NRK Meny
Normal

Superutstyr kan forhindre to av tre ulykker

To av tre bilulykker kunne vært unngått hvis bilene hadde nytt sikkerhetsutstyr, viser ny forskning. - Det er for dyrt å sikre bilen, mener NAF.

Møteulykke

Mange frontkollisjoner kan unngås med moderne sikkerhetsutstyr.

Foto: Christoffer Askman

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Selv om den menneskelige faktoren er den vanligste årsaken til uhell i trafikken, kan tekniske løsninger langt på vei forhindre de alvorligste bilulykkene.

For første gang er nå sikkerhetsutstyrets betydning tallfestet.

Den danske Havarikommisjonen for trafikkulykker har gjennomført en svært grundig analyse av 30 alvorlige ulykker på landeveien. Alle skjedde som et resultat av førerfeil.

Ekspertene har blant annet sett nærmere på hvilke av disse ulykkene som kunne vært unngått eller begrenset med moderne sikkerhetsutstyr og veitekniske løsninger.

Rumlestriper

Rumlestriper som gir lyd når man kjører over dem, har stor effekt.

Foto: Christoffer Askman

LES OGSÅ:

Store utslag

Havarikommisjonen mener at så mange som 20 av de 30 analyserte ulykkene kunne vært unngått med kjente tekniske løsninger for bil eller vei.

Danskenes dybdeanalyse antyder dermed at mulighetene for å forebygge trafikkskader i framtida er store:

Hele 33 prosent av ulykkene kunne etter alt å dømme vært unngått hvis bilene hadde utstyr som advarer føreren ved utilsiktet filskifte.

25 prosent av ulykkene kan forhindres av søvndetektor som varsler hvis det er tegn på at føreren døser av.

Automatisk hastighetsbegrensning som gjør at bilen ikke kan kjøre over fartsgrensen, kan også redusere ulykkestallet med 25 prosent.

Også antiskrens kan potensielt redusere antallet med 25 prosent, mens alkolås vil kunne forhindre 15 prosent av ulykkene, ifølge Havarikommisjonen.

Mesteparten av dette sikkerhetsutstyret er allerede på markedet, med unntak for automatisk fartsbegrenser som er velkjent men ennå ikke kommersielt tilgjengelig. Men det koster penger.

Rumlestriper og fartskontroll

Havarikommisjonen mener også at disse tiltakene kan få stor betydning:

  • Teknisk umulig å kjøre bilen uten gyldig førerkort.
  • Flere rumlestriper i midten av veibanen og langs kantene, for å hindre møteulykker og utforkjøringer.
  • Søvndetektor, avstandsassistent, filskiftekontroll og antiskrens som standardutstyr i bilene.
  • Trafikantene skal alltid ha god oversikt på veien.
  • Dekk tilpasset føreforholdene.

Som et første tiltak ber kommisjonen om at danske myndigheter og andre som jobber med trafikksikkerhet øker bruken av rumlestriper og automatisk fartskontroll. De ber også om mer politikontroll og bedre sikkerhetsutstyr i bilene.

Dessuten bør forholdene legges til rette for at bilkjøpere velger biler med avansert sikkerhetsutstyr. Her er avgiftspolitikkken et stikkord, ifølge havarikommisjonen.

Høye avgifter

Norges Automobilforbund mener den danske analysen bekrefter behovet for en ny debatt om avgifter på kjøp av biler og sikkerhetsutstyr.

- Dette er interessante resultater. Søvndetektor er blant det nyeste på markedet. Nå får vi bekreftet hvilken betydning slikt avansert utstyr kan ha, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til NRK.no.

- Men problemet er at det koster for mye, legger han til.

- Hvis avgiftene på nye, tryggere biler og viktig sikkerhetsutstyr blir redusert, kan vi langt på vei godta at det skal koste mer å bruke bilene. Kostnadene må vris i annen retning slik at de fremmer trafikksikkerhet, mener Engebretsen.

Han sier det er et tankekors at de mest uerfarne og ulykkesutsatte førerne, ungdommen, er den gruppa som har dårligst råd til å anskaffe kostbart ekstrautstyr som bedrer sikkerheten.

LES OGSÅ:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.