Hopp til innhold

Vel blåst

Under bransjetreffet Bylarm 2009, fikk mange av Urørtbandene som opptrådte nettopp det de var på jakt etter, nemlig oppmerksomhet fra både bookingagenter og nasjonal og internasjonal media.

John Olav Nilsen & Gjengen
Foto: Kim Erlandsen / NRK

Bransjetreffet gikk av stabelen i Oslo fra 19. til 21. februar. Ifølge Lydverkets anmelder Marius Asp, kan arrangementet gi seg selv et velfortjent klapp på skulderen for godt utført arbeid.

– Bylarm kan krone seg selv i år, de har fått veldig mye oppmerksomhet i mediene, og det gjennom en helg der 1,6 millioner mennesker var opptatt med å se Melodi Grand Prix.

Fullpakka

Vokalist i Norma Sass , Thea Glenton Raknes, føler bandet fikk mye ut av Bylarm.

– Det var fullpakka hele helga. Vi spilte jo seks konserter og en Lydverket Spanderer, i løpet av ei helg.

– Dessuten fikk vi flere fine anmeldelser. Det var en sjanse til å bevise at vi har fortjent den hypen vi har fått. For vår del føler vi i hvert fall at vi klarte å bringe noe nytt til Bylarm.

Norma Sass (Foto: Kim Erlandsen, NRK)

Norma Sass fikk mye medieomtale i løpet av helga, både internasjonalt og nasjonalt.

– Det gjennomgående i anmeldelsene var vel at vi har kjempepotensialet, men at vi må jobbe mer og bli tightere live. Vi er jo utrolig ferske, og derfor er det veldig deilig å høre at folk har troen på at vi kan bli et bra band.

Selv om det ble en del løping fra sted til sted de fire dagene Bylarm varte, klarte likevel bandet å klemme inn tid til å snakke med fransk tv.

– Vi møtte et tv-team fra Frankrike som intervjuet oss i forbindelse med en sak de lagde om Bylarm. De ville også at vi skulle komme til Paris for å spille.

For tiden er Zoomvinner Norma Sass på Zoom Urørt-turné sammen med Årets Urørt 2009, Pony the Pirate .

Nerve og essens

– Bylarm var en kjempeopplevelse for oss. Det var noen små opp- og nedturer, men slik er det nesten alltid med oss, sier John Olav Nilsen.

Nilsen kan fortelle at han også lærte en ting eller to under årets Bylarm.

– Jeg lærte blant annet at jeg ikke kan gjøre diverse ting før vi skal spille. Når man skal spille flere konserter på rad og flere på samme dag, så må man ta hensyn til både kropp og sjel.

Lite bransjemyldring

Hva bandet sitter igjen med etter en helg fylt med konserter og bransjemyldring, er vokalisten noe usikker på.

– Jeg møtte nesten ingen bransjefolk. Jeg vet ikke hvorfor folk ikke vil snakke med meg etter konsertene mine. Vi har hatt ganske klart for oss hva vi skal gjøre fremover, kanskje det er derfor så få har tatt kontakt.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Før bandet dro til Bylarm signerte de en lisensavtale med VME.

– Jeg lisensierer vekk musikken min for en periode, men det er jeg som står som eier. Dermed får jeg gjøre akkurat hva jeg vil, så lenge jeg leverer produktet til dem. De bare gir ut musikken og promoterer den.

I april går John Olav Nilsen & Gjengen inn i studio for å spille inn debutalbumet sitt.

John Olav Nilsen & Gjengen (Foto: Kim Erlandsen, NRK)

– Jeg har en klar idé om hvordan vi skal gjøre det. Nerven og essensen av hvordan vi spiller live vil ligge der. Samtidig som jeg vil prøve andre ting for å få fram følelsene jeg vil formidle med musikken min. Og hvis jeg fortsatt er i live, kommer skiven ut tidlig i høst, avslutter Nilsen.

Hør Urørt-programleder Amund Grepperud intervjue John Olav Nilsen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Lokal dialekt

Asp vil også trekke fram noen musikkhøydepunkter, og rose bandene for bruken av lokale dialekter i tekstene sine.

– Bylarms største høydepunkter var Fjorden Baby! , Kråkesølv og John Olav Nilsen & Gjengen , som ikke bare tør å bruke språket, men også den lokale dialekten sin.

Musikksjef i P3, Håkon Moslet, sier seg enig med Asp, og legger til at han helst hadde sett at flere band hadde sunget på norsk.

– Kampen om de norske tekstene er ikke vunnet ennå, det er fortsatt et mindretall som bruker norsk språk. Under flere av konsertene stilte jeg meg spørsmålet; hvorfor synger ikke disse på norsk? Jeg tror mange artister kunne tjent på å synge norske tekster.

Lykkes i utlandet

Moslet tror en av grunnene til at norske band heller har satset på engelske tekster, skyldes den evige drømmen om å lykkes stort i utlandet.

– Noe av grunnen til at norske band stort sett bare har sunget på engelsk de ti siste åra, er vel fordi de har en overdreven drøm om å slå gjennom i utlandet. Det er morsomt å høre at norske tekster kan kommunisere med utlendinger, blant annet imponerte Kråkesølv utsendte fra BBC Radio1. Det sier noe om hvor viktig det er for å framdyrke et særpreg.

Turistspørsmål

Det var mange som også ville ha en bit av Daniel Lacey McDermott, bedre kjent som Captain Credible , under bransjetreffet.

– Både svensk radio og BBC Radio 1 kom til meg etter konsertene. BBC Radio 1 stilte meg typiske turistspørsmål, om hvordan det var på Bylarm og hvordan det er å være artist i Norge, men det er bare trivelig. I tillegg var det også bookingfolk fra Berlin ville ha meg til å spille på festivaler og konserter.

Captain Credible (Foto: Morten Skogly, NRK P3)

Fransk kapteinfeber

Også Captain Credible ble intervjuet av det franske tv-teamet som intervjuet Norma Sass.

– Det var veldig trivelige folk. Det er så gøy når man blir intervjuet av folk som virker genuint interessert og engasjert i det de gjør og det de spør om.

McDermott innrømmer at han nå har fått nye mål med musikken sin, litt takket være Bylarm.

– Norge er jo ikke det største landet i verden, og jeg liker å tro at musikken jeg lager er litt utenfor det vanlige. For å få et stort nok publikum til å kunne leve av det, så må jeg nok ut i den store verden.

Til England

Radiolyttere i England kan kanksje høre Captain Credible live om ikke så alt for lenge. Urørt tok nemlig opp konsertene på Urørtscenen og gav et opptak til BBC, som nå skal vurder hvilke konserter de skal spille.

– Fantastisk! Jeg er veldig fornøyd med akkurat den konserten. Selvfølgelig mye takket være det fantastiske publikummet og hele arrangementet. Jeg følte meg veldig velkommen på Urørtscenen.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters