Hopp til innhold

Store lyttertap med DAB-radio

Ifølge en undersøkelse gjort av Kantar TNS, forlater tusenvis av lyttere de store radiostasjonene når de går fra FM til DAB. – Det har vi tatt høyde for hele veien, sier Øyvind Vasaasen i NRK.

DAB-radio NRK Nordland

NEDGANG: Tusenvis av lyttere forlater de store radiokanalene når de går fra FM til dab.

Foto: Ole Dalen/NRK

NRK P1 gikk fra 1,517 millioner daglige lyttere i uke 24 i fjor, til 1, 394 millioner samme uke i år. Det utgjør en forskjell på 123 000 daglige lyttere.

Det var VG som først omtalte saken. Tallene er hentet fra en undersøkelse gjort av Kantar TNS, som sammenligner lyttertall fra i år- med lyttertall fra i fjor.

Som forventet

I mellomtiden har de nasjonale, store kanalene blitt flyttet fra FM til DAB i flere fylker, men ikke i hovedstadsregionen. Leder for DAB-arbeidet i NRK, Øyvind Vasaasen, sier dette er helt som forventet.

– Vi forventet dette. Man har radio i bilen, hjemme, på hytta og på jobb- og at folk må skifte radioer eller finne frem til andre måter å lytte på må vi bare forvente.

Vasaasen sier han regner med at tallene vil stige og gå opp til fjorårets nivå i 2018. Han sier nedgangen på ingen måte er dramatisk, i forhold til et så stort prosjekt.

Øyvind Vasaasen leder DAB-arbeidet i NRK.

FORVENTET: Vasaasen sier han regner med at tallene vil stige og gå opp til fjorårets nivå i 2018.

Foto: Anne Liv Ekroll

– Det interessante er at NRKs digitalkanaler som ikke hadde vært tilgjengelig på FM, går veldig bra, påpeker han.

Vasaasen forklarer at NRK P1 +, som er en av de 30 kanalene som er tilgjengelig på DAB, har en markedsandel på 9 prosent.

– Hvis vi ser på landet som helthet, lytter 2,1 million nordmenn til kanaler som ikke ville eksistert om vi ikke hadde digitalisert.

Øyvind Vasaasen, Leder for DAB-arbeidet i NRK

– Det er de store kanalene som mister oppslutning, men folk tar i bruk det nye tilbudet, og det er hele grunnlaget for å gå over til DAB.

Han presiserer at NRK for første gang har et likverdig tilbud enten man bor på Svlovær eller Majorstua i Oslo.

– Slik har det ikke vært tidligere, sier Vasaasen.

Viser noe helt annet

Direktør i P4-gruppen, Kenneth Andresen, viser til at lyttertall varierer fra uke til uke. Han sier de forventet en nedgang, men at resultatet av undersøkelsen kun viser en liten nedgang.

– Hvis vi ser på første halvår i fjor og første halvår i år på total lytting, så er nedgangen marginal, sier Andresen.

Kenneth Andresen, P4

MARGINALT: Direktør i P4-gruppen, Kenneth Didriksen, sier nedgangen totalt er marginal om man ser på de store tallene.

Foto: Anne Merete Rodem / P5

Han sier det viktigste som skjer i radiomarkedet i dag er at de store kanalene blir mindre, og de mindre kanalene vokser. Lyttermassen flytter seg, ettersom DAB tilbyr flere kanaler.

– Vi konkurrerer mot et enormt medietilbud og det er i den sammenhengen digitaliseringen er viktig. Vi er sikre på at vi står oss mye bedre inn i mediekonkurransen med tredve kanaler enn med fem.

Ingen grunn til å fortvile

Forskningsleder for medier i Kantar TNS, Knut-Arne Futsæter synes ikke det er grunn til å fortvile over nedgangen i lyttertall.

– Dette er som forventet, også mye på grunn av de mange nisjekanalene som spiser en større del av kaken, sier han til NTB.

Det er foreløpig bare de nasjonale FM-kanalene som slukkes. Omlag 200 lokalradiostasjoner får fortsette å sende i det gamle nettet ut 2021.

Kulturstrøm

  • Samler inn penger til statue av Freya

    «Statue til minne om hvalrossen Freya» heter Spleisen som ble opprettet kort tid etter at hvalrossen ble avlivet søndag morgen.

    – Alle pengene som samles inn går til produksjonen av en statue av hvalrossen, står det i innsamlingen.

    I skrivende stund er det samlet inn i underkant av 10.000 kroner.

    Om prosjektet ikke skulle bli noe av, går pengene til WWF Norge.

    Hvalrossen Freya på brygge
    Foto: NRK
  • VG: TV 2 og Altibox i nye forhandlinger

    Det opplyser kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i Altibox til avisa mandag.

    – Vi er blitt enige om å sette oss til forhandlingsbordet igjen. Det er et signal om at vi har et håp om å komme til en ny avtale. Det er vi glade for, sier Veggeland videre.

    Helt siden 1. april har 530.000 Altibox-kunder og godt over en million TV-seere vært uten TV 2.

    – Av hensyn til seerne mener vi det er riktig å gi hverandre en siste sjanse og forhandle om en avtale om TV 2s innhold og tjenester på nytt, skriver TV 2s kommunikasjons- og organisasjonsdirektør, Sarah C.J. Willand, i en SMS til avisen.