Er det usunt å spise fort?

Noen av oss har ikke kommet halvveis i måltidet før andre er klar for en ny porsjon.

Illustrasjonsfoto: Barn spiser i jula

Mange har sikkert hørt advarselen om å ikke spise fort ved middagsbordet.

Foto: irina / Colourbox

– Jeg har selv fått den advarselen flere ganger, men for friske personer har det trolig ikke så mye å si, sier Eli Skeie til NRK.

Hun jobber som klinisk ernæringsfysiolog ved Haukeland universitetssjukehus.

Er du frisk og fri for plager med fordøyelsen, kan du gafle i deg julematen med god samvittighet. Men har du problemer med svelget, mage eller tarmkanal, kan det å spise sakte forebygge plager.

– Det er viktig å tygge maten nok til at spiserøret kan frakte maten til magesekken uten å gi ubehag. For personer som har svelgproblematikk kan dette bety at en må tygge maten ekstra godt.

Fordelen med å spise langsomt

Uavhengig av hvor kjapt eller sakte du spiser i jula, er den gyldne regelen: tygg maten godt.

– Det å tygge maten gir smak og velvære. I tillegg starter fordøyelsesprosessen i munnen med tygging og spytt. Dette har betydning for hvor mye magen må jobbe med videre nedbrytning, sier Skeie.

Selv om det å spise fort ikke trenger å være uheldig, kan du ende opp med å spise langt mer enn du ellers ville ha gjort, forteller klinisk ernæringsfysiolog Nicole Warmbrodt ved universitetssykehuset i Oslo.

– Fordelen med å spise langsomt og å tygge godt, er at man sannsynligvis klarer å stoppe og spise før man blir overmett og har fått i seg for mye mat i forhold til det man trenger.

– Selv om man merker at magesekken begynner å fylle seg opp, vil det ta cirka 15-20 minutter til alle metthetssignalene har signalisert til hjernen, sier Warmbrodt.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)