Hopp til innhold

Å beholde siste rest av verdighet

– Dette er en bok om å forsøke å forstå, om utilstrekkelighet, avstand og nærhet. Om å ønske at moren skal få beholde en siste rest av verdighet, men ikke klare å oppfylle det.

Wencke Mühleisen

Wencke Mühleisen romandebuterer med 'Jeg skulle ha løftet deg varsomt over'.

Foto: Gyldendal

Jeg skulle ha løftet deg varsomt over
Foto: Gyldendal forlag

De fleste norske bokdebutanter kan regne med en håndfull anmeldelser for deretter å bli glemt. Forsker Wencke Mühleisen har allerede skapt debatt med sin romandebut «Jeg skulle ha løftet deg varsomt over». Litteraturvitere er i tvil om dette er en roman eller en sakprosa-utgivelse.

Hør: Debatt om Mühleisens bok i Bok i P2

Les: - Mühleisen minner om Knausgård

Fortell om debutboken din.
– Denne boken handler om Wencke Mühleisens refleksjoner etter sin mors sykdom og død. Mor og datter har levd sine liv under helt ulike betingelser. Dette er en bok om å forsøke å forstå, om utilstrekkelighet, avstand og nærhet. Om å ønske at moren skal få beholde en siste rest av verdighet, men ikke klare å oppfylle det.

Fortell om din vei frem til å bli forfatter.
– Jeg har vært skribent og jobbet faglitterært i flere år. Det selvbiografiske materialet denne boken er basert på, kolliderte med mitt journalistiske eller faglitterær språk. Jeg oppdaget at jeg lette etter et skjønnlitterært språk for å forstå, konkretisere og søke et uttrykk som verken er abstrakt, konkluderende eller lukkende.

Hvordan føltes det da du fikk beskjed om at manuset var antatt?
– Stor glede.

Hvem er dine litterære forbilder?
– Hm. Mange: Angela Carter, Sara Stridsberg, Jelfride Jelinek, Mona Høvring, Helle Helle og mange, mange flere…

Fortell om din siste store leseropplevelse.
– Geir Gulliksens roman «Tjuendedagen». Det er spennende spørsmål som kastes opp i boka, som for eksempel: Sex. Seksualitet. Hva er det? Hvordan er det forbundet med mennesket, subjektet individet? Og hva har det med det samfunnsmessige, med fellesskapet med det politiske å gjøre? Romanen skildrer to øvre middelklassemennesker med ledende jobber i stat og næringsliv, skillsmisser bak seg og dine og mine barn med seg og som inviterer en tredje person inn i parseksualiten. Dette går på et nivå i denne fortellingen grundig til helvete. På et annet nivå åpner den for utvidende seksuelle erfaringer og relasjoner romanen forsøker å finne et språk for

Mange drømmer om å bli forfattere. Hva er dine tips til forfatterspirer?
– Skriv.

En av fjorårets diktdebutant, Audun Mortensen, prøver å leve lengst
mulig på bokhonoraret. Hva slags planer har du for ditt bokhonorar?

– Skriveferie.

Hvilken forventninger har du til det å debutere?
– Jeg var usikker på hva det innebar og spent på hvorvidt den ville bli anmeldt. Det er en annen opplevelse enn med faglitterære bøker ettersom materialet for denne boka er så personlig og emosjonelt.

Neste bokdebutant blir presentert fredag 12. februar.

Kulturstrøm

  • Fransk bestselger er norske leseres favoritt

    «Å vanne blomster om kvelden» av franske Valérie Perrin vinner Bokklubbens leserpris 2022, over både Abida Rajas livshistorie og Jo Nesbøs siste krim.

    Vinneren er kåret av 2239 av Bokklubbens medlemmer, ut fra bøker nominert av Bokklubbens redaktører.

    Avstemningen avdekker forskjeller i favoritter i ulike landsdeler, skriver Bokklubben. Jo Nesbø er mest populær blant lesere utenfor Oslo og hadde ikke kommet særlig høyt på lista hvis man bare hadde spurt lesere i hovedstaden.

    Valerie Perrins roman Å vanne blomster om kvelden stående oppå Jo Nesbøs krim Blodmåne og Abida Rajas selvbiografi Frihetens øyeblikk
    Foto: Katrine Lunke / Bokklubben
  • «Kampen om Narvik» er en av de mest sette filmene på Netflix

    Filmen «Kampen om Narvik» har gjort stor suksess etter at den ble tilgjengelig på strømmetjenesten Netflix tidligere denne uka.

    Det opplyser avisa Fremover.

    Filmen er en av de mest sette filmene på Netflix.

    Den blir tilgjengelig for norske abonnenter mot høsten.

    Henrik Mestad som Major Omberg i Kampen om Narvik.
    Foto: Eirik Linder Aspelund / Nordisk film