Hopp til innhold

For første gang på flere år peker pilene oppover for musikkbransjen

Etter flere år med krisestemning og nedgang for musikkbransjen i Norge, peker pilene igjen oppover. Streamingtjenester som Spotify og Wimp får æren for at inntektene øker.

Wimp

Skjermdump fra streamingtjenesten Wimp.

Foto: Wimp

De siste årene har sviktende platesalg, utfordringer knyttet til piratkopiering og desperat jakt etter nye inntektskilder preget platebransjen i Norge.

Men nå har situasjonen brått endret seg, og optimismen er tilbake.

Regnskapene fra plategiganter som Universal Music i Norge og Sony Music Norway viser en tydelig positiv utvikling i bransjen.

Ifølge Dagens Næringsliv fikk Universal et resultat før skatt på 35,1 millioner kroner i 2011, noe som er høyere enn tilsvarende tall for noe annet år siden 2002.

Audun Molde

Musikkviter Audun Molde.

Foto: Privat

– Inntektene på innspilt musikk går opp igjen etter 11–12 år med konstant fall. Det er en gledelig nyhet, sier Audun Molde som er faglig leder for populærmusikkstudiet på NISS og underviser om musikkbransjen på BI til NRK.no.

Dramatisk økning

Tall fra bransjeorganet IFPI viser at det totale musikksalget i første halvår i år var på 21 prosent mer enn i samme periode i fjor.

– Hovedårsaken er at andelen streaming øker dramatisk i Norge. Skandinavia er i verdenstoppen når det gjelder digital musikk, og omtrent halvparten av inntektene til musikkbransjen i Norge kommer nå fra streaming, sier Molde.

Brorparten av streaminginntektene kommer fra tjenestene Wimp og Spotify.

Samtidig som streamingtallene øker, er salget av fysisk musikk fortsatt i fritt fall. I første halvår i år sank plateselskapenes inntekter herfra med 11 prosent sammenliknet med fjoråret.

Omveltningene får store konsekvenser for hele bransjen.

Der plateselskapene tidligere fikk store inntekter for hver plate de solgte rett etter lansering, får de nå kun noen øre hver gang låtene spilles

– Det er en helt ny økonomisk virkelighet for platebransjen. Tidligere kunne man tjene inn en plateinnspilling i løpet av et par måneder, mens det nå kan ta opp mot 20 år.

– Inntjeningen er blitt langsommere, men den varer mye lengre. Samtidig er den selvfølgelig også langt mer risikofylt og usikker enn før, sier Audun Molde.

De store tjener mest

Musikkviteren påpeker at selv om de store plateselskapene tjener mer, er det ikke sikkert at enkeltartister får større inntekter.

– Det pågår nå en viktig diskusjon om hvor stor andel av streaminginntektene som skal tilfalle artister og rettighetshavere, understreker han.

Foreløpig er det også slik at overgangen til streaming har fått størst positivt utslag for de store multinasjonale musikkonsernene.

Disse selskapene har omfangsrike musikkataloger som går langt tilbake i tid. Dermed tjener de noen øre hver gang folk børster støv av gamle klassikere.

– Folk vil gjerne høre på 60-, 70-, og 80-tallsmusikk. For små selskaper som kun skal tjene penger på ny musikk er situasjonen vanskeligere. Det gjør det mer utfordrende for nye band å etablere seg, sier Molde.

Kulturstrøm

  • Blues-pioneren John Mayall er død

    Den britiske artisten John Mayall er død, 90 år gammel. Hans band The Bluesbreakers var sentralt i karrieren til senere superstjerner som Eric Clapton og Mick Fleetwood.

    Musikeren døde mandag i sitt hjem i California, heter det i en kunngjøring på Mayalls Instagram-konto. Han hadde familien sin rundt seg, melder nyhetsbyrået AP.

    – Helseplagene som tvang John til å avslutte sin storslåtte turnékarriere, førte til slutt til fred for en av verdens største helter på veien. John Mayall ga oss 90 år med utrettelig innsats for å lære bort, inspirere og underholde, heter det.

    En rekke artister har spilt i John Mayalls band, blant dem Eric Clapton og Jack Bruce, som senere dannet Cream. Det har også Mick Fleetwood, John McVie og Peter Green, som senere spilte i Fleetwood Mac, samt Mick Taylor, som spilte fem år i Rolling Stones.

    John Mayall har holdt konserter i Norge flere ganger, deriblant på Notodden Blues festival i 2004 og 2013.

    Mayall gav ut sitt første album i 1966.

    Han ble innlemmet i Blues Hall of Fame i 2016.

    I fjor ble han nominert til Grammy klassen Best Traditional blues album, for albumet «The sun is shining down».

    NTB/NRK

    Bluesartisten John Mayall er død. Bildet viser Mayall mens han spiller munnspill og holder rundt en mikrofon. Bildet er fra Montreux Jazz Festival i Montreux, Sveits, sent mandag 7. juli 2008
    Foto: Sandro Campardo/Keystone / AP/NTB
  • «Kjærlighet» til filmfestivalen i Venezia

    Den norske spelefilmen «Kjærlighet» av Dag Johan Haugerud er teke ut i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Venezia, og kan dermed vinne Gulløven.

    Det er første gong på 38 år at ein norsk spelefilm er invitert til hovudkonkurransen i det som er verdas eldste filmfestival, og ein av dei tre viktigaste filmfestivalane i verda, saman med Cannes og Berlin.

    Regissør Dag Johan Haugerud
    Foto: Baard Henriksen
  • Quisling-film til Toronto

    Regissør Erik Poppes kommende film om Quisling, «Quislings siste dager», er invitert til filmfestivalen i Toronto.

    Det vil si at den får internasjonal premiere i Toronto i begynnelsen av september.

    Ifølge Norsk filminsittutt skal «Quislings siste dager» vises i seksjonen Special Presentation som er for høyprofilerte spillefilmer.

    – Dette er virkelig en ny og betydningsfull milepæl for oss. Toronto-festivalen er den viktigste nord-amerikanske filmfestivalen. Den medfører ofte amerikansk distribusjon, og er også en avgjørende introduksjon til Oscarakademiet om vi blir valgt som norsk kandidat, sier filmens produsenter Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae i en pressemelding.

    Verdenspremieren blir på filmfestivalen i Haugesund søndag 18. august.

    Gard B. Eidsvold spiller rollen som landssviker Vidkun Quisling.

    Gard B. Eidsvold som landssviker Vidkun Quisling i filmen Gard «Quislings siste dager».
    Foto: Agnete Brun / Paradox, SF Studios