Hopp til innhold

Zanzibar + Norge = sant

NRK-reporter og musikkprodusent Sigbjørn Nedland er en musikalsk brobygger som stille og rolig realiserer de umuligste ideer. For eksempel å få Zanzibar og Norge til å spille sammen.

KORK - Symphonic Taraab
Foto: Ole Kaland / NRK

CD-anm Symphonic Taraab

Den tradisjonelle og populære taraab-musikken i øyriket på den afrikanske østkysten trives nemlig med store ensembler, jo større jo bedre, og drømmen for mange av musikerne ville være å spille med fullt symfoniorkester – men det har de ikke der nede.

Taraab-musiker på Zanzibar
Foto: Arne Berg / NRK

Koblet med KORK

Matona Haji, taraab-musiker på Zanzibar
Foto: Arne Berg / NRK

Det har derimot NRK, så da er det jo bare å koble dem med KORK – altså Kringkastingsorkestret, tenker Sigbjørn. Finansiering, orkestrering, lokalisering og transport ordner han – og nå er samspillet et faktum, fanget live på CD fra fjorårets konsert i Kulturkirken Jakob under Oslo World Music Festival.

Sjelden har vel en konsert levd mer opp til begrepet verdensmusikk, for her forenes elementer fra afrikansk, arabisk, indisk og europeisk musikk i et herlig livsbejaende kok. Spørsmålet ved plateslippet nå er selvsagt hvordan resultatet vil oppleves av Zanzibars ører – og hvor mye de norske egentlig forstår av hva de hører.

Ekstatisk

En rask google-tur til taraab-tradisjonen viser nemlig en ekstatisk musisering med allsang og eggende tilrop fra et utilslørt erotisk dansende og romperistende publikum – ganske så annerledes enn det veloppdragent lyttende og applauderende konsertpublikummet i Jakobskirken. Ikke vet vi heller hva det synges om, enten det nå er Afrikas svar på svensk folkpark-tradisjon eller på genuine Raulands-stev – noen ord om det i tekstheftet hadde gjort seg mer enn hele navnelista til KORK.

Taraab-konsert på Zanzibar
Foto: Arne Berg / NRK

Se taraab-konsert på Zanzibar

Utfordring

Men det spiller jo ingen stor rolle, symfonisk taraab er uansett en appetittvekkende utfordring for våre forspiste vestlige ører. De tre innfløyne sang- og instrumentalsolistene fra Zanzibar stortrives hørbart, og jobben med å arrangere det hele for 50 musikers symfoniorkester er proft ivaretatt av KORK-trombonist Petter Winroth og vår latinamerika-musikkekspert Sverre Indris Joner.

Taraab-musiker fra Zanzibar
Foto: Arne Berg / NRK

For respektfullt?

Spørsmålet jeg stiller meg er allikevel om de har vært for respektfulle mot utgangspunktet – det blir tross alt bare en forsterkning men ingen egentlig fornyelse av taraab-tradisjonen å høre. Ved neste anledning skulle jeg ønske at de lot all respekt fare, krysset fra afrikanske til norske spelemann-tradisjoner, lot taraab krige mot Stravinsky-, Bartok-og Grieg-sitater og laget en musikk verden aldri har hørt maken til. KORK vil i hvert fall garantert realisere den med samme energi, stilforståelse og spilleglede.

  • Symphonic Taraab
    Foto: Lars Opstad, Ulrich Balss / JARO
    Symphonic Taraab
  • KORK med Maryam Said Hamdun, Mohammed Issa Haji og Rajab Suleiman
  • Dirigent: Mats Rondin
  • JARO 4316-2

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.