Hopp til innhold

De «hemmelige» matvarene

First Price, X-tra, Eldorado og Euroshopper. Dagligvarekjedenes egne merkevarer er de rimeligste, men du får sjelden vite hvem som har laget dem.

Matvarekjedenes egne merkevarer

Alle de store butikkjedene har egne billigmerker.

Foto: Tor Risberg / NRK

På Lerum fabrikker i Sogndal står det ikke bare stablet bringebærsyltetøy med Lerum-merket på etiketten.

Fabrikken produserer nemlig også sine egne konkurrenter, Eldorado (Norgesgruppen) og Rema1000.

Dette er situasjonen for mange norske matvareprodusenter.

– De er avhengige av å selge sine merkevarer i norske butikker, mens de samtidig produserer sin egen konkurrent på oppdrag fra kjedene, sier Erik Fagerlid i PA Consulting til NRK Forbrukerinspektørene.

LES OGSÅ:

– Merkes for dårlig

Gro Tvedt Andersen

Fagdirektør Gro Tvedt Anderssen i Forbrukerrådet.

Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no

Men selv om kjedenes egne merker ofte er produsert på kjente «merke-fabrikker», får ikke forbrukeren vite hvor varen kommer fra.

På syltetøykrukken til Eldorado står det bare «produsert i Norge av Norgesgruppen».

– Opprinnelsesmerkingen til disse varene er for dårlig, sier Gro Tvedt Anderssen i Forbrukerrådet.

Hun var medlem av Matkjedeutvalget, som i april i år kom med rapporten Mat, makt og avmakt. Rapporten tar for seg maktkonsentrasjonen i dagligvarebransjen.

Utvalget anbefaler at opprinnelse, produsent og produksjonssted blir obligatorisk merking på alle matvarer som selges i norske butikker.

LES OGSÅ:

Ønsker ikke å merke egne varer

Hvis forbrukeren ønsker mer opplysninger, blir man på etiketten henvist til en postboksadresse og en nettside.

Eldorado syltetøy

Å få vite hvem som har produsert dette syltetøyet, er ikke helt enkelt.

Foto: Tor Risberg / NRK

Det er i utgangspunktet ikke mulig å se at varen er produsert av en kjent, norsk produsent.

Norgesgruppen ønsker imidlertid ikke å merke bringebærsyltetøyet med hvem som faktisk har produsert det.

Ifølge kommunikasjonssjef Kine Søyland, er det fordi det skal være tydelig for forbrukeren at Norgesgruppen er hundre prosent ansvarlig for varen. Dessuten gir det rom for å endre produsent.

LES OGSÅ:

Tar en fjerdedel av markedet

– Årsaken til at kjedene satser på egne merkevarer, er primært for å skape lojalitet hos forbrukerne. Vi går i en butikk for å få tak i en bestemt vare som bare den butikken har, sier Erik Fagerlid i PA Consulting.

Hvert fjerde produkt som ble solgt i norsk dagligvare i 2010, var matkjedenes egne merkevarer. Og stadig mer blir det.

Kjedenes egne produkter kan prises lavere, fordi de ikke trenger å bruke penger på produktutvikling og markedsføring.

– Vi får stadig flere merker å velge mellom. Men innholdet er mye det samme, og hylleplassen i butikken blir ikke større. Dette kan medføre at vi mister den spennende produktutviklingen av nye varer, og at vi bare får mer av den samme varen, mener Fagerlid.

Må utnytte kapasiteten

I Sogndal lever Lerum godt med å produsere syltetøy også for sine konkurrenter.

– Vi må utnytte produksjonskapasiteten på fabrikkene våre i Sogn. Slik sett er vi svært fornøyd med å lage egne merkevarer for Norgesgruppen og Rema1000, selv om varene konkurrerer med våre egne varer i butikkhyllene, sier administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug.

Hun understreker at syltetøyet som ikke har deres egen logo, ikke er det samme syltetøyet.

– Landlord og Eldorado er produsert på resept fra kjedene, presiserer hun.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)