Uttrykket «ild i tørt gress» kan ikke en gang begynne å beskrive hvor raskt videoen «KONY2012» har spredd seg på internett de siste dagene.
Filmen er laget av organisasjonen Invisble Children, for å gjøre geriljaleder Joseph Kony kjent for verdens befolkning.
Medieekspertene peker nå på flere sentrale elementer som har gjort filmen til en braksuksess.
– Dette er et veldig klart og tydelig prosjekt, der vi ser et åpenbart bilde av hvem som er helter og fiender, sier kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal til NRK.
Les også: Kritiserer Kony-filmen
Med kjendishjelp
Ringdal mener utnyttelsen av sosiale medier er en av suksessfaktorene bak spredningen av videoen.
– De har vært svært flinke til å bruke de sosiale mediene. Vår tid er preget av at det er mulig å nå ut til milloner av mennesker på kort tid, men det er sjelden det fungerer like bra som her, mener han.
Den første posten på Facebook fra Invisible Children skapte ikke de helt store bølgene. Den ble lagt ut for fire dager siden, fikk 5000 'likes', ble delt 5000 ganger og fikk over 150 kommentarer. Men da responsen kom fra folk som Rihanna, Alec Baldwin og Puff Daddy, økte interessen enormt.
Se i Nett-TV: Urix-dokumentar om barnesoldater i Uganda
Sett av 55 millioner
Siden den halvtimelange videoen ble lansert mandag 5. mars har den blitt vist over 55 millioner ganger på Youtube. Tallet raser videre, og det gjør «KONY2012» til et prosjekt som mangler sidestykke.
Øyvind Solstad har jobbet åtte år i NRKs promoavdeling og tre år i NRK Beta. Han mener han vet hvorfor videoen er blitt så populær.
– Det flere grunner til dette, og godt håndtverk er en viktig årsak. Dette hadde aldri fungert hvis filmen var klippet av Johnny fra Fredrikstad, sier Solstad til NRK.no.
– Den fungerer som en dokumentar. Selv om filmen er en halvtime lang, blir du sittende igjen og tenke ”har det gått en halvtime?”
Stort engasjement i Norge
En Facebook-kampanje er lansert for å få folk til å tapetsere sine respektive byer med bilder av Joseph Kony 20. april i år. Så langt har over 7000 meldt fra om at de skal være med i Norge. Et tydelig engasjement er en av grunnene til at filmen fungerer, mener Solstad.
– Folk synes saken er viktig, og det er helt sentralt for suksessen. En annen styrke er at det er tydelige datoer for når prosjektet startet og når det er over. «Kony 2012» forklarer deg hva du skal gjøre, og når du skal gjøre det.
– Kan ikke unngå den
Solstad mener mekanismene på internett har ført videoen opp til et nivå som gjør at den vil bli godt synlig i lang tid fremover.
– Når mange nok ser filmen på kort tid, vil den dukke opp over alt. Den vil vise seg i feeden din på Facebook, på topplistene på Youtube og utallige andre steder. Den når et slags «point of no return», så da vil det bli vanskelig å unngå å få den med seg, tror han.
– Vi har 248 Facebookvenner i snitt i Norge. Hvis 20 av dem deler videoen, betyr det at den i praksis er overalt.