Hopp til innhold

Stadig mer ulovlig nedlasting

Vi bruker stadig mer tid på streaming av musikk istedenfor å laste den ned. Betalingsviljen har imidlertid ikke økt det siste året, og piratvirksomheten blir heller ikke mindre.

Ulovlig nedlasting

Selv om vi stadig bruker mer tid på lovlige tjenster minker ikke den ulovlige nedlastinga av musikk.

Foto: PHOTOPQR / LE TELEGRAMME / COLOURBOX

Anne-Britt Gran

Anne-Britt Gran er professor ved Institutt for kommunikasjon - kultur og språk på Handelshøyskolen BI.

Foto: BIs arkiv
Spotify på mobiltelefon

Vi bruker stadig mer streamingbaserte tjenester når vi lytter til musikk, blant annet på håndholdte enheter som mobiltelefoner.

Foto: Spotify
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det viser en undersøkelse Handelshøyskolen BI har gjort om «kulturkonsum i krisetid».

Streaming av musikk, hvor man hører via nettet uten å laste ned, er nå den mest brukte typen av digitale musikktjenester. Men det er fortsatt gratis lytting og nedlasting som er mest utbredt, selv om flere har tatt i bruk betalte musikktjenester på nettet.

Alt øker

Tendensen er at alt av digitale musikktjenester på nettet øker – også den ulovlige nedlastinga.

Les også:

Dette er i samsvar med den øvrige europeiske utviklinga. Ifølge en undersøkelse i Storbritannia er nå mer enn 75 prosent av all musikk som lastes ned gjort ulovlig, uten noen form for betaling, melder BBC.

Men i Norge øker i hvert fall bruken av streamingtjenester kraftig, og mer enn noen andre former for digitalt musikkforbruk.

Mer enn fordoblet

- Streaming økte fra en andel av befolkningen på 14 prosent høsten 2009 til en andel på 37 prosent forsommer 2010. Altså mer enn en fordobling av brukere, forteller Anne-Britt Gran, professor ved Institutt for kommunikasjon - kultur og språk på Handelshøyskolen BI.

- Samtidig økte den lovlige nedlastingen fra 16 til 23 prosent av befolkningen. Noe som også er en betydelig økning.

Men selv om det er en økningen i bruken av de nyere tjenestene er ikke viljen til å betale for innholdet blitt større. 14 prosent av brukerne benytter seg av den betalte versjonen. Denne andelen betalingsvillige er uendret siden høsten 2009.

Mer streaming enn nedlasting

- Omfanget av gratis streaming og gratis nedlasting er fremdeles betydelig større enn alle betalte tjenester til sammen, sier Gran.

Dette ser heller ikke ut til å få noen store konsekvenser for de som laster ned uten å betale.

- Den ulovlige nedlastingen går opp totalt sett, men ned i befolkningen under 30 år. Det er i hvert fall en god nyhet til bransjen, mener Gran.

Spotify øker

- Men det er langt flere som streamer enn som driver med ulovlig nedlasting, sier hun som en trøst til bransjen.

Per juni var 37 prosent av befolkningen brukere av Spotify og lignende tjenester. I aldersgruppen 15-29 år var andelen oppe i 65 prosent.

Også andelen som sier de har lastet ned gratis – og i stor grad ulovlig – musikk har også økt, fra 22 til 26 prosent. Gran bemerker at veksten av gratispassasjerer kommer blant dem over 30 år.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters