NRK Meny
Normal

Færre dødsulykker med piggdekk

Kjører du med piggfrie vinterdekk på snø og is, øker risikoen for trafikkulykker dramatisk hvis bilen din ikke har antiskrensesystem. Svensk undersøkelse vekker oppsikt.

Vinterdekk

Det er første gang en undersøkelse viser så store forskjeller i risiko mellom piggdekk og piggfritt.

Foto: Colourbox

I en analyse av flere hundre dødsulykker på vinterføre, har det svenske Trafikverket sammenliknet effekten fra dekk med og uten pigger. Samtidig har man undersøkt hvilken nytte bilenes antiskrensesystem hadde.

Ekspertene er overrasket over resultatet. Med piggdekk reduseres risikoen for en dødelig ulykke med hele 42 prosent, sammenliknet med piggfritt. Dette gjelder biler uten automatisk antiskrensesystem.

- Biler uten antiskrens (ESP) bør ikke kjøres piggfritt på glatt vinterføre, sier Matteo Rizzi ved Monash-universitetets senter for ulykkesforskning. Han er en av dem som har gjennomført undersøkelsen.

- Selv om det foreløpig er vanskelig å bevise statistisk, skjer det få dødsulykker der biler med ESP får skrens. Det tyder på at systemer for antiskrens har stor effekt, mener Rizzi.

LES OGSÅ: Prikkete veimerking skal redde liv

Liten betydning

Undersøkelsen tyder også på at i moderne biler med antiskrensesystem har valget av dekktype liten betydning for trafikksikkerheten. Men svenskene understreker at her må det flere undersøkelser til.

Det er første gang en undersøkelse viser så store forskjeller i risiko mellom piggdekk og piggfritt.

Trafikverkets sikkerhetsanalytiker Johan Strandroth sier til Sveriges Radio at forskjellen mellom dekk med og uten pigger er større enn man hittil har trodd.

Han ser ikke bort fra at undersøkelsen vil påvirke debatten om piggbruk, som hittil har hatt hovedfokus på miljøspørsmål.

Undersøkelsen omfatter 369 svenske dødsulykker på vinterføre i perioden 2000 – 2009.

Vinterføre

Antiskrensesystemer ser ut til å ha enda større effekt enn tidligere antatt.

Foto: Kerstin Ericsson / Trafikverket

Usikre på glatt føre

Kommunikasjonsrågiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF) er også overrasket over resultatene, men sier det er vanskelig å kommentere detaljene før han har sett hele undersøkelsen.

- Noen velger piggdekk fordi de er mer usikre på vinterføre. Dermed har de en mer defensiv kjørestil enn andre bilister. Det kan være én av flere forklaringer på den store forskjellen, sier Engebretsen til NRK.no. Han har jobbet med trafikkspørsmål i 35 år, og er spesielt opptatt av dekksikkerhet.

- Det er også tankevekkende at antiskrensesystemer ser ut til å ha så stor betydning for sikkerheten. Likevel er det viktig å huske på at slikt utstyr også kan gi en falsk trygghet hvis sjåføren ikke tar hensyn til de fysiske lovene som gjelder uansett, sier NAF-eksperten.

LES OGSÅ:

Hvor fort kjørte de?

Sjefingeniør i Statens vegvesen, Arild Ragnøy, sier til Teknisk Ukeblad at det helt klart er mindre behov for piggdekk når bilen har antiskrensesystem.

- Om denne undersøkelsen er viktig, avhenger av om det antas at det kjøres like fort. Kjører de fortere med pigger, er det ikke mye å gå på i friksjonsøkning i forhold til piggfrie dekk i lavere hastighet, sier han.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.