Det var slege hòl i to av ballastankane på «Eemslift Hendrika».
Den eine tanken var punktert fleire stader og hadde ein bulk som var 40 cm djup og ca. fire meter lang. Skadane førte til at det kom vatn inn i lasterommet på skipet.
Det syner ein rapport frå Sjøfartsdirektoratet sin hamnestatskontroll som Sunnmørsposten har fått innsyn i.
Propellar som vart frakta under dekk skal ha forskyvd seg og slått hòl i tankane.
Dramatisk berging
Det nederlandske lasteskipet dreiv mot land i to døgn, utan motorkraft og mannskap, før det vart berga på Stadhavet om kvelden 7. April.
Då sette Kystverket i gang ein statleg redningsaksjon.
Skipet vart slept til Ålesund. Medan det låg til kai der gjennomførte Sjøfartsdirektoratet ein hamnestatskontroll.
– Vanskeleg å vite om det var hol i skroget
Ballastankar er tankar i botnen eller sidene på eit skip som er viktig for stabiliteten. Tankane vert fylte med sjøvatn for å få vekt lågt i kjølen, og dermed sørgje for at eit skip flyt stabilt.
Håvard Vollset Lien er universitetslektor, og underviser i skipsdesign ved NTNU. Han peikar på at hòl i ein ballasttank ikkje treng å vere kritisk på eit skip som «Eemslift Hendrika».
– Det kritiske vil vere kor mykje vatn som lek ut frå tankane. Då får ein det vi kallar «fri væskeoverflate-effekt». Altså vatn som bevegar seg fritt i lasterommet. Det vil skape både slagside og dårlegare stabilitet, seier Lien.
Lien peikar på at det vil vere svært utfordrande å undersøke skader når ein er til havs i stor sjø.
– Det har nok vore vanskeleg å vite kvar vatnet i lasterommet kom ifrå. Mannskapet kunne ikkje vere sikre på om vatnet berre kom frå ein ballasttank, eller om det var sjøvatn som lak igjennom sjølve skroget, seier Lien.
Nederland har teke over
Hamnestatskontroll er ei undersøking som Noreg har rett til å gjere når slike hendingar skjer i norsk farvatn.
Det er Sjøfartsdirektoratet som tek seg av slike kontrollar.
– Det har vore store krefter i sving. Nokre av skadane var så alvorlege at reiarlaget fekk krav om å reparere dei mellombels før skipet fekk gå frå hamn. Vidare gransking av orsaka til havariet er det no flaggstaten som tek seg av, seier Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.
Dermed er Sjøfartsdirektoratet si rolle i saka så godt som avslutta. Og nederlandske myndigheiter har ansvaret for vidare undersøkingar.