Hopp til innhold

Palestinsk teater trekker seg fra omstridt samarbeid

Sahiber Hur-teatret trekker seg fra samarbeidsprosjektet med Nationaltheatret og det israelske nasjonalteatret Habima. – Dette øker presset på Nationaltheatret, mener representant for skuespillerne.

Nationaltheatret

Nationaltheatret i Oslo har deltatt i samarbeidsprosjektet «Terrorisms» sammen med det israelske nasjonalteatret Habima og det uavhengige palestinske teaterkompaniet Shiber Hur. Neste uke skal Nationaltheatret ta en beslutning om hvorvidt de skal fortsette samarbeidet.

Foto: Anette Holth Hansen / NRK

Det israelske nasjonalteatret Habima, Nationaltheatret i Oslo og det uavhengige palestinske teaterkompaniet Shiber Hur har deltatt i samarbeidsprosjektet «Terrorisms».

Flere skuespillere og kunstnere startet tidligere i sommer en underskriftskampanje for å få Nationaltheatret til å trekke seg fra samarbeidet, fordi Habima setter opp forestillinger i de ulovlige israelske bosettingene på Vestbredden.

Teatersjef ved Nationaltheatret, Hanne Tømta, har krevd at Habima slutter å spille i de okkuperte bosettingene for å fortsette samarbeidet. I et brev Klassekampen har fått tilgang til, skriver Habimas teatersjef Ilan Ronen at de ikke kan gå med på Nationaltheatrets krav.

Trekker seg på grunn av politisk fokus

Til NRK sier Shiber Hurs teatersjef Amir Nizar Zuabi at hans teater nå har trukket seg ut av samarbeidet, fordi han føler det får feil fokus.

– Vi trekker oss ikke for å gjøre en stor politisk markering, men fordi dette samarbeidet har fått et altfor politisk fokus. Vi deltok for å lage teater, ikke for å være en del av en politisk arena.

Zuabi vil ikke vurdere hvorvidt Nationaltheatret også bør trekke seg fra samarbeidet, men setter pris på underskriftskampanjen og diskusjonen om samarbeid med Israel.

– All solidaritet med palestinerne er velkommen, det er noe vi trenger for øyeblikket. Jeg er for økonomisk boikott av Israel, men kulturell boikott er mer komplisert. Det er naturlig at det norske Nationaltheatret vurderer dette samarbeidet, men jeg kan ikke være med på avgjørelsen. Det er et norsk teater og en norsk beslutning.

Avgjøres neste uke

Hanne Tømta

Teatersjef ved Nationaltheatret, Hanne Tømta, har ikke besluttet om de skal fortsette samarbeidet med det israelske nasjonalteatret.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

I en uttalelse til NRK skriver Hanne Tømta at ledelsen og fagforeningene ved Nationaltheatret skal vurdere samarbeidet neste uke.

– Jeg har tidligere uttalt at jeg som teaterkunster og teatersjef i utgangspunktet har større tro på dialog, debatt og protest med kunstneriske virkemidler, enn boikott. Sommerens grusomme opptrapping av Israel/Palestina-konflikten gjør imidlertid at det er lett å miste motet. Jeg finner det også dypt problematisk at Habima er pålagt å spille i bosettingen Ariel – noe jeg tydelig har kommunisert til Habima.

At det palestinske teatret trekker seg fra samarbeidet vil påvirke Nationaltheatrets endelige beslutning.

– Jeg jobber nå med å skaffe teatret best mulig beslutningsgrunnlag i saken. At det palestinske teatret Shiber Hur trekker seg, er en del av dette beslutningsgrunnlaget.

Øker presset på Nationaltheatret

Marius Kolbenstvedt

Initiativtakeren bak underskriftskampanjen mot et videre Terrorisms-samarbeid, Marius Kolbenstvedt, mener at presset mot Nationaltheatret forsterkes av at det palestinske teatret trekker seg.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Etter at ble klart at det palestinske teatret trekker seg, mener initiativtakeren bak underskriftskampanjen, Marius Kolbenstvedt, at det ikke er mange argumenter igjen for å fortsette samarbeidet.

– Presset mot Nationaltheatret forsterkes av denne nyheten. Muligheten for dialog mellom de to teatrene har blitt brukt som et alibi for å fortsette samarbeidet, men nå blir denne dialogen ensidig.

Grunnlaget for underskriftskampanjen har vært at Habima spiller i de omstridte bosettingene på Vestbredden. Etter at Habima nektet å gå med på Tømtas krav og Shiber Hur har trukket seg, mener Kolbenstvedt at det er naturlig at Nationaltheatret nå gjør det samme.

– Håper at ledelsen tar begge disse nyhetene i betraktning når de vurderer samarbeidet. Jeg og de andre bak underskriftskampanjen mener de bør trekke seg.

– Avgjørelsen forandrer ingen ting

Tom Remlov

Tom Remlov, påtroppende teatersjef ved Riksteateret, råder ikke Nationaltheatret å stoppe samarbeidet med israelske Habima.

Foto: Erik Berg/pressebilde den norske opera & ballett

Tom Remlov, påtroppende teatersjef ved Riksteateret, råder ikke Nationaltheatret å stoppe samarbeidet med israelske Habima.

– Jeg tror ikke boikott innen kulturens område er et nyttig virkemiddel. Kunst handler om kommunikasjon, og da må man få muligheter til å kommunisere. Man må gjøre seg gjeldende med sitt talent der man slipper til, uttrykke seg og bidra til at vi skaper en bedre verden å leve i. Det er et kunstnerisk ønske og oppgave. Boikott forhindrer kunstnere i å gjøre sin oppgave, sier Remlov i dag til NRK P2.

Sahiber Hurs teatersjef, Amir Nizar Zuabi, mener debatten om boikott er viktig, uansett hvordan Nationaltheatret konkluderer i saken.

– Ingenting forandres som følge av denne avgjørelsen, mindre blod vil ikke bli spilt fordi Nationaltheatret trekker seg fra prosjektet. Det vil ikke bli avfyrt færre missiler mot Gaza, men på lang sikt kan denne diskusjonen presse Israel til å revurdere sin politikk.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.