Da den første King Kong-filmen ble sluppet løs på publikum i 1933, ble den kronet som tidenes ultimate monsterfilm. De fleste har sett scenene med gorillaen King Kong på toppen av Empire State Building med en blond skjønnhet i armene.
Fra Ringenes Herre til King Kong
Peter Jackson liker store formater. Sist gang var det Ringenes Herre, nå er det King Kong som gjelder. (Foto: Scanpix)
New Zealands store sønn Peter Jackson har drømt om å lage en ny King Kong siden han var guttunge.
Nå har han gjort det til gagns. Med et budsjett på rundt 1,4 milliarder kroner (207 millioner dollar) har Jackson laget et tre timer langt gorilla-epos som favner alle filmens sjangere fra melodrama til ren komedie, tragedie, katastrofe og eventyrfilm. Ispedd litt Godzilla, mye Jurassic Park og store doser ”skjønnheten og udyret”, før det hele toner ut i mishandling og utbytting av ville OG forelskede dyr.
Alt spektakulært filmet med kløktige digitale filmeffekter produsert av samme team som i ”Ringenes Herre”.
Kannibaler og forelsket gorilla
Første gang King Kong dukket opp var i 1993. Nå er den store gorillaen her igjen, med norsk King Kong-premiere til onsdag. (Foto: UIP)
King Kong handler om en kynisk filmprodusent med kreditorene i hælene som setter kurs for en ukjent øy i en rusten holk. Med seg har han filmteamet, manusforfatteren og en arbeidsløs vaudevilleaktrise. For dette er desperate tider under depresjonen i 1930-årene.
Det viser seg at øya er bebodd av kannibalistiske innfødte, dinosaurer og en gorilla i størrelse XXX-large. Gorillaen forelsker seg i aktrisen, og kanskje det er gjensidig. Dyret fanges, bures inne og stilles ut for det betalende publikum og resten vet de fleste.
Skrekk og vemmelse
Før Peter Jackson satte fingeravtrykket sitt i filmhistorien med Ringenes Herre, laget han en serie lavbudsjettfilmer som fikk folk til å spy av skrekk og vemmelse. Den kunsten kan han fortsatt.
På øya blir mannskapet angrepet og massakrert av dinosaurer, mega-kakkerlakker og gigantiske blodigler i tur og orden. Den ene actionscenen avløser den andre i en endeløs digital rekke. Joda, det er forrykende action, men etter et par av disse blir det kjedelig og noen ganger latterlig.
Filmens morsomste scener er kjedekollisjoner mellom dinosaurer i gallopp og gorillaens gryende forelskelse i den vakre aktrisen. Og ikke minst når den skrekkslagne skjønnheten stepper og danser for livet for å avlede beistet og vinner hans hjerte.
Skarpe karakterer
Karakterene i filmen er skarpt tegnet fra Jack Black som egotrippende produsent til følsomme Adrian Brody som gir filmen tyngde. Naomi Watts får oss til og med til å tro på romansen med gorillaen, selv om hun bruker mesteparten av filmen til å henge etter fingertuppene over stup og raviner - i underkjolen.
Det ER King Kong som er helten i filmen og får alles sympati, et digitalt tragisk sjarmtroll ikke helt ulik Gollum i Ringenes Herre. Hva den apen mangler i bordskikk tar han igjen i gallanteri. Han vet hvordan man behandler og beskytter en dame. ”King Kong” er et hesblesende
sammensurium av stilarter.
Filmen er parodisk, satirisk, komisk, melodramatisk og klisjéfylt. Uforpliktende underholdende - men også altfor lang.