Det skapte oppstyr da lektor Simon Malkenes ved Ulsrud videregående skole i Oslo, beskrev en vanskelig skoletime i Dagsnytt 18 den 5. mars i år.
I etterkant har flere elever reagert på beskrivelsen, og sier de føler seg stigmatisert. Skolen startet også «en prosess» mot Malkenes.
Byrådssekretær for utdanning i Oslo, Tarjei Helland (SV), sier i Dagsnytt 18 tirsdag at lærere bør kunne få ytre seg om elevenes hverdag.
– Her vil jeg sende et tydelig signal. Dersom man er en brysom lærer som kommer med systemkritikk, da skal reaksjonen du skal forvente deg være bejubling og en stor takk for at du tok opp dette, sier han.
«Jeg kan ikke si dette offentlig, men ...»
Eivor Evenrud (Rødt), nestleder i Oslo bystyres kultur- og utdanningskomite, har innkalt til høring om ytringsfrihet i Oslo-skolen, etter saken mot lektor Malkenes.
Hun sier hun har fått flere henvendelser fra lærere som har fått reaksjoner fra arbeidsgivere etter innlegg på sosiale medier.
– Samtalene starter gjerne med «Jeg kan ikke si dette offentlig, men ...». Bare i dag har jeg snakket med to lærere med ganske like historier. Dette er folk som har kommentert et innlegg og kommet med kritikk av noe faglig i skolen, og så blir de kontaktet og bedt om å fjerne det, sier Evenrud.
- Les også: Fire av ti lektorer redde for å kritisere egen skole
- Les også: – Læreres ytringsfrihet trumfer risikoen for å krenke elever
– Avhengige av lærere som ytrer seg
Rødt-politikeren mener det er et problem at flere lærere har blitt møtt med beskyldninger om at de er illojale mot skolene.
– Enkelte har fortalt at de har vært i et vikariat og ikke fått forlenget dette etter en slik episode. Nå skal ikke jeg påstå at dette er den eksakte grunnen til at de ikke fikk jobbe videre, men de opplever at det blir dårlig mottatt, sier hun.
Byrådssekretær Helland sier han vil ta henvendelsene Evenrud forteller om på alvor, selv om han ikke vet hvor representative disse er for lærerne i Oslo.
– For å kunne utvikle skolen er vi helt avhengige av lærere som ytrer seg om arbeidsforholdene sine og situasjonen i skolen, sier Helland.