NRK Meny
Normal

- Trafikkfarlig uten reservehjul

Reservehjul er blitt ekstrautstyr på stadig flere nye bilmodeller. I stedet leveres bilene med utstyr som kan reparere punkterte dekk. Det kan være trafikkfarlig, mener eksperter.

Nye dekk

NAF anbefaler alle å ha reservehjul i bilen.

Foto: Martin Kierstein

Punkteringer er i ferd med å bli et stort problem for norske bilister. NAF mener årsaken er at stadig flere kjører med lavprofildekk, og at det er blitt mer søppel langs veiene. Dårlige veier gjør ikke situasjonen bedre.

Men for å øke plassen og redusere vekt og forbruket av drivstoff, blir mange nye personbiler levert uten reservehjul.

I stedet er bilene utstyrt med tettemiddel på sprayboks og en liten kompressor som kan pumpe dekket opp igjen når du har tettet hullet.

Over halvparten av sjåførene med slike reparasjonssett i bilen, vet ikke hvordan utstyret skal brukes hvis de punkterer.

Hver tredje utrykning

En opptelling hos NAF viser hvor omfattende problemet er blitt. Den første uka i mai rykket NAF ut 216 ganger til bilister som trengte assistanse med hjulene.

Nesten hver tredje utrykning var til biler med tetteutstyr som ikke virket, eller til førere som ikke visste hvordan dette utstyret skal brukes.

Tetteskum er det vanligste alternativet til reservehjul, men det finnes også andre og mer avanserte løsninger.

LES OGSÅ:

Trafikkfarlig

Punktering

Stadig flere punkterte biler må taues inn fordi sjåføren ikke vet hvordan tetteutstyret skal brukes.

Foto: Kurt Sivertsen / NRK

Punktering i biler uten reservehjul kan være ekstra trafikkfarlig hvis skaden skjer på siden av dekket. Da bør man nemlig ikke bruke tetteskum.

Et annet problem er at man sperrer for andre trafikanter hvis man ikke forstår hvordan tetteutstyret skal brukes. Og det er det altså mange som ikke gjør.

Anbefaler reservehjul hos alle

- Mitt råd til alle bilister er å ha reservehjul i bilen. Skummet tetter bare hvis du er heldig, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til NRK.no.

- Ofte er det kun de minste punkteringshullene som kan fikses på denne måten, forteller han.

15 prosent av norske bilister kjører nå uten reservehjul. Mange av dem vet ikke engang at de ikke har ekstra hjul i bilen.

Og mer enn 60 prosent av dem som vet at de har tetteutstyr ombord, aner ikke hvordan dette skal brukes hvis uhellet er ute. Det viser en spørreundersøkelse NAF gjennomførte i sommer.

LES OGSÅ:

Skal ikke repareres

Den nordiske organisasjonen for standardisering av dekk og dekkutstyr (STRO) anbefaler at verksteder og bensinstasjoner ikke reparerer dekk som har punktert på sideveggen.

Av hensyn til sikkerheten skal dekk med slike skader skiftes ut med et nytt dekk. Den offentlige norske kjøretøyforskriften henviser til denne regelen.

Men bileiere flest vet ikke dette, og kan dermed risikere at de på egen hånd tetter en punktering som egentlig ikke skal repareres.

- Dette skjer nok ikke veldig ofte. De fleste punkteringene oppstår i dekkets slitebane, der reparasjonssettene kan brukes, sier Frank G. Larsen til NRK.no. Han er norsk styremedlem i STRO, og til daglig teknisk sjef i Norden for dekkleverandøren Continental.

Larsen er mer bekymret for bilførere som tror at dekket er ferdig reparert når de har tettet med skum på egen hånd.

- Reparasjonssettet er bare en kriseløsning som skal gjøre det mulig å kjøre til verksted eller en dekkforhandler. Å tro at problemet er løst etter den første tettingen kan være et sikkerhetsproblem, sier han.

Må betale ekstra

De fleste moderne personbiler kan utstyres med reservehjul, men da må du betale ekstra.

- Jekk og hjulvinne er også mangelvare i mange nye biler, sier utviklingssjef Casper Bergmann hos dekkleverandøren Vianor til nyhetsbyrået Newswire.

Jan Ivar Engebretsen i NAF er skeptisk til forhandlere som tilbyr nybilkundene å kjøpe et reservehjul.

- Bileiere flest har jo ekstra hjul til den andre årstiden. Så bruk heller et vinterhjul som reserve om sommeren og omvendt.

- Selv om sommerdekk ikke er velegnet for vinterbruk, er dette helt greit som kriseløsning. Reservehjulet skal jo ikke brukes permanent, sier NAFs dekkekspert.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.