Ned i vekt? Drikk en halv liter vann før frokost, lunsj og middag

– Det fine med dette er hvor enkelt rådet er, sier forskerne bak en ny studie.

Illustrasjonsfoto: Kvinne som drikker vann

– Styr unna juice og mineralvann og drikk vann fra springen, sier forskerne.

Foto: Vasiliy Koval / Colourbox.com

– Drikk en halv liter vann tre ganger om dagen, og det kan bidra til å gå mer ned i vekt, sier forsker Helen Parretti ved universitetet i Birmingham på egen nettside.

Parretti og kollegene har fulgt et lite utvalg på 84 overvektige personer over en 12-ukersperiode, og rådførte dem om trening og kosthold. Halvparten av deltakerne fikk beskjed om å drikke 0,5 liter vann før de viktigste måltidene; frokost, lunsj og middag. Den andre gruppen skulle overbevise seg selv om at de var mette før hvert måltid.

I løpet av perioden på 12 uker gikk den vanndrikkende gruppen i snitt ned 1,3 kilo mer enn de andre.

– Å gå ned noen ekstra kilo i løpet av et år kan ha stor betydning for en person. I kombinasjon med økt fysisk aktivitet og sunt kosthold, kan dette være en enkel måte å bidra til vekttap, sier Parretti.

Totalt er det snakk om 1,5 liter vann i løpet av en dag – ikke å drikke så mye vann som mulig før maten. Vann i store mengder kan være helseskadelig.

– Nyttig

Professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon, mener at det å drikke 0,5 liter vann før de tre hovedmåltidene kan være et godt råd.

– Dette kan gjelde alle i befolkningen som har et vektproblem, og som ikke har andre spesielle sykdommer, sier han til NRK.

– Bruken av vann øker metthetsfølelsen ved å utvide magesekken. Dette har også vært anbefalt i vektreduksjonsprogrammer tidligere. Men her har forskerne testet det på en vitenskapelig måte, og det er bestandig nyttig.

– Ekstra hjelpemiddel

Professor i ernæring, Christian Drevon

– Studien virker bra gjennomført og funnet er ikke uventet, sier professor Christian A. Drevon.

Foto: NRK

Både den norske professoren, og forskerne bak studien, sier effekten av å drikke mer vann trolig vil reduseres etter hvert som tiden går.

– Når det kommer til energibalansen i kroppen er den ikke lett å lure. Det å drikke vann vil være et ekstra hjelpemiddel i et program som er målrettet og fokusert på å gå ned i vekt, sier Drevon.

– Den mest effektive måten å gå ned i vekt er å spise passe lite, sunt og i tillegg øke den fysiske aktiviteten.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)