NRK Meny
Normal

Kjører du på lovlige dekk?

Norske bilister vet lite om bildekk. Mer enn halvparten kjenner ikke minstekravene til mønsterdybde. Og ti prosent har kjørt med sommerdekk på vinterføre, viser ny undersøkelse.

Dekk på vinterføre

Vinterdekk eller sommerdekk? Mange sjåfører vet ikke hvordan bilen er skodd.

Foto: ColourBox

Ytterligere 3,4 prosent av sjåførene aner ikke om de har sommerdekk på bilen om vinteren, viser en spørreundersøkelse gjennomført for Norges Automobilforbund (NAF) i samarbeid med NRK.

Hele fire av ti kvinner svarer at de ikke vet hva kravene til mønsterdybde er verken sommer eller vinter. Blant mannlige bilister er det rundt 12 prosent som ikke kjenner til dette.

Mange av de spurte som tror at de vet hva kravene er, svarer dessuten feil.

- Bedre med motorstopp

- Det er bedre at bilen ikke starter enn at man kjører på dårlige dekk, mener kommunikasjonsrådgiver og dekkekspert Jan Ivar Engebretsen i NAF. Han er overrasket over at mer enn halvparten av bilistene ikke vet hva minstekravene er til mønsterdybde.

Slik sjekker du dekkenes kvalitet.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF

Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: John Arnt Nøstdal / NRK

- Dette er spesielt forbausende fordi media informerer ganske mye om mønsterdybde når det er sesong for dekkskift.

- Det er sjåførenes plikt å sjekke at bilen er skodd for føreforholdene. Når du tar førerkortet er dette elementært pensum, sier Engebretsen.

I Norge kreves det at vinterdekk skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde. Sommerdekkene skal ha 1,6 mm eller mer. Men det er det altså mange som ikke vet.

NAF anbefaler forøvrig mønsterdybder på minst 4 mm for vinterdekk og 3 mm for sommerdekkene. Sommerdekk med denne dybden vil takle vannplaning langt bedre enn myndighetenes offisielle krav på 1,6 mm.

LES OGSÅ:

På vinterdekk om sommeren

Spørreundersøkelsen viser at kunnskapene om vinterdekk er noe bedre enn sommerdekk-kunnskapene hos folk flest.

Men bare 20,7 prosent av kvinnene som kjører bil vet at sommerdekk skal ha minst 1,6 mm mønsterdybde. Over dobbelt så mange menn vet dette.

Undersøkelsen viser også at 16 prosent av bilistene har kjørt med piggfrie vinterdekk om sommeren. Dette kan være livsfarlig , spesielt på våt asfalt i høy temperatur.

- Gode dekk handler om trafikksikkerhet og respekt for medtrafikanter. Riktige dekk er en billig livsforsikring. Bilister som mener de ikke har råd til nye dekk bør heller kutte ned på andre utgiftsposter, sier Jan Ivar Engebretsen.

Gode dekk er også et spørsmål om aldringsprosess, lagring og kjørelengde. - Dekk som lagres tørt, mørkt og kjølig kan holde seg myke ganske lenge. Men når overflaten blir hard som glass er dekket modent for utskifting, forteller NAF-eksperten.

Undersøkelsen viser også at:

  • dobbelt så mange på landsbygda kjører med sommerdekk om vinteren sammenliknet med i byene.
  • 22 prosent av alle bilister i Midt-Norge og 20,8 prosent i Oslo bruker vinterdekk om sommeren. I Nord-Norge er tallet bare 6,3 prosent.
  • kunnskapene om mønsterdybde er mye bedre på landsbygda enn i byene, men det er liten forskjell mellom aldersgruppene.

Spørreundersøkelsen er gjennomført for NAF av InFact AS. Den omfatter et landsrepresentativt utvalg bilførere over 18 år.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.