– Vi er i ferd med å komme oss, sa direktør Frances Moore i IFPI, da hun tirsdag presenterte tallene for det globale musikksalget i London ifølge AP.
Årsrapporten til den internasjonale bransjeorganisasjonen viser en ørliten oppgang i salgsinntektene for musikk, på 0,3 prosent i 2012.
Selv om veksten er beskjeden, markerer den en kjærkommen kursendring for en bransje som har slitt med fallende inntekter i 13 år.
– Platebransjen har tilpasset seg internettverden, konstaterte Moore.
Veien dit har vært lang.
Massiv nedgang
Sist gang platebransjen opplevde vekst, var i 1999.
Det var året da Britney Spears gav ut monsterhiten « ... Baby One More Time». Ricky Martin sang «Livin' La Vida Loca», og inntektene strømmet inn til de internasjonale plateselskapene.
Platesalget hadde steget stabilt gjennom hele nittitallet, og mange hadde kanskje trodd at festen skulle fortsette.
Men 1999 var også året da fildelingstjenesten Napster ble lansert.
Ved hjelp av komprimerte mp3-filer kunne folk enkelt dele musikk over internett, og pilene begynte å peke nedover for musikkbransjen.
Siden den gang har inntektene til den globale musikkbransjen krympet med mer enn 40 prosent.
Nå er de altså på vei oppover igjen.
Platebransjen har endelig funnet en effektiv måte for å tjene penger på musikk på internett.
Økende digitalsalg
Den positive utviklingen i løpet av fjoråret kan i stor grad tilskrives en eksplosiv vekst i bruk av streamingtjenester for musikk og digital nedlasting.
Til sammen økte digitalsalget med 9 prosent globalt i fjor.
Utviklingen går fort: IFPI kan melde om at de toneangivende musikktjenestene nå er tilgjengelige i 100 land. For to år siden var de kun til stede i 20 land.
Parallelt fortsetter salget av CD-er og DVD-er å falle.
Mellom 2011 og 2012 sank inntektene fra salg av musikk på fysiske formater med 2,8 milliarder kroner på verdensbasis.
De totale inntektene til musikkbransjen i 2012 – både digitalt og fysisk – var på 94 milliarder kroner.
- Les hele årsapporten til IFPI her
Norge i front
Norge er et av foregangslandene når det gjelder streaming og digitalt musikksalg.
Her til lands økte det totale musikksalget med 7 prosent i fjor.
I Norge, India, Sverige og USA har markedet for digital musikk nå gått forbi det fysiske salget, ifølge årsrapporten til IFPI.
Mange land vil trolig følge etter i løpet av 2013.
Men selv om lovlige digitale musikktjenester er i ferd med å hente inn inntektstapet fra piratkopiering, sliter platebransjen fortsatt med en stor andel gratispassasjerer.
Ifpi regner med at 32 prosent av alle internettbrukere verden over laster ned piratkopiert musikk regelmessig.
– Hvilken annen bransje er nødt til å tåle at en tredjedel av kundene kan få tak i produktene dine ulovlig, spør Ifpi-sjef Frances Moore.
- Les også:
- Les også:
- Les også: