NRK Meny

– Møkk lei politikernes festtaler

Høyre-ordfører i Rauma Lars Olav Hustad raser over at det nå blir enda flere vogntog som kjører gjennom Rauma.

Lars Olav Hustad

Ordfører i Rauma har fått nok av prat som ikke fører noen vei.

Foto: Bernt Baltzersen / NRK

Artikkelen er flere år gammel.

Torsdag kveld kom det frem at CargoNet går inn for å slutte å kjøre godstog mellom Åndalsnes og Oslo. Konsernet er heleid datterselskap av NSB.

Grunnen er at de ikke klarer å konkurrere med transport på vei.

Bjarne Wist

Direktør for strategi og informasjon i CargoNet, Bjarne Wist.

Foto: Cargonet
Diesellokomotivet til CargoNet

Torsdag kveld kom det frem at CargoNet går inn for å slutte å kjøre godstog mellom Åndalsnes og Oslo.

Foto: CargoNet

– Vi har, i likhet med andre strekninger, hatt utfordringer gjennom flere år. Dels store avvik på Dovrebanen i form av flom og ras, og dels knyttet til sterk konkurranse fra veisiden, gjør at vi ikke har utsikter til å få stort nok belegg på godstogene per i dag, sier Bjarne Ivar Wist, direktør for strategi og informasjon i CargoNet.

– Katastrofe med flere vogntog i Romsdalen

Den rødgrønne regjeringen har hatt et mål om å få mer transport over fra vei til bane. Likevel ser det nå ut til at det går motsatt vei.

– Jeg er møkk lei politikere som har sine festtaler og legger planer og styrer på, og skal liksom få mer trafikk til vei og bane, og så skjer det stikk motsatte fordi de ikke klarer å legge rammevilkårene på rett nivå. Da blir det håpløst å konkurrerer med trailer, sukker Hustad.

Han synes flere trailere gjennom Romsdalen er en katastrofe.

– Her vil det bli 70 trailere minst, i tillegg til de 450 som går i døgnet opp Romsdalen, og det er en katastrofe at det skal bli mer trafikk på en overbelastet skitvei, sier ordføreren.

Mener staten bør bidra økonomisk

Direktør for strategi og informasjon i CargoNet, Bjarne Wist, sier at de har hatt utfordringer med godstransport på jernbanen gjennom flere år. Han tror staten må være villig til å hjelpe dersom godstransport på jernbanen skal være lønnsomt.

– Innenfor kollektivtransport for personer er det jo sånn at staten går inn og betaler noe av det, der staten synes det er viktig at folk skal bruke kollektivtransport. Det er det sikkert mulig å gjøre på godstranporten også hvis det skulle være et ønske, sier Wist.

– Kun prat og ingen handling

Else May Botten synes det er synd at man får mer godstransport på veiene.

– Jeg synes det er fryktelig uheldig at man ender der. Jeg hadde ønsket at man heller endte med å sette opp flere tilbud. Mørebenken har vært engasjer i denne saken, så for min del er jeg skuffet over at det ikke går an å få det til, sier hun.

Botten vil se om det er mulig å få til å beholde godstransporten likevel. Men slike utspill er ordfører i Rauma lei av.

– Nå må de slutte med det pratet sitt. Nå har vi hatt en regjering i åtte år hvor de kun har pratet og ikke har handlet, og dette er tydelig eksempel på at målet blir stikk motsatt, sier Hustad.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.