Hopp til innhold

Suksessen fortsetter for «Sofies verden»

FRANKFURT: 25 år etter at Jostein Gaarder skrev og gav ut «Sofies verden», kan forfatteren konstatere at suksessen ser ut til å fortsette. – Nå er boken på bestselgerlistene i Kina, sier han.

Jostein Gaarder

BOKMESSEN I FRANKFURT: For drøyt 20 år siden kjempet forleggere fra hele verden med nebb og klør for å sikre seg rettighetene til «Sofies verden». I år er Jostein Gaarder tilbake i Frankfurt for å markere at det er 25 år siden han skrev og gav ut «Sofies verden».

Foto: Thomas Espevik / NRK

Torsdag kveld var Jostein Gaarder tilbake på Bokmessen i Frankfurt, stedet der forleggere fra hele verden kjempet om rettighetene til «Sofies verden» for drøyt 20 år siden.

Aschehoug forlag stelte i stand en mottakelse for forfatteren, for å markere at det er 25 år siden han skrev og gav ut det som skulle bli en av verdens mest solgte bøker.

En humørfylt Gaarder kunne fortelle at Sofie nå har blitt voksen.

– Før møtte jeg ofte foreldre som fortalte om døtre som var oppkalt etter Sofie. Nå møter jeg unge kvinner i hele verden som sier «I am Sophie», humret forfatteren.

– Har hjulpet frem flere andre norske forfattere

En stund følte Gaarder at «Sofies verden» skygget for hans andre titler, men den tanken har han lagt fra seg nå.

– Jeg vil faktisk si det motsatte. Selv om noen av bøkene mine ville klart seg uten «Sofies verden», så har de i hvert fall fått god drahjelp av den suksessen.

– Dessuten har jeg endelig innsett at «Sofies verden» er en ganske god bok, og ikke en parentes i forfatterskapet, slik jeg betraktet den før, la forfatteren til.

Margit Walsø, som er direktør i NORLA, mener at Gaarder også har hjulpet frem mange andre norske forfattere.

– Med den boken åpnet Gaarder vinduet mot verden for norsk litteratur i moderne tid. Det var utgivelsen av «Sofies verden» som var startet på utviklingen som har vært siden, sier hun.

Bokmessen i Frankfurt

Even Råkill (nummer to fra venstre) er på Bokmessen i Frankfurt for å selge rettigheter til norske bøker. Han hevder at Gaarder har solgt millioner av bøker i Kina de siste årene.

Foto: Thomas Espevik / NRK

– På bestselgerlistene i Kina

Men samtidig som «Sofies verden» har hjulpet fram andre bøker, har romanen stadig fått nye lesere rundt omkring i verden.

– De siste årene har den vært på bestselgerlistene i Kina, poengterte Gaarder, før han la til:

– Det har fungert litt sånn at når et lys slukkes, så tennes et nytt, legger han til.

Even Råkill i Oslo Literary Agency bekrefter at Gaarder er stor i Kina.

– Da jeg var i Beijing for et par år siden lå «Sofies verden» på topp 15-listen, sammen med Murakami og Twilight-bøkene. De siste rapportene våre viser at han selger flere millioner bøker i Kina.

Råkill poengterer at det er vanlig å ligge lenge på bestselgerlistene i Kina.

– Det satses hardt på litteratur i Kina, og markedet er i ekstrem ekspansjon. Det fører til at salget øker i lang tid når man først selger godt.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.