Normal

Deutsche Bahn varsler juridiske skritt mot Norsk Bane

Deutsche Bahn og Norsk Bane arbeidet tett sammen for å utvikle et nett med lyntog i Norge. Nå er det full strid mellom selskapene. Striden kan havne i retten.

Lyntog

Norsk Bane har samarbeidet tett med Deutsche Bahn International for å utvikle et nett med lyntogsamband i Norge. Nå er forholdet mellom de to selskapene svært anstrengt.

Foto: JOHN MACDOUGALL / Afp

I 2010 la Norsk Bane frem en plan der det fremgikk at det ville være lønnsomt med lyntog i Norge. Togene skulle gå, ikke bare mellom Norges største byer, men også til mindre byer som Haugesund, Ålesund og Molde.

I prosessen var Deutsche Bahn International sterkt involvert. De har blant annet gjort beregningene som ligger til grunn for konklusjonene i rapporten.

Norsk Bane føler seg nå latt i stikken av det tyske gigantselskapet. Samarbeidsklimaet mellom selskapene skal ha vært bra helt frem til slutten av 2012.

Thor Bjørlo

Thor W. Bjørlo er kommunikasjonssjef i Norsk Bane.

Foto: Trond Vestre / NRK

Da fikk vi en telefon fra den nye direktøren i Deutsche Bahn International som sa at han hadde hatt ubehagelige samtaler med det norske Jernbaneverket, forteller kommunikasjonssjef Thor Bjørlo til NRK.

– Navn og logo har blitt brukt feil

Etter hvert ble forholdet mellom de to selskapene så anstrengt, og nå stoppes samarbeidet.

– Vi har nå besluttet å avslutte forholdet, sier seniorkonsulent Knut Halvorsen i Deutsche Bahn Internasjonal til NRK.

Utviklingen i forholdet mellom de to selskapene ble først omtalt i Jernbaneverkets magasin «Jernbanemagasinet».

Vi ser at vårt navn og vår logo er blitt brukt på en måte vi ikke står inne for, og som vi ikke har kontroll med, sier Halvorsen.

Han sier at Norsk Bane AS har feiltolket resultater fra analyser som Deutsche Bahn har gjennomført, og at dette er så er presentert som det tyske selskapets konklusjoner.

Derfor har vi nå satt inn juridisk ekspertise for å vurdere hvordan vårt navn og vår logo er brukt i forbindelse med dette, sier Halvorsen til Jernbanemagasinet.

Norsk bane kjenner seg ikke igjen

Samarbeidet mellom de to selskapene har pågått siden 2008. Planene om lyntog ble lagt i skuffen i sommer, da regjeringen valgte å si nei.

– Da planene ble skrinlagt i sommer var vi kommet i en ny situasjon og vi ønsker ikke å bli dratt inn i en debatt som vi føler det ikke er grunnlag for.

– Dette gjelder særlig utspill fra i sommer om at Jernbaneverket bevisst fører Stortinget og det norske folk bak lyset. Dette er sånt vi mener det ikke er noe grunnlag for å hevde, sier Halvorsen til NRK.

Ifølge
Deutsche Bahn Internasjonal er det viktig for dem å ha et ryddig forhold til norske myndigheter.

Styreleder Thor W. Bjørlo kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Deutsche Bahn.

Jeg stiller meg helt uforstående til det som blir sagt og det inntrykket som blir skapt, sier Bjørlo. Det er leit at samarbeidet nå blir avsluttet sier han. Vi har kun videreformidlet de konklusjonene og de utredningene som Deutsche Bahn selv har levert. De har selv vært i Norge gjentatte ganger og presentert dette materialet, sier han.

Frykter press fra Jernbaneverket

Thor W. Bjørlo sier at de ikke liker situasjonen som nå har oppstått, og vil sørge for at det ikke skal bli stående et inntrykk av at materiale fra det tyske selskapet er misbrukt.

Jan Erik Kregnes

Jan Erik Kregnes er pressesjef i Jernbaneverket.

Vi kommer nå til å legge ut det originale tyske materialet sammen med de bearbeidede norske utgavene, slik at det ikke skal være tvil, sier Bjørlo til NRK.

Norsk Bane frykter noe av årsaken til at samarbeidet har blitt avsluttet er press fra Jernbaneverket.

– Hvis det er slik at Jernbaneverket bruker sin markedsmakt til å true andre meninger til taushet, er vi inne i en stor forvaltningsmessig skandale, sier Bjørlo.

Pressesjef Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket sier de ikke kjenner seg igjen i uttalelsene til Norsk Bane:

– Vi har aldri truet noen firma. Når Deutsche Bahn nå trekker seg ut så er det deres egne ord og konklusjoner, sier Kregnes til NRK.