VGTV og Adresseavisen samarbeider

VG skal bruke journalister fra Adresseavisen som distriktsreportere i sin nye TV-kanal. Dermed starter mediehuset for første gang samarbeid med en avis utenfor Schibsted-konsernet.

Mediedagene i Bergen

VGTV NESTEN LANDSDEKKENDE: VGTV får nyhetsreportere over hele landet. Her fra Mediedagene i Bergen i vår der konsernsjef i Schibsted, slapp nyheten om at VGTV blir lineær-TV.

Foto: Gabrielle Graaterud / NRK

Den 8. november gikk VG TV på luften for første gang. I samarbeid med Canal Digital startet VG en 24-timers aktualitets- og nyhetskanal som parabol- og kabel-TV-seere kan ta inn.

Styrker nyhetsdekningen

Fra før er det kjent at Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen skal lage TV for VG, alle Schibstedeide aviser. Nå får de også med seg Adresseavisen i Trondheim, som ikke er direkte eid av Schibsted, men som har inngått en avtale med VGTV om at avisen kan rykke ut og dekke store hendelser i Midt-Norge for VGTV.

– Det vil styrke vår nyhetsdekning. Vi har nå 61 medarbeidere, ansatt 25 de siste månedene. Det er klart vi kan levere innhold, også digitalt, på et helt annet nivå enn tidligere, sier redaktør og direktør i VGTV, Helje Solberg.

TV2 tror VGTV kan bli stor konkurrent

Nyhets- og sportsredaktør i TV2,Jan Ove Årsæther tror VGTV med tiden kan bli en stor konkurrent når det gjelder innenriksstoff.

– På den annen side så må vi uansett konkurrere med alle NRK sine mediehus rundt omkring i Norge, og de teller ganske mange journalister som er gode med kamera. Vi har klart den konkurransen ganske bra.

– Hvilken fordeler har VGTV foran Nyhetskanalen?

– Jeg tror det samme vil skje, som skjedde da TV2 kom i sin tid. TV2 senka terskelen for hva vi sendte direkte. Dette førte til at NRK gjorde det sammen. Jeg tror Torry Pedersen har rett i det at VGTV nok vil senke terskelen videre for hva man går direkte på, og de vil av og til slå NRK og TV2 på hendelser der de er først ute. Det tror jeg kan skje.

– Ingen overraskelse

NRKs nyhetsredaktør Stein Bjøntegård sier det ikke er noen overraskelse at VG satser stort:

– Det vet vi. Det er en konkurranse vi tar alvorlig, men ikke frykter. Markedet som går i skjæringspunktet mellom TV og nett skjerpes stadig. Det merker både vi og TV2. Poenget er å stå på, det kommer vi også til å gjøre.