Hopp til innhold

Stiller ut 400 figurer under vann

De 400 skulpturene som utgjør undervannsutstillingen «The Silent Evolution» utenfor Cancun i Mexico er ikke bare til pynt. De har også en nytteverdi.

For skulpturene er imidlertid ikke kun ment som en kunstopplevelse utenom det vanlige for dykkere i området.

Prosjektet er også et kunstig rev, ni meter under havoverflaten.

Målet er, som med andre kunstige rev, å trekke noen av de 750.000 årlige besøkende bort fra de naturlige korallrevene.

«The Silent Evolution» av Jason deCaires Taylor

«The Collector of Lost Dreams»

Foto: HO / REUTERS

De naturlige revene er i årenes løp blitt skadet av både båttrafikk, orkaner og ubetenksomme turister, og trenger tid til å komme seg igjen.

Prosjektet med undervannsskulpturene startet for to år siden og innstallasjonen i Cancun Marine Park skal etter planen «avdukes» 27. november.

Største under vann

Ifølge kunstner Jason deCaires Taylor blir det den største utstillingen av moderne skulpturer – under vann.

Ifølge nyhetsbyrået AFP er alle de 400 skulpturene i full størrelse og viser de menneskelignende skulpturene i ulike positurer.

Kunstneren Jason deCaires Taylor er ikke ukjent med å stille ut kunsten sin i det våte element. Han har tidligere hatt en rekke undervannsinstallasjoner utenfor kysten av Grenada og England.

President i Cancuns nautiske forbund, Roberto Diaz, sier til AFP at han falt pladask for arbeidet til deCaires Taylor første gang han oppdaget kunstnerens verk på Internett.

Brukte levende modeller

«The Silent Evolution» av Jason deCaires Taylor

Kunstner Jason deCaires Taylor brukte lokale innbyggere i Cancun som modeller for undervannsskulpturene sine.

Foto: Miguel Tovar / AP

Jason deCaires Taylor har brukt levende modeller til sine skulpturer og hentet inspirasjon fra folk på gaten i Cancun.

– Vi skrev ned en liste over hvilke typer vi var ute etter; en ung jente, en eldre kvinne, en mann i 20-årene. Deretter gikk vi ut og fant dem og tok dem med tilbake til verkstedet, fant ut hvem de var og hvilke positur som kunne passe dem, sier deCaires Taylor.

Modellene, deriblant en tre år gammel gutt, sto eller satt i undertøyet mens de ble dekket av vaselin og gips. Dette arbeidet tok rundt én time.

Deretter ble skulpturene hovedsaklig støpt i sement eller fiberglass, som er det samme materialet man lager mer ordinære kunstige rev av.

Den spesielle innstallasjonen har måttet tåle en solid budsjettsprekk. Det hele har kostet 250.000 dollar, noe som er dobbelt så mye som opprinnelig planlagt.

Undervannsmuseum

Kunsten i Cancun Marine Park blir en del av Museo Subacuatico del Arte (MUSA), som etter hvert vil få 13 undervannsavdelinger med verk av andre kunstnere.

– Fra en kunstners perspektiv er dette veldig interessant fordi man her har å gjøre med helt andre lover. Fargene forandrer seg på en helt annen måte under vann, lyset er annerledes fordi det blir påvirket av havoverflaten, sier deCaires Taylor.

Skulpturene vil også med tiden endre utseende etter hvert som livet under vann vil sette sine spor.

– Folk spør meg om det er ferdig, men jeg anser det ikke som endelig. Dette er bare en av fasene. Jeg plasserer dem nå ut i havet, og som tittelen tilsier, vil de utvikle seg betydelig framover, sier kunstneren.

Jason deCaires Taylor

Jason deCaires Taylor med skulpturene sine som skal utgjøre innstalasjonen «The Silent Evolution».

Foto: STRINGER/MEXICO / REUTERS

Kulturstrøm

  • Deler av Twitters kildekode lekket på nettet

    Utdrag av Twitters kildekode har blitt lekket på nettet, og det Elon Musk-eide selskapet leter nå etter den ansvarlige.

    Ifølge et rettsdokument ble deler av kildekoden lagt ut på den Microsoft-eide plattformen Github. Den brukes for deling av kode for programvareutvikling.

    Det skriver The New York Times.

    Kildekoden ble postet av en bruker som kalte seg «FreeSpeechEnthusiast». Ifølge Github ble koden fjernet fredag på forespørsel fra Twitter.

    Nå har Twitter bedt en domstol i California om å gi informasjon som kan identifisere personen bak «FreeSpeechEnthusiast», ifølge dokumentet som ble levert domstolen 24. mars.

    Github har ikke svart på Reuters' spørsmål om hvorvidt de har gitt Twitter denne informasjonen. Twitter har heller ikke svart på en forespørsel om kommentar. (NTB)