Hopp til innhold

Derfor sovner du bak rattet

– Kaffe, høy musikk og frisk luft gjør deg ikke mer våken bak rattet. For søvnige bilførere er det bare én ting som hjelper, sier ekspert på trafikksikkerhet.

Kaffe bak rattet

Hvis du allerede er blitt døsig, har kaffe liten virkning når du kjører bil.

Foto: lev dolgachov / Colourbox

187 bilførere ble drept i trafikken i fjor. Det er hele 29 prosent flere enn året før. Også hittil i år er statistikken dyster, og mye tyder på at flere av bilførerne sovnet bak rattet.

– I 14 prosent av dødsulykkene i perioden 2005–2013 er det sterk mistanke om at føreren sovnet, og at dette bidro til at det ble en dødsulykke. Det er et ganske høyt tall, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet Guro Ranes i Statens vegvesen Vegdirektoratet til NRK.no.

Trøtte sjåfører kan duppe av uten å være klar over at de er søvnige. Gjesping er nemlig ikke det eneste signalet.

Å bli urolig og ta seg til ansiktet er et annet varsel. Kroppstemperaturen har også betydning. Småfrysing kan bety at du begynner å bli trøtt.

Og glipper du med øynene, bør du stanse bilen eller overlate kjøringen til andre.

LES OGSÅ:

Høneblund i ett kvarter

Guro Ranes, avdleingsdirektør i Statens vegvesen.

Avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen leder en gruppe som analyserer alle dødsulykker i trafikken.

Foto: Knut Opeide

Guro Ranes forteller at det du spiser og drikker kan ha avgjørende betydning for hvor våken du er bak rattet.

– Kaffe og cola er fint hvis du drikker for å unngå å bli trøtt. Men hvis du allerede er søvnig, har koffein liten virkning. Du blir raskt like døsig igjen.

– Derfor bør du heller stanse og ta deg en 15 minutters høneblund. Det er det eneste som hjelper når du først er blitt trøtt, og er veldig effektivt, sier hun.

– Du behøver ikke nødvendigvis å ligge. Men skyv gjerne setet litt tilbake slik at du slapper godt av i kroppen.

– Len hodet mot hodestøtta, og lukk øynene. Bruk gjerne mobilen som vekkerklokke; 15 minutter pleier å være tilstrekkelig. Mange blir overrasket over effekten av en slik kort "energidupp", forteller Ranes.

Det er heller ikke likegyldig hva du spiser når du skal på langtur med bilen. Du blir døsig av kjøtt og tunge måltider fordi hjernen får tilførsel av signalstoffet serotonin som gjør deg slapp og uopplagt, ifølge NAF.

– Mye fett og sukker er ikke å anbefale. Små måltider med for eksempel frukt, grønnsaker og usøtet vann er den optimale menyen når du skal sette seg bak rattet, sier Ranes.

LES OGSÅ:

– Lurer seg selv

Å høre musikk på høyt volum, og å åpne bilvinduene, er andre velkjente knep mot trøtthet i trafikken.

– Men det er å lure seg selv. Du blir ikke en mer våken og oppmerksom sjåfør av høy lyd og frisk luft hvis du allerede er blitt trøtt. Det er bare den kjappe høneblunden som hjelper, gjentar Guro Ranes.

Runar Karlsen

Søvnige sjåfører er like farlige som berusede, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Foto: Roald Marker / NRK

For fem år siden lanserte Vegvesenet sin "Stopp og sov"-kampanje. Der framgår det at hele 44 prosent av norske bilførere har opplevd å sovne bak rattet. To av tre er menn.

Enten det skjer en ulykke eller ikke, mister du førerkortet hvis det kan bevises at du sovnet bak rattet.

– Å være sliten og trøtt er i Veitrafikkloven likestilt med å kjøre beruset, sier sjefen for Utrykningspolitiet Runar Karlsen til NRK.no.

– Men politiets problem er å avdekke søvnige sjåfører før det smeller. De færreste vil innrømme overfor oss at de var i ferd med å sovne. Da kan det bli vanskelig for oss å bevise det motsatte, sier han.

UP-sjefen forteller at førerkortet blir beslaglagt i minst seks måneder. Men har du sovnet og forårsaket en alvorlig ulykke, kan det bli snakk om to års inndragning eller mer. Er det snakk om en dødsulykke, kan du tape retten til å kjøre bil for alltid.

Ifølge Karlsen tyder mye på at soving var en medvirkende årsak til flere av dødsulykkene den siste måneden.

Kan koste flesk

Den som havner i en trafikkulykke etter å ha sovnet, risikerer også økonomiske konsekvenser ved at forsikringen blir avkortet. Forsikringsselskapet kan faktisk også kreve at sjåføren tar hele det økonomiske ansvaret for ulykken, såkalt regress. Det kan bli dyrt!

Guro Ranes minner også om at det er forbudt å kjøre bil når du er trøtt og sliten.

jan ivar engebretsen

Planlegging er et viktig stikkord for sjåfører som skal på langtur, mener Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: NAF

– Det er selvsagt viktig å sørge for nok søvn før du legger i vei. Et annet godt råd er å bytte på å kjøre når dere er flere i bilen. Da blir turen mindre monoton, legger hun til.

– Jeg tror de fleste bilførere kan innrømme at de har vært på nippet til å sovne bak rattet, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til NRK.no.

Han mener at mye handler om å planlegge bilturen på forhånd.

– Det er ikke veldig smart å stresse med pakking av kofferten til langt på natt dagen før avreise. Man bør legge seg tidlig for å være i god form til å kjøre langtur, sier han.

Vet ikke at de har søvnapné

Engebretsen tror også at fenomenet søvnapné er en risikofaktor i trafikken. Personer med søvnapné stopper å puste flere ganger i løpet av natten mens de sover.

Når søvnen blir avbrutt på denne måten, sover man dårligere og mindre enn man ellers ville gjort. Og man blir mindre uthvilt.

– Mange bilførere har søvnapné uten å være klar over det, sier Engebretsen.

– Når du kjenner at du begynner å glippe med øynene, skal du alltid kjøre av ved første rasteplass og ta en pause. Dette handler ikke bare om din egen sikkerhet, men også om respekt for de andre trafikantene, sier Jan Ivar Engebretsen.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)