TVNorge satser på viking-TV

TVNorge skal slåss mot reality-konsepter som Farmen og Robinson. Konseptet Den siste viking er kanalens nye storsatsing.

Trond Espen Seim er programleder i «Den siste Viking»

Skuespiller Trond Espen Seim, kjent fra Varg Veum-filmene, er programleder i Den siste Viking.

– Sjampagnekorkene fløy i taket i september da vi for første gang ble større enn TV 2 i det kommersielle segmentet med seere mellom 15–50 år. For første gang har vi to jevnstore kommersielle TV-hus i Norge som skal konkurrere side om side, sa SBS Discovery-sjef Harald Strømme fra podiet ved lanseringen av vårprogrammet for mediehusets seks TV-kanaler torsdag formiddag.

TVNorge og resten av SBS Discovery har hatt en god vekst de siste årene. Totalt hadde de fra januar til oktober en andel på 24,6 prosent i den kommersielle aldersgruppen 15 til 49 år, bare ett prosentpoeng bak TV 2-gruppen, ifølge Kampanje.

Fortsetter satsingen på humor

Ved høstlanseringen i juni lovet SBS Discovery at TVNorge skulle bli best på humor, og slå TV 2 i dette segmentet. Nå hevder kanalens ledelse at de har fått til akkurat dette.

– Nå er målet vårt å bli den beste underholdningskanalen for dem under 50 år, sa Strømme.

Nytt til neste år blir komiserien Neste sommer og nysatsingen Den siste viking.

I sistnevnte tar skuespiller Trond Espen Seim med seg et knippe deltagere og reiser tilbake 1000 år i tid. Inspirert av konsepter som Robinson og Farmen, skal deltagerne overleve kun med redskaper og kunnskap man hadde i vikingtiden. To lag skal kjempe mot hverandre til «Den siste viking» står igjen til slutt.

– Det er mange løse kanoner i denne vikingleieren, så det blir en del bråk, røper programleder Trond Espen Seim.

TVNorge-ledelsen melder at dette er den største satsingen siden Big Brother. De sier at storsatsingen viser deres ønske om å satse sterkere på underholdning.

Farmen er det største programmet på TV2 og Robinson har vært det største på TV3. Nå skal vi også slåss i denne sjangeren, sier avtroppende kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery og TVNorge Svein Tore Bergstuen.

Åndenes makt fortsatt viktig

Et konsept som har gjort TVNorge godt, er Åndenes makt som er kanalens aller mest sette i 2013. Programmet blir også satset på våren 2014 sammen med andre gamle slagere som 71 ° nord – Norges tøffeste kjendis og 4-stjerners middag.

Hovedkanalen TVNorge fortsetter også sin satsing på humorprogram, og sender nye sesonger av komikonseptene Brille med Harald Eia og Bård Tufte Johansen og Thomas Giertsens Thomas Giertsen - Helt perfekt. Fans av Espen Eckbo og Ylvis-brødrene må vente til neste høst for nye sesonger av Asbjørn Brekke-show og I kveld med Ylvis.

TV-våren på TVNorge/ SBS Discovery

Denne gjengen skal fronte TVNorges vårkamp om TV-seerne.

Foto: Gabrielle Graatrud / NRK

Kulturstrøm

  • Festivalsjef etterlyser korona-svar

    Filmfestivalsjef Tonje Hardersen i Haugesund venter fortsatt på svar om hvordan koronaregelen om én meters avstand, skal tolkes helt konkret. Hun sier til Dagsavisen at hun har ventet på svar i tre uker. Festivalen starter 14. august.

  • Larsson bryt med Huawei

    Den svenske artisten Zara Larsson bryt samarbeidet med det kinesiske telekommunikasjonsselskapet Huawei, ifølge svenske medium. Huawei blir kopla til kinesisk etterretning, noko dei tilbakeviser. Larsson vil gi bort det ho har tent på kampanjen.

  • Nye kinofilmar tidlegare på nett

    Ein historiske avtale i USA gjer det mogleg for filmstudioet Universal å sleppe storfilmar til leige på nett berre 17 dagar etter kinopremiere. Vanlegvis tar det fleire månader før nye filmar vert slopne på nett.