Hopp til innhold

– Soving i bil er «smittsomt»

Hvis passasjerene tar seg en lur, er sannsynligheten stor for at også bilføreren blir trøtt, ifølge ny forskning. – Også medpassasjeren har et ansvar for sikkerheten, sier adferdsforsker.

Sover i bilen

Sovende passasjerer kan være ekstra søvndyssende for bilførere.

Foto: ColourBox

Langtur med bilen øker ikke bare risikoen for fartsblindhet og høyere hastighet. Monotone kjøreturer kan gjøre deg døsig bak rattet. Konsekvensene kan bli dramatiske hvis du dupper av i bare noen få sekunder.

Hvis dere er flere i bilen, kan det være lurt å bytte på kjøringen. Men passasjerer kan faktisk bli en sikkerhetsrisiko hvis de tar seg en høneblund underveis for å være mest mulig opplagt før de tar over rattet.

– Faren for at sjåføren dupper av er betydelig høyere med en sovende enn med en våken passasjer i forsetet, sier søvnforsker og psykologiprofessor Jürgen Zulley ved Regensburg-universitetet til Mitteldeutsche Zeitung.

Lyden av folk som sover kan være svært beroligende og avslappende. En av Zulleys teorier er at virkningen blir ekstra tydelig inne i biler, der den søvndyssende effekten forsterkes av monotone strekninger og nattekjøring.

Det tyske trafikksikkerhetsrådet anslår at hver fjerde dødsulykke på tyske motorveier skyldes at føreren sovner.

LES OGSÅ:

Uforklarlige ulykker

Dagfinn Moe

Dagfinn Moe hos SINTEF har gransket såkalt uforklarlige trafikkulykker.

Foto: SINTEF

Ifølge en norsk dybdeanalyse av møte- og utforkjøringsulykker i 80- og 90-soner på rette veistrekninger, såkalt uforklarlige ulykker, var soving og trøtthet den mest sentrale årsaken til at det smalt.

– Få ting er lettere enn det å kjøre rett fram på en rett vei. Likevel skjer det alvorlige ulykker. Vi ønsket å finne ut hvorfor, sier seniorforsker Dagfinn Moe hos SINTEF til NRK.no. Han var prosjektleder for den norske analysen, som ble gjennomført ved årtusenskiftet.

Hans undersøkelse omfatter 119 ulykker som førte til dødsfall eller alvorlig personskade.

I hele 29 prosent av ulykkene viste det seg at føreren døste av eller sovnet. SINTEF, som gjorde analysen ved årtusenskiftet, regner med at det reelle tallet er enda høyere.

– Om ikke alle i bilen holder seg våkne hele tiden, bør i hvert fall passasjeren i forsetet være våken og «holde vakt» med sjåføren, sier Dagfinn Moe.

LES OGSÅ:

– Alle har et ansvar

Moes råd til passasjerer er å sørge for å holde en samtale gående med bilføreren under hele kjøreturen. Alle i bilen har et ansvar for at den kommer trygt fram.

– Du skal ikke overvåke ved å blande deg inn i kjøringen. Men alle bør bidra til å ivareta trafikksikkerheten når flere kjører sammen. Mye handler om at personen bak rattet ikke sovner, sier Moe.

SINTEFs analyse viser at følgende momenter går igjen i de fleste søvnulykkene:

  • sovet dårlig den siste tiden
  • sovet lite siste natt
  • høyt arbeidspress, lange arbeidsdager
  • sliten og uopplagt
  • trykkende varme inne i bilen
  • de andre i bilen har sovnet, og føreren er alene om å være våken
  • vært sent opp og festet
  • hadde stoppet og spist et tyngre måltid.

Undersøkelsen påviste også at ungdom sovner bak rattet i like høy grad som middelaldrende og eldre bilførere.

– Alle er underlagt de samme biologiske rytmene, men ungdom tøyer grensene på sitt vis. Mange av dem sover for lite. I de ulykkene vi analyserte var det ingen aldersforskjell når det gjelder risikoen for å duppe av bak rattet, forteller Moe.

– Passasjeren må slå alarm hvis sjåføren viser trøtthetstegn, lyder rådet fra søvnforsker Zulley.

Hyppig gjesping, tunge øyelokk, rastløshet og mangel på konsentrasjon er ifølge ham klare signaler om at sjåføren trenger en sovepause.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)