Hopp til innhold

TVNorge satser på viking-TV

TVNorge skal slåss mot reality-konsepter som Farmen og Robinson. Konseptet Den siste viking er kanalens nye storsatsing.

Trond Espen Seim er programleder i «Den siste Viking»

Skuespiller Trond Espen Seim, kjent fra Varg Veum-filmene, er programleder i Den siste Viking.

– Sjampagnekorkene fløy i taket i september da vi for første gang ble større enn TV 2 i det kommersielle segmentet med seere mellom 15–50 år. For første gang har vi to jevnstore kommersielle TV-hus i Norge som skal konkurrere side om side, sa SBS Discovery-sjef Harald Strømme fra podiet ved lanseringen av vårprogrammet for mediehusets seks TV-kanaler torsdag formiddag.

TVNorge og resten av SBS Discovery har hatt en god vekst de siste årene. Totalt hadde de fra januar til oktober en andel på 24,6 prosent i den kommersielle aldersgruppen 15 til 49 år, bare ett prosentpoeng bak TV 2-gruppen, ifølge Kampanje.

Fortsetter satsingen på humor

Ved høstlanseringen i juni lovet SBS Discovery at TVNorge skulle bli best på humor, og slå TV 2 i dette segmentet. Nå hevder kanalens ledelse at de har fått til akkurat dette.

– Nå er målet vårt å bli den beste underholdningskanalen for dem under 50 år, sa Strømme.

Nytt til neste år blir komiserien Neste sommer og nysatsingen Den siste viking.

I sistnevnte tar skuespiller Trond Espen Seim med seg et knippe deltagere og reiser tilbake 1000 år i tid. Inspirert av konsepter som Robinson og Farmen, skal deltagerne overleve kun med redskaper og kunnskap man hadde i vikingtiden. To lag skal kjempe mot hverandre til «Den siste viking» står igjen til slutt.

– Det er mange løse kanoner i denne vikingleieren, så det blir en del bråk, røper programleder Trond Espen Seim.

TVNorge-ledelsen melder at dette er den største satsingen siden Big Brother. De sier at storsatsingen viser deres ønske om å satse sterkere på underholdning.

Farmen er det største programmet på TV2 og Robinson har vært det største på TV3. Nå skal vi også slåss i denne sjangeren, sier avtroppende kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery og TVNorge Svein Tore Bergstuen.

Åndenes makt fortsatt viktig

Et konsept som har gjort TVNorge godt, er Åndenes makt som er kanalens aller mest sette i 2013. Programmet blir også satset på våren 2014 sammen med andre gamle slagere som 71 ° nord – Norges tøffeste kjendis og 4-stjerners middag.

Hovedkanalen TVNorge fortsetter også sin satsing på humorprogram, og sender nye sesonger av komikonseptene Brille med Harald Eia og Bård Tufte Johansen og Thomas Giertsens Thomas Giertsen - Helt perfekt. Fans av Espen Eckbo og Ylvis-brødrene må vente til neste høst for nye sesonger av Asbjørn Brekke-show og I kveld med Ylvis.

TV-våren på TVNorge/ SBS Discovery

Denne gjengen skal fronte TVNorges vårkamp om TV-seerne.

Foto: Gabrielle Graatrud / NRK

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)