Hopp til innhold

De blogger om mote, mørk hud og hijab

Før var mørkhudede modeller usynlige i sosiale medier. Nå har norske jenter tatt saken i egne hender.

Delebilde influensere

Grace, Rawdah, Chioma og Anna vil vise mangfoldet.

For bare noen år siden var det utenkelig å se en modell med hijab på catwalken. Her i Norge måtte unge jenter bestille magasiner fra utlandet for å se en mørkhudet modell på forsidene.

I dag er tonen en litt annen og moteverden er langt mer fargerik. Hva har endret seg?

Modellpappa Amar Faiz, fra byrået Idol Looks har en egen teori om hva som er grunnen til fremveksten av modeller og påvirkere med flerkulturell bakgrunn:

– Sosiale medier. Bransjen har skjønt at det ikke er det hvite vesten som styrer lenger. I USA, for eksempel, er det i dag afroamerikanerne som bruker mest penger på luksus og som viser det mest frem på sosiale medier.

I en tid hvor publikums makt blir større, har altså mangfoldet kommet som en naturlig konsekvens.

Her er fire norske påvirkere som ønsker å gjøre blogger-norge mer mangfoldig.

Chioma Anugweje – @chiomaa

Chioma Anugweje

Chioma Anugweje ønsker ikke at det skal være fokus på at hun er mørk i huden.

Foto: Privat

– Det var sjefen min som anbefalte meg å begynne å blogge, forteller Chioma Anugweje (27).

Hun har blogget siden 2009 og har vært med på en sesong av TV2-programmet «Bloggerne». Da Chioma var yngre så hun mest opp til afroamerikanske kvinner som Oprah og Beyoncé, kvinner hun følte hun kunne kjenne seg igjen i.

– Som regel blir man inspirert uansett hvordan folk ser ut, men jeg tror at når man ser noen som ligner på en selv som gjør det bra, så tenker man: jeg kan gjøre det jeg også.

Chioma mener representasjon har mye å si, men at det handler om hvordan man gjør det. Selv er hun opptatt av at ikke alt skal handle om hudfargen hennes og trekker spesielt frem tiden i «Bloggerne» som et eksempel.

– Der var jeg en normal jente uten noen «gimmick». Det var ikke noe fokus på at jeg var mørk i huden. Jenter med min bakgrunn kom opp til meg og sa det var kult å se seg selv representert på TV.

Rawdah Mohamed – @rawdis

Rawdah Mohamed

Før fikk ikke Rawdah Mohamed jobb i klesbutikk på grunn av hijaben. Nå har hun blitt avbildet i Vogue.

Foto: Ignat Wiig

– For bare noen år siden fikk jeg ikke jobb i klesbutikk engang. De sa blant annet at de ikke så for seg at jeg kunne gå i klærne de solgte.

Om dagen jobber Rawdah Mohamed (27) som vernepleier, om kvelden går hun på eventer og photoshoots og lager videoer til Youtube-kanalen sin.

For et par år siden begynte hun å legge ut bilder av antrekkene sine på en lukket Instagram-konto. Da hun, etter mas fra venninnene, gjorde kontoen åpen for alle, begynte følgerne å rase inn. Rawdah tror det har med hvor lite representert unge jenter med hijab er.

– Mørkhudede og jenter med Hijab kjøper jo klær og vil se fine ut de også!

Selv om Rawdah nå har over 30 000 følgere på Instagram-kontoen sin, har hun ingen planer om å si opp dagjobben ennå.

– Jobben min holder meg på bakken og det tror jeg er veldig viktig.

Anna Rasmia – @annarasmiaa

Anna Rasmia

Anna Rasmia begynte å blogge fordi hun ikke følte seg representert blant norske påvirkere.

Foto: Privat

– Leserne mine er nok flest unge jenter med en annen etnisk bakgrunn enn norsk.

Anna Rasmia (22) startet å blogge for to år siden, rett og slett fordi hun ikke opplevde å se noen som seg selv representert blant bloggerne.

–Jeg føler vi er kommet til et punkt hvor det ikke bare er «blonde Lisa» som representerer det norske samfunnet i dag. «Fatima med hijab» er også norsk og vi må fremme dette.

Hun innrømmer at hun møter på noen utfordringer basert på bakgrunnen sin.

– Du merker jo at det ligger og ulmer under overflaten. Jeg kan føle meg ekskludert basert på hvem jeg er, både når det kommer til eventer, byråer og blogg-plattformer.

Anna mener media har en jobb å gjøre med tanke på hvem de velger å løfte frem, at de kan sørge for at utvalget som er tilgjengelig er bredere. Hun mener fokuset ligger for mye på ytterpunktene: svart eller hvit, influenser eller menneske. Hun vil se alle fargene imellom.

– Hvem er det som velger hvem som er på topplistene? Leserne. Kan man skylde på dem? Jeg syns ikke egentlig det. Men jeg oppfordrer folk til å være mer bevisste på hvem de følger.

Grace Pamela – @pamelanas

Skissebilde: Grace Pamela

Grace Pamela mener at det å føle seg representert gjør oss tryggere på oss selv.

Foto: Privat

–Jeg har ikke hatt noen forbilder i Norge fordi jeg aldri så noen som lignet på meg.

Da Grace Pamela (22) var 16 år, oppdaget hun at hun ikke trengte noen profesjonell fotograf for å ta bra bilder. Hun begynte å instruere venninnene i hvordan de skulle fotografere henne og etter hvert som hun begynte å legge ut resultatene, kom også følgerne.

Grace mener at det å se flere forskjellige mennesker representert vil bidra til at man ikke streber like mye etter idealer som er helt urealistiske.

– Å kunne kjenne seg igjen er noe av det viktigste. Det har mye å si for folk å føle at de blir sett og at de er bra nok.

Grace har alltid hatt flest utenlandske følgere. Selv følger hun alle mulige forskjellige influensere og mener det også er opp til publikum å sørge for et større mangfold. Likevel mener hun bransjen har en jobb å gjøre:

– Det de kan gjøre er å inkludere flerkulturelle unge mer. De kan prøve å appellere til hele Norges befolkning og ikke bare etnisk norske.

Laster Giphy-innhold

Anbefalt videre lesing:

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters