Bergingspersonellet har klart å få på slep både forut og akterut.
– Det er ingen garantier, men alt tyder på at fartøyet ikke kan kantre og at vi vil få dette trygt til kai, sier Kystdirektør Einar Vik Arset til NRK.
Lastefartøyet vil være på plass i Ålesund i løpet av få timer.
– Letta?
– Ja, vi er glad for at det var rolig nok sjø, sier han.
Kystverket iverksatte en statlig aksjon mot skipet som havarerte i Norskehavet på mandag. De mobiliserte alle oljevernressurser mot forurensning i området, i tilfelle båten skulle gå på land.
– Intensjonen er å iverksette nødslepet innen få timer, da vi anser det som en risiko at fartøyet kan gå på grunn innen 10 til 12 timer, sa Hans-Petter Laahne Mortensholm i Kystverket, ved 20-tiden onsdag kveld.
Tidligere onsdag, meldte Kystverket at de ville avvente bergingsaksjonen til torsdag, på grunn av dårlig vær.
Men det kunne ikke vente.
Lasteskipet «Eemslift Hendrika» har rundt 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord, og det var fare for at dette kunne lekke ut i sjøen.
Nattemørket var en utfordring
Et redningshelikopter fra Florø ble sendt for å senke ned bergingspersonell på havaristen, som ligger utenfor Stadlandet.
Kystdirektør Einar Vik Arset sier været har vært vanskelig i flere dager, men at det nå hadde blitt litt bedre vær, og at de ønsket å utnytte det til å prøve å berge skipet.
– Vi vurderer dette fra minutt til minutt, akkurat nå er det dramatisk, men vi gjør dette grepet for å få kontroll, sa Arset ved 21-tiden.
Det ble mørkt, og Arset sa det ville gjøre situasjonen vanskeligere.
– Nattemørket er en utfordring, men vi har utstyr for å håndtere dette, fortalte han.
Kunne gått på grunn på Stadlandet
– Dersom det skjer en grunnstøting vil det skje i området på Stadlandet. Det er ikke sikkert at fartøyet vil gå på grunn siden det er veldige forskjellige drivbaneberegninger, men vi ønsker ikke å ta noen sjanser på det, sa Mortensholm.
Kystverket økte dermed beredskapen og erklærte statlig aksjon for å ta sikkerheten på alvor.
Det ble gjort risikovurderinger for bergingspersonellet som blir satt ned om bord i skipet.
– De mener at det her kan gjøres med minimum risiko, fortalte han.
Fryktet lik miljøkatastrofe som i 1992
Nils Roar Hariede er daglig leder på Runde miljøsenter. Han fryktet enorme konsekvenser for naturen, dersom skipet skulle gå på grunn og lekke olje.
– Hvis dette skipet går på grunn og slipper ut oljen det har om bord, så vil det bli den største oljekatastrofen vi har sett på norskekysten, fortalte Hareid onsdag kveld.
Øya Runde i Herøy kommune, er spesielt kjent for sitt rike fugleliv. Hareide sammenligner havariet med skipet «Arisan», som forliste utenfor Runde i 1992. Det førte til omfattende oljeforurensning på strendene i Herøy.
– Havstrømmene i områdene kan frakte et eventuelt oljeutslipp nordover langs kysten. Skulle den nå øyene på Sunnmøre, kan titusenvis av sjøfugler bli rammet, fortalte han.
Har vært uten mannskap og motor siden mandag
«Eemslift Hendrika» var rundt seksti nautiske mil vest fra Ålesund da mannskapet sendte ut nødmelding ved 10-tiden mandag.
Lasteskipet fikk slagside da lasten forskjøv seg under et kraftig uvær. Mannskapet meldte om 30 grader slagside, og hovedredningssentralen berget ut åtte personer mandag formiddag.
Kapteinen og tre andre fra mannskapet ble igjen for å prøve å stabilisere skipet, men til ingen nytte. Ved 20-tiden ble også de reddet ut.
Fartøyet gikk en periode på autopilot, men senere samme kveld var skipet uten både mannskap og motor. Lastefartøyet drev så mot land.
Skipet frakter flere båter. På tirsdag falt en grønn servicebåt av, men den ble også berget på onsdag.