Hopp til innhold

Støtter gratis nedlasting

Verdens største plateselskap roper hurra for ny tjeneste.

Musikkinteresserte internettbrukere er yndede mål for annonsører.
Foto: Frederic J. Brown / Scanpix/AFP

 

CDer
Foto: Universal Music. / Scanpix/AP

Det er ett spørsmål som har plaget platebransjen fra sans og samling dette årtusenet: Hvordan tjene penger på musikk når man kan laste den ned gratis?

Stor økning

De store selskapene har som regel ment at svaret har ligget i å skremme vannet av folk gjennom massesøksmål og trusselkampanjer.

Noen har etter hvert begynt å tro på betalingstjenester over nett, og håpet har eskalert i takt med iTunes' relativt voldsomme oppblomstring de siste årene. Salget av enkeltspor økte med 89 prosent fra 2005 til 2006.

Langt bak

Sammenlignet med pirattjenestene er imidlertid Apple-sjef Steve Jobs' hjertebarn for en fjert i verdensrommet å regne.

I følge en fersk rapport levert av interesseorganisasjonen for den internasjonale plateindustrien, IFPI, lastes det ned 40 ulovlige låter for hver lovlige, og man regner med at folk anskaffet seg 20 milliarder låter på ulovlig vis i 2005.

Gratis

Men der man før snakket om store tap, røde tall, krise i bransjen og kikket rådvilt rundt seg, ser man nå potensial. For hvilken internettannonsør blir ikke våt i trusa av 20 milliarder potensielle klikk?

Dette er bakteppet for en ny musikktjeneste som skal lanseres i september. SpiralFrog går bort fra iTunes-modellen med kredittkort og 8 kroner sangen. Her blir alt gratis, og inntektene skal baseres på reklameannonser.

- Det blir spennende å tilby unge forbrukere et lettfattelig alternativ til piratnettstedene, sier Robin Kent, administrerende direktør i SpiralFrog og tidligere toppsjef i reklamebyrået Universal McCann, til The Financial Times.

Venter på ja

Kent hevder undersøkelsene deres viser at unge forbrukere godtar reklame så lenge merkevarene og produktene føles relevante.

Verdens største plateselskap, Universal, er allerede med på laget og Kent håper nå på ja fra de tre resterende store, Warner, Sony BMG og EMI, før lanseringsdeadline.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters