Hopp til innhold

Touché! - ung strengelek som berører

Etter 33 årlige Djangofestivaler og hundrevis av Hot Club de Norvège-plater fra 70-tallet til i dag, går det an å gjøre noe nytt i String Swing-tradisjonen? Jo, det gjør visst det!

Touché!
Foto: Ketil Hardy / Hot Club

Hør anmeldelsen

Seksti år er gått siden mestergitaristen Django Reinhardt døde. Men hos den unge norske gruppa «Touché!» lever minnet om den belgisk-franske stilskaperen i beste velgående.

Rørende

For nå, etter at drivkraften Jon Larsen gjennom en generasjon har utfordret og importert og duellert med Europas toppfolk i faget, så skjer det: En norsk musikantgjeng i de tidligste 20-åra framstår med en stilforståelse, instrumentbeherskelse, originalitet og spilleglede som er intet mindre enn rørende. De lever med andre ord opp til sitt krevende band-navn.

Spenstige saker

Lars Frank

Lars Frank

Foto: Romerike Blad

Hva gjør de? Først og fremst stiller de med sine nye originalkomposisjoner, de fleste av gitarist Johan Tobias Bergstrøm - og det er spenstige saker. Telemarkingen Håkon Aase gir dessuten begrepet «felespiller fra Seljord» en helt ny mening.

På noen av låtene har kvartetten alliert seg med klarinettist Lars Frank, som tilfører en interessant dimensjon – koblingen til amerikansk Goodman'sk 1930-talls swing er virkelig forfriskende.

Touché

Touché!, f.v. Fredrik Solberg, Bård Helgerud, Johan Tobias Bergstrøm, Håkon Aase.

Foto: Ketil Hardy / Hot Club Records

Blåtoner

Men musikken er også tenksomt tilbakelent og hemmelighetsfullt hviskende. Blåtoner brukes som virkningsfulle fremmedelementer, og anakronistiske melodifraser fra vår tid får nye dimensjoner når de settes inn i denne stilen. Ellers viser de mange improviserte dialogene en lyttende holdning som iblant kan være mangelvare blant tidas virtuose solister.

River i øret

Opptaket er knusktørt og sylskarpt med diskant som river i øret – det også en liten kontrarevolusjon i vår tids basstunge og klangmettede lydmiljø. Minst vellykket er Touché når de leverer standardrepertoar med småsur sang og direkte melodifeil i mellomspillet.

En del harmoniske klisjeer kunne ellers med fordel vært revurdert, mens tendensen til å være rytmisk litt «på tuppa» vel er ungdommens privilegium. Touché lar oss uansett ikke sitte uberørt tilbake – vi skal følge dem nøye.

Touché!
Foto: Ane Bjerkan / Hot Club Records

Touché!
Johan Tobias Bergstrøm, gitar
Bård Helgerud, gitar/vokal
Håkon Aase, fiolin
Fredrik Solberg, bass
Lars Frank, klarinett
Hot Club HCR 353

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.