Siden åpningen i januar har det vært drøyt 2600 oppslag om kulturhovedstaden Stavanger i norske medier, men bare ni prosent av disse er i nasjonale medier. Det viser en halvårsrapport som Stavanger2008 la fram mandag.
Lite nasjonal interesse
Musikalen Byterminalen hadde premiere på busstasjonen i Stavanger i mai. Det er ikke ofte at nyskrevne musikaler oppføres i Norge, og slett ikke ute på en bussterminal. Et nettsøk i nasjonale medier viser likevel bare ett enkelt oppslag i Dagsavisen.
Rapporten som ble presentert av Kulturhovedstaden Stavanger selv, viser også at til tross for 40 prosjekter siden nyttår med over 263.000 publikummere, har det vært lite omtale i nasjonale medier, selv om kulturhovedstaden er et nasjonal arrangement, med 100 millioner kroner i støtte fra staten. 500 oppslag betyr en prosentandel på ni prosent i nasjonale medier.
Oslo-orientert presse?
- Nå har jeg sett noen journalister si at hvis det er bra nok, kommer de. Men det er så mange arrangementer som foregår uten oppmerksomhet fra nasjonale medier.
Reme mener arrangementene ville fått oppmerksomhet dersom de fant sted i hovedstaden.
- Hadde det foregått i Oslo, hadde det fått bred dekning.
Kulturredaktør i Dagbladet, Jane Throndsen, synes avisens dekning har vært god.
- Vi har dekket Kulturhovedstaden både i forkant og underveis.
Throndsen synes ikke det riktig at antallet medieoppslag skal være eneste suksesskriterium for Kulturhovedstaden.
- Aktørene har vært flinke til å gjøre seg gjeldende på en rekke arenaer. De har gitt nye veier inn i kulturen, og det er dét hovedstaden bør vurderes etter, ikke ut fra antall oppslag i nasjonale media.
- Kulturhovedstaden er en vits
- Kulturhovedstaden Stavanger er en vits, skriver Anderz Døving, regissøren bak Byterminalen, i en kommentar i Stavanger Aftenblad.
- Dekningen var en vits, presiserer han til NRK Kulturnytt.
- Vi hadde et budsjett på ni millioner og gikk for fulle hus, men nesten ikke media i det hele tatt. Folk visste rett og slett ikke om det.
Da det var lite henvendelser fra pressen i forkant av premieren, tok produksjonsapparatet selv kontakt med de riksdekkende avisene.
- Anmelderne i Dagbladet visste ikke engang om det. Jeg vet ikke om det sier mest om prosjektet vårt, Dagbladet eller Stavanger 2008.
Fornøyd ledelse
Cornelius Middelthon, driftsdirektør for Stavanger2008, legger imidlertid ansvaret på de enkelte aktørene.
- Vi har en avtale med alle våre prosjekter som går på at de må selv ta initiativ ovenfor pressen, og de har selv ansvaret for en kommunikasjonsplan som de skal utvikle.
Middelthon er ikke misfornøyd med de 500 oppslagene i riksdekkende medier.
- Vi vet det er vanskelig å komme i kontakt med nasjonal presse, og i forhold til det har vi kommet ut ganske bra.