Grytten mener at for de ansatte kan et salg sikre arbeidsplassene, men konsekvensene for den maritime næringen kan bli stor, frykter Grytten.
– Kanskje for mange ansatte, og kanskje for videre drift i rederiet, er dette positivt. Men det er ikke nødvendigvis positivt for Herøy og shippingmiljøet der, og det er definitivt ikke positivt for Åge Remøy, sier Grytten.
Han viser til historien og sier at dersom for mye av det lokale eierskapet forsvinner, så er ikke det bra for regionen. For en ny eier kan være mer interessert i avkastning, fremfor å tenke på entreprenørskap og innovasjon.
Åge Remøy deler naturlig nok Gryttens vurderinger om at det vil svekke den maritime næringen på Nordvestlandet om kontrollen over selskapet forsvinner over i det han kaller «et finansielt miljø».
– Men Røkke kjøper ikke et helt offshorerederi bare for å tenke på raske penger. Så der ligger nok også en langsiktig plan. Men jeg tror ikke Røkke har samme tanken som Åge Remøy om at dette skal komme lokalsamfunnet til gode, sier Grytten.
Investeringsøkonom Tom Hauglund har kritisert Remøy for å sette prisen på selskapet altfor lavt.
– I ettertid er det lett å se det, men så er også spørsmålet hva som er alternativene, sier Grytten.
REM ønsker forhandlinger med obligasjonseierne for å prøve å få til en avtale. Spørsmålet er om Aker vil blokkere denne?
– Ikke for enhver pris, men Aker er nok sultne på å komme seg billig inn, og da er dette nesten en gavepakke for et selskap på rederijakt.
Om Åge Remøy får beholde kontrollen i REM Offshore blir avgjort av hva nye forhandlinger vil bringe, og hvor langt Remøy vil og kan gå og hvor langt Aker vil strekke seg, tror Grytten.
– Her handler det nok mye om hvor stor lyst Aker har, og jeg tror den lysten er veldig stor.