Hopp til innhold

Her kan Norge få nye høyhastighetstog

Kommer nye hurtigtog til å stoppe på en stasjon i nærheten av deg? Se her hvor Jernbaneverket vurderer å ruste opp togtilbudet i Norge.

Geilo

Slik ser konsulentselskapet Sweco for seg en høyhastighetsbane på Geilo i Buskerud

Foto: Sweco

Nye traseer med færre stopp kan korte ned reisetiden mellom de største byene i landet. Om to måneder legger Jernbaneverket fram sine forslag for nye høyhastighetstog i Norge. Disse traseene har vært vurdert:

  • Oslo–Bergen–Stavanger
  • Bergen–Stavanger
  • Oslo–Kristiansand–Stavanger
  • Oslo–Trondheim
  • Oslo–Stockholm
  • Oslo–Göteborg

Det var Samferdselsdepartementet som i fjor ga Jernbaneverket oppdraget med å utrede fremtiden for en høyhastighetsjernbane i Norge. Fire konsulentfirmaer ble hyret inn, nemlig Sweco, Rambøll, Multiconsult og Norconsult.

Norge utreder høyhastighetstog

– Selv med flere stopp kan reisen mellom Oslo og Bergen komme ned i to timer og sju minutter, sier prosjektleder Tom Stillesby

Foto: Øystein Grue / Jernbanemagasinet

– En norsk variant av toget vil ha flere stopp enn det høyhastighetstog i for eksempel Spania og Frankrike har, sier prosjektleder Tom Stillesby i Høyhastighetsutredningen. De spanske lyntogene går tre ganger så fort som de norske ekspresstogene vi har i dag.

– Det er viktig at også de som bor mellom storbyene skal få et godt tilbud. Selv om hvert eneste stopp forlenger reisetiden med cirka seks minutter, er det viktig å gi et bredt tilbud. Man vil likevel få en reisetid fra by til by på om lag tre timer. Men det er klart, det blir færre stoppesteder enn i dag, sier Stillesby.

Reisetider- og ruter

Det britiske firmaet Atkins har regnet seg frem til hvilke steder togene kan stoppe og hvor lang tid en reise vil ta, avhengig av hvor man velger å legge de nye togskinnene.

Et alternativ er 250 km/t. Da er traseene og reisetidene litt annerledes, men her har vi sammenlignet basis-alternativene basert på 330 km/t:

Oslo–Bergen, via Hallingdal: 2 timer, 6 min, 25 sek. Stopper i Oslo, Hønefoss, Geilo, Voss og Bergen

Oslo–Bergen, via Numedal: 2 timer, 14 min, 47, sek. Stopper i Oslo, Drammen, Kongsberg, Geilo, Voss og Bergen.

Oslo–Bergen, via Haukeli: 2 timer, 15 min, 51 sek. Stopper i Oslo, Drammen, Kongsberg, Rølda, Odda, Bergen

Oslo–Trondheim, via Gudbrandsdalen: 2 timer, 59 min, 21 sek. Stopper i Oslo, Gardermoen, Hamar, Lillehammer, Otta, Oppdal og Trondheim

Oslo- Trondheim, via Østerdalen: 2 timer, 11 min, 43 sek. Stopper i Oslo, Gardermoen, Elverum Parkway, Tynset og Trondheim

Oslo–Trondheim, via Gjøvik/Gudbrandsdalen: 2 timer, 35 min, 27 sek. Stopper i Oslo, Gardermoen, Gjøvik, Lillehammer, Otta, Oppdal og Trondheim

Oslo–Stavanger, via Haukeli: 2 timer, 27 min, 34 sek. Stopper i Oslo, Drammen, Kongsberg, Røldal, Haugesund og Stavanger.

Oslo–Stavanger, via Kristiansand: 3 timer, 2 min, 15 sek. Stopper i Oslo, Drammen, Porsgrunn, Arendal, Kristiansand, Mandal, Egersund, Sandnes og Stavanger

Bergen-Stavanger via Røldal: 1 time, 28 minutter, 51 sek. Stopper i Odda, Røldal, Haugesund, Stavanger

Bergen-Stavanger langs kysten: 1 time, 22 minutter, 17 sek. Stopper i Stord, Haugesund, Stavanger

Oslo–Stockholm via Lillestrøm: 2 timer, 46 minutter, 53 sek. Stopper i Oslo, Lillestrøm, Karlstad, Örebro, Västerås, Stockholm

Oslo–Göteborg: 1 time, 40 min, 22 sek. Stopper i Oslo, Sarpsborg, Trollhättan og Göteborg.

(artikkelen fortsetter under kartet)

For å se kartet i stor versjon: klikk på ikonet til høyre.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Både passasjerer og gods

Høyhastighetstog

Spansk høyhastighetstog

Foto: Renfe

De fire konsulentfirmaene har sett på frakt av både passasjerer og gods. Det gleder kommunikasjonssjefen i Norsk Bane AS, Thor Bjørlo. Der ønsker man et tog som frakter både folk og varer.

-Vi mener det er helt avgjørende for prosjektet at vi får med godstrafikken. For eksempel vil minst 50 prosent av inntektene på et høyhastighetstog Dombås-Ålesund komme fra gods, har Bjørlo tidligere sagt til NRK.

Jernbaneverket skal nå gå gjennom de fire rapportene. Om to måneder vil etaten legge fram et forslag om hvor de forskjellige traseene skal gå.

– Dette vil vi basere på fakta som analyser av passasjergrunnlaget, hvor fort toget vil komme fram og hva som kan være samfunnsøkonomisk forsvarlig, sier Tom Stillesby hos Jernbaneverket.

Les de fire konsulentrapportene her

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT