Hopp til innhold

Smaker det dyreste best?

Kjedenes billigmerker som Euroshopper og First Price kan koste halvparten av merkevarer som Gilde, Coca Cola og Tine. Men hva med smaken? FBIs blindtest gir deg svarene du kan spare penger på.

Matvarer testet av FBI

Vi har smakstestet 20 merkevarer og 20 såkalte billigvarer.

Foto: Stein Hage, NRK

Se blindtestproduktene her!

Skal du spare penger på mat er det i dag lite å tjene på å velge én bestemt butikk fremfor en annen. Prisene på merkevarer som for eksempel en flaske Coca Cola er svært lik mellom kjedene.

Men i butikkhyllene er det mye mer å spare. Tar du sjansen på billigvarer, som er kjedenes egne merkevarer, kan du halvere prisen på handlekurven. Likevel velger mange bort dette fordi de er usikre på kvaliteten.

Dette har vi testet:

Blindtest av billigvarer vs merkevarer

Produktgruppe
 

Billigvare

Kilopris
 

Merkevare
 

Kilopris
 

 Prisforskjell
 

Paprika

First Price
 

26,90

Bama

38,90

31 %

Bananer

First Price
 

10,90

Dole

16,90

36 %

Bringebærsyltetøy

Landlord
 

12,90

Lerum

25,50

49 %

Makrell i tomat

Landlord
 

49,50

Stabburet

108,20

54 %

Kaviar

Landlord
 

48,30

Mills

104,70

54 %

Egg

Xtra
 

32,47

Prior

43,50

25 %

Kokt skinke

First Price

99,60

Gilde

239,30

58 %

Gulost

Xtra

55,70

Tine

78,50

29 %

Sprudlevann

First Price

4,60

Bonaqua

7,30

37 %

Appelsinjuice

Euroshopper

7,30

Sunniva (Tine)

17,-

57 %

Laksefilet

Coop 

85,80

Findus

149,-

42 %

Wienerpølser

First Price

33,20

Gilde

76,70

57 %

Røkt kjøttpølse

Euroshopper

31,40

Gilde

73,30

57 %

Fiskepinner

Euroshopper

21,10

Findus

50,70

58 %

Spaghetti

Landlord

9,90

Sopps

21,60

54 %

Revet ost

Euroshopper

71,10

Tine

96,30

26 %

Cola

First Price

5,90

Coca cola

13,30

55 %

Potetgull

First Price

33,80

Maarud

54,-

37 %

 Kokesjokolade

Eldorado

84,-

Freia

149,-

44 %

Pulverkaffe

I love Eco

345,-

Nescafé

420,-

18 %

Ekspander/minimer faktaboks
Testpanelet i arbeid.

Testpanelet i arbeid.

Foto: Stein Hage, NRK

Blindtesten

For å finne ut om billigmerkene kan måle seg med de kjente merkevarene på smak, gjorde FBI en blindtest. 20 kokke-elever ved Åssiden videregående skole deltok i testen.

Utvalget av matvarer ble gjort etter en kombinasjon av anbefaling fra kjedene, anbefaling av billigvarer på ulike blogger og nettsteder, samt egne blindtester i redaksjonen. Prisforskjellene som oppgis er den forskjellen vi fant i den enkelte butikken der FBI kjøpte både billigvare og merkevare.

Testpanelet visste ikke hva de smakte på. Dommerne ble bedt om å krysse av for om de likte produkt A eller B best, eller om de syntes de smakte like godt.

Gilde og Tine måtte se seg slått

Gildes kokte skinke og wienerpølser koster dobbelt så mye som First Price-variantene. Men når blindtestpanelet prøvesmakte ble det ikke bare jevnt, First Price-produktene ble også noe overraskende bedre likt.

First Price Wienerpølser koster under halvparten av Gildes, men i blindtesten var det 70 prosent som mente billigpølsene smakte best eller like godt.

Også First Price kokt skinke koster under halvparten av Gildes kokte skinke, men på smak mente 58 prosent at billigskinka var bedre eller like god som Gildes.

Etter blindtesten er det også grunn til å spørre seg hvorfor man skal kjøpe Tines gule Sunniva- juice som koster dobbelt så mye som Euroshoppers juice. I blindtesten var det 55 prosent som syntes Euroshoppers billigjuice smakte best eller like godt.

Noe overraskende var det også at Euroshoppers revne økonomiblanding slo Tines revne Norvegia-ost. I blindtesten mente 58 prosent at Euroshopper smakte best eller like godt. I smakstesten var de revne ostene smeltet på ostesmørbrød.

Kokt skinke

Et flertall av testpanelet mente at First Price kokt skinke var bedre eller like god på smak som Gilde,

Foto: Stein Hage, NRK

Slik stemte blindtestpanelet

Testresultat

Produktgruppe

Billigvaren
smaker best

Smaker
like godt

Merkevaren
smaker best

Paprika

25 %

10 %

65 %

Bananer

58 %

21 %

21 %

Bringebærsyltetøy

53 %

11 %

37 %

Makrell i tomat

29 %

12 %

59 %

Kaviar

13 %

33 %

53 %

Egg

15 %

25 %

60 %

Kokt skinke

47 %

11 %

42 %

Gulost

32 %

  5 %

63 %

Sprudlevann

21 %

37 %

42 %

Appelsinjuice

45 %

10 %

45 %

Laksefilet

63 %

  5 %

32 %

Wienerpølser

40 %

30 %

30 %

Røkt kjøttpølse

20 %

  5 %

75 %

Fiskepinner

  0 %

  5 %

95 %

Spaghetti

25 %

25 %

50 %

Revet ost

53 %

  5 %

42 %

Cola

  6 %

28 %

67 %

Potetgull

58 %

  5 %

37 %

Kokesjokolade

16 %

  0 %

84 %

Pulverkaffe

47 %

24 %

29 %

Ekspander/minimer faktaboks

Ikke overrasket

Nina Veflen Olsen har doktorgrad på kjedenes egne merkevarer og jobber som forsker ved Norfina. Hun observerte FBIs blindtest og er ikke overrasket over resultatet.

- Jeg har sett det jeg forventet å se, nemlig at de syntes det var vanskelig å kjenne forskjell og at såpass mange likte de billige egne merkevarene best. Det kan være et tegn på at egne merkevarer er like gode når det gjelder smak.

- Hvorfor velger da mange de kjente merkevarene i butikkhylla?

- Vi er jo vanedyr og velger det vi er blitt vant til over tid. Erfaring på smak spiller inn i butikken, men der er det også mange andre ting som påvirker vårt valg. Blindtester har i årevis vist at man da velger noe annet enn det man tror man foretrekker, sier Veflen Olsen.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)