Mandag lanserte bildedelingstjenesten Snapchat en ny funksjon: Seks smilefjes skal hjelpe deg å se hvilke av vennene dine du oftest sender bilder til, og hvor ofte de sender til deg.
Blant annet vil et gullhjerte dukke opp ved den vennen du sender flest bilder til – gitt at vedkommende også sender flest bilder til deg.
Og sender en venn ofte bilder til deg uten at du gjengjelder det eller omvendt, vil et skjevt smil dukke opp ved brukerens navn.
– Arena for mobbing
Tjenesten erstatter Snapchats «Best friends»-funksjon, hvor alle kunne se hvem du oftest kommuniserte med. Smilefjesene kan bare du og personen det angår se.
Likevel tror Marianne Hagelia, lektor i pedagogisk bruk av IKT ved Høgskulen i Volda, at smilefjesene kan skape grobunn for mobbing.
– Mobbing har fått en kraftigere arena med digitale medier, og emotikoner på Snapchat kan bli en voldsom påkjenning for barn. Nå forteller Snapchat gjennom emotikons hvem som er din beste venn. Da blir det plutselig blir det svært synlig, sier hun.
Vil ha foreldre på Snapchat
Hun frykter at dette kan føre til mer utfrysing blant barn, som nå får en visuell måte å se hvem som liker og ikke liker dem.
– Nå får vi «big data» inn i mobbesaker. Og det er lite vi kan gjøre med det, sier Hagelia, som oppfordrer foreldre til å komme seg på Snapchat.
– Snapchat er det største blant barn og unge i dag, og voksne må slutte å leke digitale analfabeter. Følg barna dine, og vær venn med dem på sosiale medier. Ikke for å sjekke alt de gjør, men ta ansvar for hva barna dine bedriver.
– Bare nok en måte å sortere
Forsker Elisabeth Staksrud ved Universitetet i Oslo har skrevet boka «Digital mobbing».
Hun er mindre bekymret enn sin kollega i Volda for hva dette kan bety.
– En offentlig rangering ville vært vanskelig for mange. Men hvis bare brukerne selv ser disse emotikonene, blir det bare nok en måte å sortere informasjon på. Derfor er jeg litt avventende både til om funksjonen vil ha sosiale konsekvenser og om den i det hele tatt er nyttig, sier hun.
LES OGSÅ:
- – Gjør nakenbilder til handelsvare
- Bankene frykter Snapchat-konkurranse
- Dette er Snapchat-fella du ikke må gå i