Det er liksom ikke til å nekte for: Tito Puente betød mer for latinamerikansk musikkhistorie enn nesten alle. Kanskje til og med mer enn alle. Det har vært gitt ut en rekke samleplater fra hans enorme produksjon over 50 år. Dette er imidlertid første gang man går kronologisk til verks. Hele 45 låter, fra 1940-tallet til 1980-tallet, er samlet her. Og hvilken produksjon det var!
Krigshelt
Tito Puente ble født i Spanish Harlem i New York av puertorikanske foreldre. Han kom tilbake som krigshelt i 1945 med statlig stipend til å utdanne seg til orkesterleder og gikk straks i gang med å sette sitt umiskjennelige preg på amerikansk musikk.
Oye Como Va
Mer enn dét – i fire tiår var han hovedinstrumentet i utviklingen av la musica latina. Selv sto han på podiet med sine timbales, sine trommer. Og en annen av latinsk musikk største stjerner, Carlos Santana, lånte "Oyo Como Va" av Tito Puente for å lage en av sine største hits. Men originalen var ikke bare komponert av Tito Puente, den ble opprinnelig også spilt av hans orkester.
78 rpm
Og det er dette som er så brillefint med denne doble cd-en. Den starter med av hans gamle 78-utgivelser på slutten av 1940-tallet og tar deg steg for steg gjennom en fantastisk karriere til en fantastisk musiker. Du kan høre historien utvikle seg, fra de store underholdningsorkesterinnspillingene tidlig i karrieren, via utbruddet av boogaloo på 1960-tallet og salsa på 1970-tallet, til latin jazz blir et begrep. Tito Puente var mannen da også.
Nueva York
Og den er interessant, utviklingen av latinamerikansk musikk i siste halvdelen av det 20. århundret. Først og fremst at den utvikler seg i USA - det er New York som er smeltedigelen! Det er her Spanish Harlem ligger vegg i vegg med Harlem. Det er her afroamerikanske musikere møter latinamerikanske musikere, hvor kollisjonen mellom mambo og funk fører til hybridformen boogaloo og deretter salsa, musikkformen som ble gigantisk i hele Amerika sør for USA.
Innfødt
Det er sikkert mange som tenker på Cuba og Puerto Rico når de hører ordet salsa, men arnestedet var New York. Det var hit de kom, alle de som dro nordover på leting etter et bedre liv, fra Puerto Rico og Panama, fra Colombia, Venezuela og Cuba. Og i dette Nueva York vokste Tito Puente opp som innfødt.
Historietime
Hans evner som orkesterleder og timbalero blir her for første gang presentert kronologisk. Derfor blir dette mer enn en samleplate, den blir like mye en lærebok i moderne musikkhistorie. Man kan bare bukke pent og si takk.
Tito Puente: El Rey (Fania 463 950 8003-2)