Planene for Møreaksen ble lagt frem for Samferdselsdepartementet på fredag. Ønsket har vært å finansiere den påtenkt fergefrie forbindelsen på E39 Kyststamveien over Romsdalsfjorden ved offentlig-privat samarbeid (OPS).
Responsen fra departementet faller i god jord hos daglig leder av Møreaksen AS, Jan Peter Hammerø.
Egner seg godt
Signalene fra statssekretær i departementet, Bård Hoksrud (FrP), er at Møreaksen er godt egnet som OPS-prosjekt, og at planene bør videreutvikles.
– Vi er godt fornøyd med konklusjonene så langt, sier daglig leder i Møreaksen AS, Jan Peter Hammerø i en pressemelding.
Han understreker at det er bra å ha dialog med Samferdselsdepartementet underveis i denne prosessen, slik at de kan få innspill om hva departementet anser som viktige tema å belyse.
Nå vil Møreaksen AS gripe fatt i det videre arbeidet umiddelbart.
Les også:
Forretningsplan for Møreaksen
På møtet kunne Hoksrud fortelle at Samferdselsdepartementet ønsker nye OPS-prosjekter, og at de er positive til at det utredes en slik løsning for Møreaksen.
Han mener det er spennende å se nærmere på OPS for prosjektet fordi bro- og tunnelteknologien er kjent.
– Vi oppfordrer derfor prosje
ktet til å gå videre til neste fase i utredningene. Det som har kommet frem så langt er interessant, sier Hoksrud.
Tydelig konklusjon
Rådgivingsselskapet Deloitte står bak gjennomføringen av fase 1 av utredningen på vegne av Møreaksen AS.
Konklusjonen er at Møreaksen egner seg godt som OPS-prosjekt, og det er stor interesse for prosjektet i markedet, både blant entreprenører og finansieringsinstitusjoner.
Les også:
Neste fase i prosessen er å utarbeide forslag til finansieringsmodell for Møreaksen. Hammerø sier det vil innebære at de går dypere i materien og ser på hvordan Møreaksen best kan finansieres som OPS-prosjekt.
– Dette vil være en kombinasjon av ulike finansieringskilder, blant annet bidrag fra Staten og bompenger, forteller han.
Han trekker også frem det nye veiselskapet som regjeringen planlegger, og sier det gir muligheter man hittil ikke har hatt.