Hopp til innhold

Baksetene er potensielle dødsfeller

- Vi har flere eksempler på bilulykker der tung bagasje har ført til skader og dødelig utfall for passasjerene i baksetet, sier en forsker i stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Baksetetest

En kollisjonstest hos den europeiske forbrukerorganisasjonen ANEC viser hvor lett baksetene kan bli ødelagt av løse gjenstander i bagasjerommet.

Foto: ANEC

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Trykket som kommer fra bagasjen ved en kollisjon er ofte større enn hva bilens bakseter tåler, viser ny forskning.

I hver tredje trafikkulykke med personskade forskjøv seteryggene seg slik at passasjeren ble skadet.

Det har forsker Trine Staff i stiftelsen Norsk Luftambulanse funnet ut etter å ha sett på mulige årsaker til personskade og død i 190 alvorlige trafikkulykker.

LES OGSÅ:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Bagasje

Denne lasten, som ikke er uvanlig tung, kan ødelegge stasjonsvognens baksete i en kollisjon. Det kan bli fatalt.

Foto: ANEC

Baksetepassasjerene ble drept

Trine Staff viser blant annet til en moderne stasjonsvogn som var involvert i en frontkollisjon i 75 km/t med en tilsvarende bil i samme størrelse.

Trine Staff

Trine Staff er forsker i stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Foto: Gard Brox Jensen / NRK

- De som satt framme kom fra ulykken uten alvorlige skader, mens de to baksetepassasjerene begge omkom på stedet, sier Staff til NRK Forbrukerinspektørene.

I bagasjerommet var det plassert tung bagasje, men ikke mer enn hva som kan forventes når fire personer skal ut på tur.

Bagasjen hadde forskjøvet hele baksetet slik at baksetepassasjerene ble klemt. Begge fikk massive klemskader i bryst og mageregionen, i tillegg til alvorlige skader i nedre del av ryggen.

LES OGSÅ:

"Dette burde baksetet tålt"

For å bli godkjent som bilseter, er kravet at seteryggene tåler et trykk på 900 kilo. For å skape et slikt trykk skal det bare 34 kilo bagasje til hvis man holder en viss fart.

De fleste biler har en max lastevekt som er mye høyere enn 34 kilo, og i de fleste tilfeller er det også mye mer bagasje stablet inn i en bil når fire mennesker skal på tur.

Ved en kollisjon kan seteryggene bli utsatt for et trykk som tilsvarer flere tonn bakfra når bagasjen får fart.

Trond Boye Hansen

Trafikksikkerhetsforsker Trond Boye Hansen.

Foto: Gard Brox Jensen / NRK

Samtidig blir passasjerene presset fra fronten. Baksetepassasjeren blir dermed utsatt for et enormt trykk både forfra og bakfra. Det kan være dødelig.

- Jeg har flere ganger tenkt at "dette burde baksetet tålt", sier Trond Boye Hansen, som har forsket på trafikkulykker i en årrekke.

Han har flere ganger tenkt at baksetene er for dårlige når de ikke tåler vekten av en normal bagasjemengde fra bagasjerommet.

- Det er mulig forskriften er for mild, for de fleste bilfabrikanter dimensjonerer bilene riktig etter forskriften, konkluderer Hansen.

Opp til sjåføren

Mye kan gjøres ved å laste bilen riktig, ifølge Jan Ivar Engebretsen i NAF.

- Det er ikke nødvendig med tung bagasje for å skape stor skade på bakseterygg og passasjerer, sier han.

- Det avgjørende er at bagasjen stables innerst mot setet slik at den ikke kommer i bevegelse ved en frontkollisjon. Hvis du har mye bagasje, skal den tyngste være innerst og nederst.

All bagasjen må til slutt stroppes ved hjelp av bilens innebygde lastekroker slik at den får minst mulig bevegelse ved en bråstopp, sier Engebretsen.

LES OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)