Hopp til innhold

Kongen oppsummert

Noen musikere er større enn andre. Andre er bare rett og slett størst. Derfor heter antologien over Tito Puentes livsverk ”El Rey” – ”Kongen”.

Tito Puente: "El Rey"

Det er liksom ikke til å nekte for: Tito Puente betød mer for latinamerikansk musikkhistorie enn nesten alle. Kanskje til og med mer enn alle. Det har vært gitt ut en rekke samleplater fra hans enorme produksjon over 50 år. Dette er imidlertid første gang man går kronologisk til verks. Hele 45 låter, fra 1940-tallet til 1980-tallet, er samlet her. Og hvilken produksjon det var!

Krigshelt

Tito Puente ble født i Spanish Harlem i New York av puertorikanske foreldre. Han kom tilbake som krigshelt i 1945 med statlig stipend til å utdanne seg til orkesterleder og gikk straks i gang med å sette sitt umiskjennelige preg på amerikansk musikk.

Oye Como Va

Mer enn dét – i fire tiår var han hovedinstrumentet i utviklingen av la musica latina. Selv sto han på podiet med sine timbales, sine trommer. Og en annen av latinsk musikk største stjerner, Carlos Santana, lånte "Oyo Como Va" av Tito Puente for å lage en av sine største hits. Men originalen var ikke bare komponert av Tito Puente, den ble opprinnelig også spilt av hans orkester.

78 rpm

Og det er dette som er så brillefint med denne doble cd-en. Den starter med av hans gamle 78-utgivelser på slutten av 1940-tallet og tar deg steg for steg gjennom en fantastisk karriere til en fantastisk musiker. Du kan høre historien utvikle seg, fra de store underholdningsorkesterinnspillingene tidlig i karrieren, via utbruddet av boogaloo på 1960-tallet og salsa på 1970-tallet, til latin jazz blir et begrep. Tito Puente var mannen da også.

Nueva York

Og den er interessant, utviklingen av latinamerikansk musikk i siste halvdelen av det 20. århundret. Først og fremst at den utvikler seg i USA - det er New York som er smeltedigelen! Det er her Spanish Harlem ligger vegg i vegg med Harlem. Det er her afroamerikanske musikere møter latinamerikanske musikere, hvor kollisjonen mellom mambo og funk fører til hybridformen boogaloo og deretter salsa, musikkformen som ble gigantisk i hele Amerika sør for USA.

Innfødt

Det er sikkert mange som tenker på Cuba og Puerto Rico når de hører ordet salsa, men arnestedet var New York. Det var hit de kom, alle de som dro nordover på leting etter et bedre liv, fra Puerto Rico og Panama, fra Colombia, Venezuela og Cuba. Og i dette Nueva York vokste Tito Puente opp som innfødt.

Historietime

Hans evner som orkesterleder og timbalero blir her for første gang presentert kronologisk. Derfor blir dette mer enn en samleplate, den blir like mye en lærebok i moderne musikkhistorie. Man kan bare bukke pent og si takk.

Tito Puente: El Rey (Fania 463 950 8003-2)


Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska