Skal du spare penger på mat er det i dag lite å tjene på å velge én bestemt butikk fremfor en annen. Prisene på merkevarer som for eksempel en flaske Coca Cola er svært lik mellom kjedene.
Men i butikkhyllene er det mye mer å spare. Tar du sjansen på billigvarer, som er kjedenes egne merkevarer, kan du halvere prisen på handlekurven. Likevel velger mange bort dette fordi de er usikre på kvaliteten.
Dette har vi testet:
Blindtesten
For å finne ut om billigmerkene kan måle seg med de kjente merkevarene på smak, gjorde FBI en blindtest. 20 kokke-elever ved Åssiden videregående skole deltok i testen.
Utvalget av matvarer ble gjort etter en kombinasjon av anbefaling fra kjedene, anbefaling av billigvarer på ulike blogger og nettsteder, samt egne blindtester i redaksjonen. Prisforskjellene som oppgis er den forskjellen vi fant i den enkelte butikken der FBI kjøpte både billigvare og merkevare.
Testpanelet visste ikke hva de smakte på. Dommerne ble bedt om å krysse av for om de likte produkt A eller B best, eller om de syntes de smakte like godt.
Gilde og Tine måtte se seg slått
Gildes kokte skinke og wienerpølser koster dobbelt så mye som First Price-variantene. Men når blindtestpanelet prøvesmakte ble det ikke bare jevnt, First Price-produktene ble også noe overraskende bedre likt.
First Price Wienerpølser koster under halvparten av Gildes, men i blindtesten var det 70 prosent som mente billigpølsene smakte best eller like godt.
Også First Price kokt skinke koster under halvparten av Gildes kokte skinke, men på smak mente 58 prosent at billigskinka var bedre eller like god som Gildes.
Etter blindtesten er det også grunn til å spørre seg hvorfor man skal kjøpe Tines gule Sunniva- juice som koster dobbelt så mye som Euroshoppers juice. I blindtesten var det 55 prosent som syntes Euroshoppers billigjuice smakte best eller like godt.
Noe overraskende var det også at Euroshoppers revne økonomiblanding slo Tines revne Norvegia-ost. I blindtesten mente 58 prosent at Euroshopper smakte best eller like godt. I smakstesten var de revne ostene smeltet på ostesmørbrød.
Slik stemte blindtestpanelet
Ikke overrasket
Nina Veflen Olsen har doktorgrad på kjedenes egne merkevarer og jobber som forsker ved Norfina. Hun observerte FBIs blindtest og er ikke overrasket over resultatet.
- Jeg har sett det jeg forventet å se, nemlig at de syntes det var vanskelig å kjenne forskjell og at såpass mange likte de billige egne merkevarene best. Det kan være et tegn på at egne merkevarer er like gode når det gjelder smak.
- Hvorfor velger da mange de kjente merkevarene i butikkhylla?
- Vi er jo vanedyr og velger det vi er blitt vant til over tid. Erfaring på smak spiller inn i butikken, men der er det også mange andre ting som påvirker vårt valg. Blindtester har i årevis vist at man da velger noe annet enn det man tror man foretrekker, sier Veflen Olsen.
- LES OGSÅ: