oslo S
Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

Kollektivtrafikk i Stor-Oslo

Oppsummert

Kollektivtilbudet i Oslo og Akershus organiseres av Ruter.
Oslo kommune eier 60 prosent av selskapet, mens Akershus fylkeskommune eier 40 prosent. Ruters mål er at all deres trafikk skal være utslippsfri innen 2028.

  • Bompengefrys: – Sjokkerende linjeskift av Ap

    MDG og SV i Oslo refser tidligere byrådspartner Arbeiderpartiets utspill om å fryse bompengene på dagens nivå.

    Oslo Ap vil ikke øke bompengeinntektene i Oslopakke 3 og sier derfor nei til nye, store vei- og kollektivprosjekter.

    – Det er et sjokkerende linjeskift fra Ap, sier MDGs gruppeleder i bystyret, Sirin Stav.

    – I dag betaler Oslo-folk på østkanten mer i bompenger enn på vestkanten. Vi mener at bomtakstene må økes og bli mer rettferdige for å finansiere bedre og billigere kollektivtransport og flere trygge sykkel- og skoleveier, sier Stav.

    Både MDG og SV kritiserer også byrådspartiene og deres ønske om flere veier, som Røatunnel og Manglerudtunnel.

    – Ap og Høyre kjører samferdselspolitikken ned i hver sin grøft. Det er rett og slett dårlig styring, sier miljø- og samferdselspolitisk talsperson i Oslo SV, Ola Wolff Elvevold.

    – Ap bommer når de låser fast bompengenivået. Vi må redusere biltrafikken mer og mobilisere midler til kollektivutbygging, som baneløsning til Nedre Romerike og trikk til Tonsenhagen, sier han.

  • Ruter mener tiltakene har virket

    Tiltakene som kollektivselskapet Ruter la frem for å bedre trafikkavviklingen har virket, mener selskapet.

    Etter en periode med mye kaos for særlig bussreisende, la Ruter 30. januar frem 27 tiltak for å få bukt med innstillingene og forsinkelsene.

    – Situasjonen med altfor mange innstillinger og forsinkelser har vi tatt på stort alvor, for de som reiser med kollektivtransporten har opplevd et tilbud som ikke er på det nivået vi skal være. Flere av tiltakene vi la frem for tre uker siden har hatt positiv effekt, og har ført til bedre punktlighet i kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i en pressemelding.

    – I januar lå vi på 95 prosent regularitet, som vi kaller det, og så langt i februar så ligger den på 99,7 prosent, utdyper pressetalsperson Øystein Dahl Johansen overfor NRK.

    – Det har jo vært ganske krevende forhold i trafikken også i februar, men vi ser at tiltakene virker og gir effekt på regulariteten, sier Johansen.

    Ruter har også redusert tilbudet på noen busslinjer en periode.

    – Ja, noen har et litt redusert tilbud, men det varierer jo fra 1-20 avganger per dag på noen linjer. Sånn at hvis du har 20-bussen og den går hvert femte minutt i stedet for hvert fjerde minutt, så blir det mange avganger av det samlet sett, men tilbudet er nødvendigvis ikke så mye dårligere enn det det var, sier Johansen.

    Det er vanskelig å peke på hvilke enkelttiltak som har gitt best effekt isolert sett, skriver Ruter i pressemeldingen. «Men i fortsettelsen ønsker Ruter at operatørene redegjør effekten av hvert enkelt tiltak på en tydeligere og mer tallfestet måte der dette er mulig», står det videre.

    Buss Lysaker
    Foto: Hallgeir Braastad / NRK
  • Aftenposten: Elbusser i Oslo kobles til tvangsarbeid i Kina

    Produsenten av 22 busser som brukes i kollektivtrafikken i Oslo kobles til tvangsarbeid i Kina, skriver Aftenposten.

    De viser til en rapport laget for kollektivselskaper i Sverige, som kobler flere kinesiske produsenter av elbusser til tvangsarbeid. Én av produsentene, Build Your Dreams (BYD), har levert 22 busser til Nobina, en av Ruters underleverandører.

    De BYD-produserte bussene ble tatt i bruk i Oslo i 2019.

    Rapporten i Sverige fastslår at det er risiko for systematisk statlig sanksjonert tvangsarbeid hos flere kinesiske elbuss-produsenter.

    BYD kobles i rapporten til tvangsarbeid i Xinjiang-regionen i Kina, der minst 1 million uigurer og andre minoritetsgrupper er innesperret i fangeleirer, ifølge FN. Produsenten har også virksomhet i Tibet, der risikoen for statlig tvangsarbeid er stor.

    Nobina sier til Aftenposten at de har gått grundig gjennom den svenske rapporten, og vil følge opp sine leverandørkjeder.

    Selskapet vil ikke dele dokumentasjon på arbeidsforholdene som de har fra BYD.

    Samferdselsbyråd Marit Vea (V) forventer at rapporten får konsekvenser.

    – Jeg legger til grunn at de ikke går og handler fra denne tilbyderen igjen, med mindre de får grundig dokumentasjon om at menneskerettighetene blir ivaretatt, sier hun til Aftenposten.

     Ruters nye elbusser som skal settes inn i testkjøring i Oslo ble vist frem og prøvekjørt torsdag.
    Foto: Cornelius Poppe / NTB
  • Bygger gangbro over Majorstuen T-banestasjon

    I mai begynner Sporveien med å oppgraderingen av Majorstuen T-banestasjon.

    Større plattformer, ny gangbru og flere innganger til plattformene skal bidra til en mer effektiv stasjon for passasjerene.

    Etter planen blir stasjonen stengt én enkelt helg denne sommeren og fire uker i juli sommeren 2025.

    I noe tid før og etter dette vil T-banetogene kunne kjøre forbi, men ikke stanse på Majorstuen stasjon. Mer informasjon kommer nærmere stengeperioden, skriver Sporveien i en pressemelding.

    Kostnadsrammen for prosjektet er på 1,135 milliarder kroner og skal etter planen stå ferdig innen sommeren 2026.

    Ny gangbro over Majorstuen t-banestasjon.
    Foto: Team Major