I dag publiserte Norsk kundebarometer en oversikt på sine sider, som viser hvilke butikker og bransjer vi som forbrukere har best tillitt til.
Apotekene har ligget i toppen i flere år, og det er noe som kjennetegner bransjen.
Les også:
- Ikke overrasket
- Det har nok noe med at vi har tillit til farmasøytene som fagpersoner. Troen på at de har fagkunnskap er nok årsaken til at vi har gitt dem høye poengsummer over lang tid, mener Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
Det har vel vært litt forskjellig tidligere hvilket apotek som har vært best, men Apotekforeningen er ikke overrasket over at bransjen kommer så godt ut.
- Det har vi gjort tidligere også, sier Oddbjørn Tysnes, konstituert administrerende direktør i Apotekforeningen til NRK.no.
Han tror dette skyldes den jobben mange kompetente ansatte gjør hver dag.
- Legemidler og helseprodukter er viktige for folk, og de ansatte har høy kompetanse og er flinke til å gi råd. Folk opplever at de kan stole på disse rådene de får på en annen måte enn andre steder, mener han.
Les også:
Vitus topper
Vitusapotek er den beste kjeden i bransjen og kom i år på en 9 plass, 10 plasser opp fra i fjor. Deretter følger Apotek 1, Ditt Apotek og Boots.
- Vi er veldig godt fornøyd med at kundene er fornøyd, sier Gerd Byermoen, pressekontakt i Vitusapotek.
Hun forteller at de har jobbet mye de siste årene med å få vist frem kunnskapen deres.
- Både ti på topp og over 80 på score er resultater vi er stolte av og skal fortsette å jobbe for, legger hun til.
Tre av apotekene er blant de 20 beste butikkene, mens Boots faller noe lenger ned på listen.
- Boots er tidligere Alliance apotek. Jeg vet ikke hvorfor de ligger lenger ned enn de andre, men vi vet at vi som forbrukere har en iboende motstand mot endringer. Det kan jo være derfor de har tapt seg i forhold til de andre kjedene, sier Silseth.
Da Boots i fjor het Alliance, kom de på 15. plass.
- Vi har de samme medarbeiderne i apotekene våre som tidligere, men Boots apotek er et nytt konsept med større selvvalg og flere tjenester, som ikke alle kundene har oppdaget ennå. Vi opplever at kundene våre får et enda bedre tilbud gjennom Boots apotek-konseptet enn de gjorde gjennom Alliance apotek, sier Vibeke Hoff Norbye, kommunikasjonssjef i Boots apotek.
Nær 8000 kunder ble bedt om å gi sine butikker en rangering og betraktning, og Norsk Kundebarometer har klassifisert svarene på en skala fra 1 til 100. Snittet for kundenes svarpoeng blir dermed butikken og bransjens score.
LES OGSÅ: