Hopp til innhold

Ukrainske kulturminner står i fare – mener Norge må bidra til å verne dem

Det vil være et brudd på Haagkonvensjonen ikke å sikre Ukrainas kulturarv, mener Norges Museumsforbund som ber Norge komme på banen.

Two-headed chicken, 1977”

«Two-headed chicken» fra 1977 er et av Maria Primachenko mest kjente kunstverk. 25 av hennes malerier skal nylig ha blitt ødelagt da museet de tilhører ble brent ned, påstår den ukrainske utenriksministeren via sin Twitter-konto.

Foto: Maria Pryimachenko / Maria Pryimachenko

Kunst, kulturgjenstander og monumenter blir ofte ødelagt eller stjålet i krig.

Derfor har Norges Museumsforbund sendt ut en støtteerklæring til Ukrainske museer.

Det er viktig at man har kulturarv igjen den dagen krigen er over og man skal bygge landet på nytt.

Det sier Liv Ramskjær, generalsekretær i Norges Museumsforbund.

Liv Ramskjær, generalsekretær i Norsk Museumsforbund.

Liv Ramskjær, generalsekretær i Norsk Museumsforbund.

Foto: THOMAS JOHANNESSEN

Forbundet vil at Norge hjelper til med å sikre kulturminner i Ukraina som nå kan bli ødelagt i krigen.

Mange museer har betydning for identitet og nasjonaldannelse, sier Ramskjær.

Det er avisa Klassekampen som først omtalte saken.

Skaden kan allerede være skjedd

NY Times skrev nylig at omtrent 25 malerier av den ukrainske kunstneren Maria Primachenko påstås å være ødelagt som følge av invasjonen.

Kunsten fikk i sin tid mye skryt av Pablo Picasso etter han hadde sett maleriene i Paris.

Maria Primachenko
Two-headed chicken, 1977”
Maria Primachenko
Maria Primachenko

Virginia Museum of Natural History i USA har en avdeling som overvåker verdensarvsteder som er i fare.

8H8GcQdbI1o

En kurator viser frem et verk av Maria Primachenko som blant annet klesprodusenten Marimekko skal ha latt seg inspirere av. Det er ikke sikkert akkurat hvilke av hennes verk som påstås å være ødelagt.

Foto: SERGII POLEZHAKA / Reuters

Gjennom satellittbilder bekrefter de at museet hvor maleriene var, Ivankiv Museet nord for Kyiv, er ødelagt.

Ramskjær i Museumsforbundet peker på Haagkonvensjonen fra 1954. Den har Russland sagt de skal forholde seg til.

Vern av kulturarv i krig er et ansvar for verdenssamfunnet, og ikke bare de statene som er direkte involvert i krigen, sier Ramskjær.

Hun mener det vil være et brudd på Haagkonvensjonen å ikke bistå Ukraina med å sikre deres kulturarv.

jru9BFCdQGA

Saint Sophia katedralen i Kyiv er på Unescos verdensarvliste. I tiden fremover vil det muligens være kamper i byens sentrum. Det gamle bygget kan fort ta skade som følge av krigen.

Foto: SERGEI SUPINSKY / AFP

Ødeleggelsene i Palmyra friskt i minne

Et av de nyere eksemplene på verdensarv som blir ødelagt som følge av krig er når IS gjorde skade på ruinene av oldtidsbyen Palmyra i Syria.

Islamic State Destroying Heritage

Nyhetsbyrået Ap har verifisert dette bildet som viser at terrororganisasjonen IS som ødelegger de 2000 år gamle ruinene av oldtidsbyen Palmyra.

Foto: Uncredited / Ap

Terroristene jevnet store deler av Palmyra ble jevnet med jorden. Nå skal konservatorer være i gang med å redde restene som er igjen.

Plyndringen av Nasjonalmuseet i Egypt i 2011 et annet nylig eksempel på når kulturskatter blir ødelagt som følge av en konflikt.

I tillegg til gjenstander er Museumsforbundet opptatt av å beskytte Ukrainske monumenter som ikke kan flyttes som for eksempel bygninger.

De sier det er lagt mer enn de materielle verdiene som betyr noe.

– Det kan virke samlende i arbeidet med forsoning, gjenoppbygging av samhold og identitet, og det kan også øke opplevelsen av identitet og verdighet, skriver Ramskjær i støtteerklæringen.

Det har ikke lyktes NRK å få en kommentar fra Kulturdepartementet i spørsmålet om vern av ukrainske kulturminner.

Ødeleggelsene i verdensarvbyen Palmyra er store

Bildet viser at før og etter Palmyra hadde blitt forsøkt ødelagt.

Foto: JOSEPH EID / Afp

Kulturstrøm

  • Forrykande entré

    – «Rækved» er ei unik førestilling som blandar folkedans med rå bryting og sterke musikalske prestasjonar, men som manglar heilskap, skriv kritikar Are August Flannagan Furubotn om konsert­førestillinga kor danse­kompaniet Kartellet har gått saman med kammer­orkesteret til Arktisk Filharmoni.