Hvis vi ikke får opp farta, blir enda mer frakta på trailere, mener transportselskap. I dag bruker godstogene to timer lengre tid på strekningen enn i 2002.
Godstogselskapene skal få statlig støtte for å kunne hindre konkurs. For lite, for sent, mener stortingsrepresentant.
Knallhard konkurranse fra veitransporten gjør at Norges største godstransportør på jernbane vurderer å avvikle driften til sommeren. – Skjer det, får vi en gigantisk vekst i klimagassutslipp, tordner miljøbevegelsen.
Allerede til sommeren vurderer Norges største godstransportør på jernbane å avvikle driften. Følger konkurrenten etter kan det bety flere hundre tusen flere vogntog på norske veier hvert år.
Ofotbanen er fremdeles stengt etter tunnelbrannen torsdag, noe som rammer både godstrafikk og turister. – En svensk barnefamilie måtte hentes med helikopter, forteller hyttenabo.
– Det trengs mer penger til vedlikehold og utbedringer for å forbedre godsterminaler for å gjøre toget attraktivt, sier Holger Schlaupitz i Jernbanealliansen.
Høyre-ordfører i Rauma Lars Olav Hustad raser over at det nå blir enda flere vogntog som kjører gjennom Rauma.
Bjarne Wist i CargoNet sier at de ikke har stort nok belegg på godstogene til å fortsette tilbudet. – Det ser ut til at vi fra ruteendring i midten av desember, trolig vil avvikle tilbudet mellom Oslo og Åndalsnes.