Hopp til innhold

Musikksalget øker for første gang siden 1999

Etter 13 år med kraftig fall, øker nå det globale musikksalget.

Carly Rae Jepsen

Carly Rae Jepsen er blant artistene som bidro til økte inntekter for platebransjen i 2012 med superhiten «Call me Maybe».

Foto: MARK BLINCH / Reuters

– Vi er i ferd med å komme oss, sa direktør Frances Moore i IFPI, da hun tirsdag presenterte tallene for det globale musikksalget i London ifølge AP.

Årsrapporten til den internasjonale bransjeorganisasjonen viser en ørliten oppgang i salgsinntektene for musikk, på 0,3 prosent i 2012.

Selv om veksten er beskjeden, markerer den en kjærkommen kursendring for en bransje som har slitt med fallende inntekter i 13 år.

– Platebransjen har tilpasset seg internettverden, konstaterte Moore.

Veien dit har vært lang.

Massiv nedgang

Sist gang platebransjen opplevde vekst, var i 1999.

Det var året da Britney Spears gav ut monsterhiten « ... Baby One More Time». Ricky Martin sang «Livin' La Vida Loca», og inntektene strømmet inn til de internasjonale plateselskapene.

Platesalget hadde steget stabilt gjennom hele nittitallet, og mange hadde kanskje trodd at festen skulle fortsette.

Men 1999 var også året da fildelingstjenesten Napster ble lansert.

Ved hjelp av komprimerte mp3-filer kunne folk enkelt dele musikk over internett, og pilene begynte å peke nedover for musikkbransjen.

Siden den gang har inntektene til den globale musikkbransjen krympet med mer enn 40 prosent.

Nå er de altså på vei oppover igjen.

Platebransjen har endelig funnet en effektiv måte for å tjene penger på musikk på internett.

Musikkbransjen anno 1999

Slik så det ut sist gang musikksalget økte. 1999 var året da musikkbransjen gav oss hits som « ... Baby One More Time» av Britney Spears og «Livin' La Vida Loca» av Ricky Martin. Begge bildene er tatt i 1999.

Foto: Scanpix / Montasje

Økende digitalsalg

Den positive utviklingen i løpet av fjoråret kan i stor grad tilskrives en eksplosiv vekst i bruk av streamingtjenester for musikk og digital nedlasting.

Til sammen økte digitalsalget med 9 prosent globalt i fjor.

Utviklingen går fort: IFPI kan melde om at de toneangivende musikktjenestene nå er tilgjengelige i 100 land. For to år siden var de kun til stede i 20 land.

Parallelt fortsetter salget av CD-er og DVD-er å falle.

Mellom 2011 og 2012 sank inntektene fra salg av musikk på fysiske formater med 2,8 milliarder kroner på verdensbasis.

De totale inntektene til musikkbransjen i 2012 – både digitalt og fysisk – var på 94 milliarder kroner.

  • Les hele årsapporten til IFPI her
Streaming

Streamingtjenester som Wimp og Spotify bidrar til økt musikksalg.

Foto: Scanpix / Montasje

Norge i front

Norge er et av foregangslandene når det gjelder streaming og digitalt musikksalg.

Her til lands økte det totale musikksalget med 7 prosent i fjor.

I Norge, India, Sverige og USA har markedet for digital musikk nå gått forbi det fysiske salget, ifølge årsrapporten til IFPI.

Mange land vil trolig følge etter i løpet av 2013.

Men selv om lovlige digitale musikktjenester er i ferd med å hente inn inntektstapet fra piratkopiering, sliter platebransjen fortsatt med en stor andel gratispassasjerer.

Ifpi regner med at 32 prosent av alle internettbrukere verden over laster ned piratkopiert musikk regelmessig.

– Hvilken annen bransje er nødt til å tåle at en tredjedel av kundene kan få tak i produktene dine ulovlig, spør Ifpi-sjef Frances Moore.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters