NRK P1 gikk fra 1,517 millioner daglige lyttere i uke 24 i fjor, til 1, 394 millioner samme uke i år. Det utgjør en forskjell på 123 000 daglige lyttere.
Det var VG som først omtalte saken. Tallene er hentet fra en undersøkelse gjort av Kantar TNS, som sammenligner lyttertall fra i år- med lyttertall fra i fjor.
Som forventet
I mellomtiden har de nasjonale, store kanalene blitt flyttet fra FM til DAB i flere fylker, men ikke i hovedstadsregionen. Leder for DAB-arbeidet i NRK, Øyvind Vasaasen, sier dette er helt som forventet.
- Les også:
– Vi forventet dette. Man har radio i bilen, hjemme, på hytta og på jobb- og at folk må skifte radioer eller finne frem til andre måter å lytte på må vi bare forvente.
Vasaasen sier han regner med at tallene vil stige og gå opp til fjorårets nivå i 2018. Han sier nedgangen på ingen måte er dramatisk, i forhold til et så stort prosjekt.
– Det interessante er at NRKs digitalkanaler som ikke hadde vært tilgjengelig på FM, går veldig bra, påpeker han.
Vasaasen forklarer at NRK P1 +, som er en av de 30 kanalene som er tilgjengelig på DAB, har en markedsandel på 9 prosent.
– Det er de store kanalene som mister oppslutning, men folk tar i bruk det nye tilbudet, og det er hele grunnlaget for å gå over til DAB.
Han presiserer at NRK for første gang har et likverdig tilbud enten man bor på Svlovær eller Majorstua i Oslo.
– Slik har det ikke vært tidligere, sier Vasaasen.
Viser noe helt annet
Direktør i P4-gruppen, Kenneth Andresen, viser til at lyttertall varierer fra uke til uke. Han sier de forventet en nedgang, men at resultatet av undersøkelsen kun viser en liten nedgang.
– Hvis vi ser på første halvår i fjor og første halvår i år på total lytting, så er nedgangen marginal, sier Andresen.
Han sier det viktigste som skjer i radiomarkedet i dag er at de store kanalene blir mindre, og de mindre kanalene vokser. Lyttermassen flytter seg, ettersom DAB tilbyr flere kanaler.
– Vi konkurrerer mot et enormt medietilbud og det er i den sammenhengen digitaliseringen er viktig. Vi er sikre på at vi står oss mye bedre inn i mediekonkurransen med tredve kanaler enn med fem.
- Les også:
Ingen grunn til å fortvile
Forskningsleder for medier i Kantar TNS, Knut-Arne Futsæter synes ikke det er grunn til å fortvile over nedgangen i lyttertall.
– Dette er som forventet, også mye på grunn av de mange nisjekanalene som spiser en større del av kaken, sier han til NTB.
Det er foreløpig bare de nasjonale FM-kanalene som slukkes. Omlag 200 lokalradiostasjoner får fortsette å sende i det gamle nettet ut 2021.