Skal bekjempe kroppspress med post-it lapper

Skuespiller Ulrikke Falch og tidligere redaktør Susanne Kaluza startet i dag en post-it kampanje. Målet er å bekjempe dårlig selvbilde og kroppspress.

Susanne og Ulrikke

PENN OG PAPIR: Skuespiller Ulrikke Falch og Susanne Kaluza åpnet i dag kampanjen Post It Geriljaen på Marienlyst skole.

Foto: Caroline Tolfsen / NRK

Susanne Kaluza, rådgiver i Trigger og tidligere redaktør for Kvinneguiden, står i spissen for kampanjen Post-It-geriljaen sammen med Ulrikke Falch - best kjent som Vilde i NRK-serien Skam - psykiater Finn Skårderud og Landsgruppa av Helsesøstre.

Postit

BRA NOK: Dette er en av lappene Susanne Kaluza og Ulrikke Falch hang opp i dag.

Foto: Tore Linvollen / NRK

–Post It Geriljaen går enkelt og greit ut på å henge opp post-it lapper med kroppspositive slagord på speiler på skoler, arbeidsplasser, treningssentre, prøverom og andre steder hvor folk ferdes. Alle som vil kan bli med. Målet er å være en positiv motvekt til alle de negative beskjedene om kropp og utseende vi daglig blir pepret med, sier Kaluza til NRK.

Kaluza forteller at kampanjen også støttes av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press og Norske Kvinners Sanitetsforening.

Sommeren rett rundt hjørnet

Kaluza forklarer at ideen til kampanjen kom fordi sommeren er rett rundt hjørnet, og fokuset på slanking og sommerkroppen i media derfor øker.

Marienlyst skole

I KLASSEN: Ulrikke Falch og Susanne Kaluza besøkte 10B på Marienlyst skole onsdag.

Foto: Caroline Tolfsen / NRK

– Ifølge en undersøkelse gjort av WHO mener halvparten av 15-årige jenter at de er for tjukke selv om de ikke er det. Vi vet at mange unge har negative tanker om egen kropp. Det er selvsagt et samfunnsproblem det er vanskelig å snu, men det betyr ikke at vi skal la vær å prøve. Mange små, konkrete handlinger kan i sum gjøre en positiv forskjell, sier hun.

Får mange henvendelser

En annen som har engasjert seg i kampanjen er helsesøster Tale Maria Krohn Engvik. Hun står bak snapchat-kontoen Helsesista som har omlag 18 000 visninger daglig. Engvik støtter kampanjen, da hun daglig får henvendelser fra ungdom som er usikre på eget utseende.

Helsesista

Tale Maria Krohn Engvik støtter kampanjen.

Foto: Privat


– Jeg vil gjerne være med å være motvekt og kunne si til dem at du er bra nok. Det er viktig å øve på å fokusere på de sidene ved deg selv, personligheten din og ting i livet ditt som er bra.

Psykiater Finn Skårderud ved Villa Sult, har også vært med å utvikle kampanjen.

Finn Skårderud

PSYKIATER: Finn Skårderud ved Villa Sult.

Foto: Kari Nygard Tvilde / NRK

– Dette er et forsøk på å vise positiv oppmerksomhet på et fenomen, sier han.

Skårderud har jobbet mange år med spiseforstyrrelser. Han sier vi lever i et svært avansert samfunn, hvor det er viktig å realisere seg selv som vellykket, og at kroppen er et av flere tegn på noe som er målbart, i likhet med karriere og penger.

– Livet er viktigere enn jakten på det perfekte. Du er bra nok!

Kulturstrøm

  • Kanye West får godkjent navnebytte

    En av verdens mest kjente rappere Kanye West (44) har fått innvilget sin søknad om å endre navnet sitt.

    Fra nå av heter han ikke Kanye West, men Ye.

    Navnet har blitt brukt som navn på både musikkalbum og Twitter-konto, men har ikke vært hans juridiske og offisielle navn tidligere.

    En av begrunnelsene til navnebytte er fordi han mener at «ye» er det mest brukte ordet i bibelen, og skal bety «deg».

    Ye
    Foto: Angela Weiss / AFP
  • Tanum bokhandel forsvinner helt

    Cappelen Damm legger nå også ned nettbokhandelen tanum.no, som var det siste som var igjen av bokhandlerkjeden som ble startet i 1832. En for dyr satsing på bokhandel på Oslo Lufthavn endte med salg av fire butikker, skriver Bok365. Før nyttår solgte forlaget også flaggskipsbutikken på Karl-Johan.

  • Etterspørsel hos Netflix synker

    Etterpørselen på digitale orginaler synker for tredje kvartal på rad for Netflix. Dette er rekordlavt, til tross for Squid Game som har klatret på topplistene den siste tiden, melder Parrot Analytics.

    Eget produsert innhold er essensielt for abonnomentvekst, skriver byrået.

    I løpet av to år har de nye konkurrentene Disney+, HBO Max og Apple TV+ tatt kraftig på Netflix.

    FILE PHOTO: FILE PHOTO: The Netflix series "Squid Game" is played on a mobile phone in this picture illustration
    Foto: Kim Hong-ji / Reuters