NRK Meny
Normal

Youssou N'Dour - gjenfødt på Jamaica

Youssou N’Dour er Afrikas største musikkstjerne, og bruker sin status til å gjøre akkurat det han har lyst til. Denne gangen har han vært på Jamaica, i studioet til Bob Marley. Resultatet er en gjenfødelse.

Youssou N'Dour

Vi tror vi kjenner ham nå. Her har du barnestjernen som definerte senegalesisk musikk i en alder av 14. Mbalax heter musikkformen, og ble varemerket til Youssou N’Dour. Latinorytmene, som dominerte afrikansk musikk på 1950- og 60-tallet, ble på 1970-tallet tilsidesatt for en ny afrikansk bevissthet, og den fremste eksponenten i Senegal var fjortenåringen Youssou N’Dour.

En stjerne blir født

Så kom gjennombruddet. LP-en ”Nelson Mandela” i 1986 vakte stor oppsikt verden over, og ble fulgt opp med en perlerad av internasjonale utgivelser, samarbeid med Peter Gabriel og til slutt den massive hitten med Neneh Cherry.

Rød løper

”7 seconds” er fremdeles Youssou N’Dours største schläger. Etterpå var det rød løper hele vegen; kjenningsmelodien til fotball-VM i Frankrike i 1998 og nobelkonserter. Til og med myndighetene hjemme i Senegal måtte begynne å ta hensyn til Youssou N’Dour, som nærmest har inntatt rollen som eldre statsmann. Han har engasjert seg i kampen mot forurensing og korrupsjon, for kvinners rettigheter og demokrati, og ikke minst har han vært fødselshjelper for en rekke andre artisters karrierer. Det ble kanskje litt mye for ham. I 2004 reiste Youssou N’Dour til Egypt og spilte inn sin mest personlige og dypt religiøse plate, ”Egypt”.

Inna reggae riddim

Akkurat da vi trodde vi kjente ham som en voksen og åndelig figur, så drar han på pilgrimsferd andre vegen, til sin store musikalske helts studio – Tuff Gong-studioet til Bob Marley i Kingston, Jamaica. Hjem kommer han med en reggaeplate. Det kler ham!

Flinkis

Hans verdensberømte mbalaxmusikk er selve lyden av Senegal – den er kjapp, dansbar, synkopert og har, hvis jeg får være så fri, de siste ti årene vært ganske forutsigbar. Ikke fordi Youssou N’Dour har omgitt seg med flinke franske sessionmusikere fra jazzlinja i Paris, men fordi det høres sånn ut. De komplekse rytmene i vestafrikansk dansemusikk er som skapt for ivrige europeiske flinkiser. Her kan de vise seg frem (”Se, så kjapp jeg er til å spille!”), og det som i utgangspunktet er en fascinerende mangefasettert musikk, blir ren show off. Det har nesten drept musikken til Youssou N’Dour. Han trengte en ny vinkel - en helt ny giv!

Marley

”Dakar-Kingston” er akkurat det: en musikalsk reise fra Dakar i Senegal til Kingston på Jamaica. Musikken er youssousk hele vegen, men groovet er jamaikansk. Bob Marleys gamle brettspiller Tyrone Downie produserer det hele og en rekke gamle reggaestorheter deltar, blant dem Mutabaruka på en hyllest til Bob Marley skrevet av Youssou N’Dour og Yusuf Islam (vi kjenner ham som Cat Stevens). Det låter som det skal.

Youssou, sier du det?

Favoritten min på ”Dakar-Kingston” er reggaeversjonen av Youssous egne ”Bamba”, som hyller Cheikh Ahmadou Bamba, grunnleggeren av den særegne varianten av islam i Senegal. Originalversjonen er en av mine favoritter med Youssou N’Dour, men også den kler en overhaling i Tuff Gong-studioet i Kingston!

Youssou N’Dour har jaggu kommet med sin beste plate på mange mange år. Det tror jeg han synes selv også.

Youssou N’Dour: "Dakar – Kingston"
Universal 06007 532472 1

Kulturstrøm

  • Kurt Nilsen flytter hjem til Bergen

    Kurt Nilsen gir opp Østlandet og flytter hjem igjen. Sangeren ønsker å reetablere seg i Bergen og styre karrieren herfra, skriver BT. Nilsen har bodd i Minnesund i to år sammen samboeren. I vår ble det brudd mellom de to. Nå ser han frem til å turnere med julekonserter rundt om i Norge.

    kurt 3
    Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
  • Støre: – 22. juli ble et begrep

    – For sju år siden ble 22. juli et begrep i vår historie, med alt den dagen rommer av lidelse, smerte og sorg, sa Ap-leder Jonas Gahr Støre i sin tale på Utøya.

    Minnemarkering på Utøya 22. juli.
    Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix