Hopp til innhold

Sterke reaksjoner på autotune i MGP: – Tonedøvt

I årets Melodi Grand Prix kan artistenes sure toner fjernes med et elektronisk verktøy. Det gir sure miner hos fansen.

Artistslipp Melodi Grand Prix

VALGFRITT: Årets MGP-deltakere får velge om de vil bruke autotune når de fremfører sangene.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

– Nå synes jeg at man sminker bruden for mye, sier Morten Thomassen, president i den norske Grand Prix-klubben.

Den musikalske sminken lederen i fanklubben snakker om er autotune.

Det er et elektronisk verktøy som korrigerer sure toner hvis vokalisten bommer. Fra og med i år kan autotune brukes av artistene i de norske finalene i Melodi Grand Prix.

– Å tillate autotune er tonedøvt.

Morten Thomassen, president i den norske Grand Prix-klubben

Morten Thomassen sier at det kan bli vanskelig å skille ut de som jukser litt med autotune.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Litt av sjela til Grand Prix er at det av og til kommer en låt der den som synger rett og slett ikke har en god dag på jobben. Det kan man glise av eller synes at er litt trist – avhengig av hvor fin man synes sangen er, sier den ihuga Grand Prix-entusiasten.

I den internasjonale finalen av Grand Prix blir det ikke tillat med autotune.

– Vi er redd for at den som vinner den norske finalen egentlig ikke er noen god vokalist. Det er vår største bekymring, sier Thomassen.

– Ikke et trylleverktøy

Uroen for at Norge ender opp med en vokalist som ikke leverer varene i den internasjonale finalen, deler ikke sjefen for Norges Grand Prix, Stig Karlsen.

– Autotune er ikke et trylleverktøy som gjør en dårlig vokalist til en god vokalist.

MGP-sjef Stig Karlsen på prøver dagen før finalen.

Stig Karlsen er leder for Melodi Grand Prix i Norge.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Nesten alle musikkprogram på TV har benyttet seg av autotune i mange år, sier Karlsen.

– Publikum forventer en profesjonell lydopplevelse på TV. Da må vi følge etter.

– Har det vært et problem at artistene bommer?

– Vi gjør ganske grundige auditioner og sørger for at vi har med de beste vokalistene. Autotune er et hjelpemiddel for å levere en enda mer profesjonell lydopplevelse, svarer sjefen for musikkonkurransen.

Les også: Dette er årets artistar i MGP

Flere fordeler

I 2022 stod Christian Ingebrigtsen uten autotune på scenen i den norske MGP-finalen.

Vi er så vant til å høre på radiosanger hvor dette er gjort. Så på mange måter så gjør vi det litt mer rettferdig. Dessuten er overdrevet bruk av autotune et virkemiddel som brukes i mye musikk.

Han sier også at autotune reduserer risikoen for at fremføringen blir ødelagt av tekniske problemer med lyden artisten får i monitor.

Det har skjedd med mange artister. Så jeg tenker at det stort sett er en positiv ting.

Christian Ingebrigtsen

Christian Ingebrigtsen deltok i MGP i 2022.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– På den andre siden synes jeg det er litt trist for bransjen at vi har kommet dit hen at vi er nødt til å ha dette hjelpemiddelet. For det tar bort noen av nyansene, de der blåtonene og det uperfekte som skaper karakter og autentisitet, sier den tidligere MGP-artisten.

Ber NRK snu

I årets norske finaler kan artistene velge om de skal bruke autotune. Om publikum får vite hvem som bruker autotune, er ikke bestemt, sier MGP-general Karlsen.

– Folk flest er ikke så opptatt av teknikalitetene. Det er fansen nå som reagerer, og de er opptatt av alle store og små detaljer. Vi er glade for all deres entusiasme, men jeg tror nok mange overtenker dette litt.

I de harde fanmiljøene ses ikke autotune på som en teknikalitet, forteller Thomassen i fanklubben. Reaksjonene er mange.

Morten Thomassen, president i den norske Grand Prix-klubben

Morten Thomassen.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Fansen ber NRK om å snu i saken, og de blir litt mindre engasjert enn de burde vært.

– I andre musikkprogram er det vanlig med autotune. Hva er annerledes med Grand Prix?

– Litt av sjela i Melodi Grand Prix har helt siden starten vært live synging. Vi hører der og da hvordan artisten opptrer. Å endre det blir nesten som å fjerne treet på julaften.

Thommasen innrømmer at fansen må leve med endringer.

– Vi grand prix-fans er litt konservative. Vi vil tilbake til de gode, gamle dagene.

– Hva er de gode, gamle dagene?

– For meg er de gode gamle dagene 1980-tallet.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.