Hopp til innhold

For første gang på flere år peker pilene oppover for musikkbransjen

Etter flere år med krisestemning og nedgang for musikkbransjen i Norge, peker pilene igjen oppover. Streamingtjenester som Spotify og Wimp får æren for at inntektene øker.

Wimp

Skjermdump fra streamingtjenesten Wimp.

Foto: Wimp

De siste årene har sviktende platesalg, utfordringer knyttet til piratkopiering og desperat jakt etter nye inntektskilder preget platebransjen i Norge.

Men nå har situasjonen brått endret seg, og optimismen er tilbake.

Regnskapene fra plategiganter som Universal Music i Norge og Sony Music Norway viser en tydelig positiv utvikling i bransjen.

Ifølge Dagens Næringsliv fikk Universal et resultat før skatt på 35,1 millioner kroner i 2011, noe som er høyere enn tilsvarende tall for noe annet år siden 2002.

Audun Molde

Musikkviter Audun Molde.

Foto: Privat

– Inntektene på innspilt musikk går opp igjen etter 11–12 år med konstant fall. Det er en gledelig nyhet, sier Audun Molde som er faglig leder for populærmusikkstudiet på NISS og underviser om musikkbransjen på BI til NRK.no.

Dramatisk økning

Tall fra bransjeorganet IFPI viser at det totale musikksalget i første halvår i år var på 21 prosent mer enn i samme periode i fjor.

– Hovedårsaken er at andelen streaming øker dramatisk i Norge. Skandinavia er i verdenstoppen når det gjelder digital musikk, og omtrent halvparten av inntektene til musikkbransjen i Norge kommer nå fra streaming, sier Molde.

Brorparten av streaminginntektene kommer fra tjenestene Wimp og Spotify.

Samtidig som streamingtallene øker, er salget av fysisk musikk fortsatt i fritt fall. I første halvår i år sank plateselskapenes inntekter herfra med 11 prosent sammenliknet med fjoråret.

Omveltningene får store konsekvenser for hele bransjen.

Der plateselskapene tidligere fikk store inntekter for hver plate de solgte rett etter lansering, får de nå kun noen øre hver gang låtene spilles

– Det er en helt ny økonomisk virkelighet for platebransjen. Tidligere kunne man tjene inn en plateinnspilling i løpet av et par måneder, mens det nå kan ta opp mot 20 år.

– Inntjeningen er blitt langsommere, men den varer mye lengre. Samtidig er den selvfølgelig også langt mer risikofylt og usikker enn før, sier Audun Molde.

De store tjener mest

Musikkviteren påpeker at selv om de store plateselskapene tjener mer, er det ikke sikkert at enkeltartister får større inntekter.

– Det pågår nå en viktig diskusjon om hvor stor andel av streaminginntektene som skal tilfalle artister og rettighetshavere, understreker han.

Foreløpig er det også slik at overgangen til streaming har fått størst positivt utslag for de store multinasjonale musikkonsernene.

Disse selskapene har omfangsrike musikkataloger som går langt tilbake i tid. Dermed tjener de noen øre hver gang folk børster støv av gamle klassikere.

– Folk vil gjerne høre på 60-, 70-, og 80-tallsmusikk. For små selskaper som kun skal tjene penger på ny musikk er situasjonen vanskeligere. Det gjør det mer utfordrende for nye band å etablere seg, sier Molde.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)