Hjulskift er en «mannegreie»

Nå er myten bekreftet. De fleste menn kan skifte hjul hvis bilen punkterer. For kvinnene er det ikke like enkelt.

Punktering

Nesten halvparten av de kvinnelige bilførerne kan ikke skifte hjul, viser ny undersøkelse.

Foto: ColourBox

Selv om flere kvinner enn menn har førerkort i Norge, viser en ny spørreundersøkelse at nesten halvparten av kvinnene ikke kan skifte hjul selv. Bare åtte prosent av mennene svarer det samme.

Og det er Oslofolk som vet minst om hjulskift. 24 prosent av sjåførene i hovedstaden aner ikke hva de selv kan gjøre, mens nordnorske bilister er de mest kunnskapsrike. Nordpå er det bare 10,5 prosent som ikke selv kan skifte hjul.

NAF, som står bak spørreundersøkelsen, har ingen konkret forklaring på den store kjønnsforskjellen.

- Men jeg tror ikke det bare handler om muskelstyrke. Renslighet kan være en annen grunn. Man blir lett skitten når man skifter hjul, og det er mulig dette er mer akseptabelt hos menn, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Kjøpekraften i samfunnet gjør også at mange betaler for tjenester man tidligere måtte gjennomføre selv. - Det har nok også en viss betydning, mener Engebretsen.

Jan Ivar Engebretsen

- Hjulkunnskap er viktig, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: Tom Andersen / NRK

LES OGSÅ:

Ringe eller ikke ringe?

At storbyfolk vet mindre om hjul og dekk enn folk i mindre tettbygde områder, er ifølge Engebretsen ikke bare fordi betalt hjelp er lettere tilgjengelig i byene.

- Vi ser det samme mønsteret når batteriet flater ut om vinteren. Det første byfolk gjør, er å ringe etter hjelp. På landsbygda og i utkantstrøk er det mer naturlig å spørre naboer og venner om hjelp og ellers prøve alle muligheter før man ringer til oss, sier han.

I de tre sommermånedene i fjor, måtte mer enn 5000 bilister ha assistanse fra NAF fordi bilen fikk problemer med hjul og styring.

Det er for å finne ut mer om norske bileieres hjulkunnskap at NAF nå har gjennomført spørreundersøkelsen. Den viser også at svært mange ikke sjekker lufttrykket i reservehjulet.

Mer enn halvparten av kvinnene (50,9 prosent) vet ikke om reservehjulets lufttrykk er korrekt. For menn er tallet 30 prosent.

LES OGSÅ:

Flate reservehjul

- Hjulkunnskap er viktig når man kjører bil. Flate reservehjul er et vanlig problem når vi rykker ut ved punkteringer, forteller Jan Ivar Engebretsen.

Hver uke i fjor sommer mistet gjennomsnittlig 14 bilister et hjul under kjøring. Engebretsen mener det er urovekkende at dette er en gjenganger etter hjulskift.

- Hjulbolter og muttere som er for dårlig tilskrudd er et problem for trafikksikkerheten, sier han. - Konsekvensene kan bli fatale hvis man mister et hjul under kjøring.

Det motsatte kan også være et problem. - Hvis man skrur boltene for hardt på, kan det ende med at de knekker. Da kan hjulet i verste fall løsne, sier Engebretsen.

LES OGSÅ:

- Skift selv!

NAF oppfordrer folk til å skifte bilhjulene selv.

- Punkteringer blir stadig mer vanlig. Stadig flere biler kjører med lavprofildekk, som lettere blir skadet når de møter hull og skarpe fortauskanter. Dessuten er det overraskende mange som kjører med tynnslitte dekk for å spare penger. Da blir det flere punkteringer, sier Jan Ivar Engebretsen til NRK.no.

- Hvis eierne selv tar seg av hjulskiftet vår og høst, står de bedre rustet til å takle en punktering. Men hvis man velger å la andre gjøre jobben, bør man få med en garanti for at hjulboltene eller mutterne er korrekt montert, anbefaler NAF-eksperten.

De fleste har reservehjul

Den nye spørreundersøkelsen viser ellers at fire av fem norske bileiere har reservehjul i bilen.

15 prosent kjører uten reservehjul, mens fem prosent av oss ikke vet om kjøretøyet har et slikt hjul ombord. Over dobbelt så mange kvinner som menn svarer at de ikke vet.

I stedet for reservehjul, leveres nå mange nye biler med tettemiddel og en liten kompressor. Men hver fjerde kvinnelige sjåfør, og 7,7 prosent av mennene, vet ikke om bilen deres har slike hjelpemidler.

Og et klart flertall (drøyt 60 prosent) av dem som vet at bilen har slik kriseløsning, aner ikke hvordan utstyret skal brukes hvis uhellet er ute.

Spørreundersøkelsen er gjennomført for NAF av InFact AS. Den omfatter et landsrepresentativt utvalg på 1008 bilførere.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.