Hopp til innhold

Slik ble «KONY 2012» sett av 55 millioner

På under fem dager har videoen som er laget for å stoppe Joseph Kony fått over 55 millioner visninger på Youtube. Nå mener medieekspertene at de har nøkkelen til suksessen.

Uttrykket «ild i tørt gress» kan ikke en gang begynne å beskrive hvor raskt videoen «KONY2012» har spredd seg på internett de siste dagene.

Filmen er laget av organisasjonen Invisble Children, for å gjøre geriljaleder Joseph Kony kjent for verdens befolkning.

Medieekspertene peker nå på flere sentrale elementer som har gjort filmen til en braksuksess.

Kjell Terje Ringdal

Kjell Terje Ringdal mener han vet hvorfor «KONY2012» har blitt så populær.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

– Dette er et veldig klart og tydelig prosjekt, der vi ser et åpenbart bilde av hvem som er helter og fiender, sier kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal til NRK.

Les også: Kritiserer Kony-filmen

Med kjendishjelp

Ringdal mener utnyttelsen av sosiale medier er en av suksessfaktorene bak spredningen av videoen.

– De har vært svært flinke til å bruke de sosiale mediene. Vår tid er preget av at det er mulig å nå ut til milloner av mennesker på kort tid, men det er sjelden det fungerer like bra som her, mener han.

Den første posten på Facebook fra Invisible Children skapte ikke de helt store bølgene. Den ble lagt ut for fire dager siden, fikk 5000 'likes', ble delt 5000 ganger og fikk over 150 kommentarer. Men da responsen kom fra folk som Rihanna, Alec Baldwin og Puff Daddy, økte interessen enormt.

Se i Nett-TV: Urix-dokumentar om barnesoldater i Uganda

Joseph Kony

Joseph Kony er leder for geriljagruppen Herrens Motstandsarmé. Han holder fast på at gruppen hans baserer sine handlinger på Bibelen og De ti bud. Ifølge «KONY2012» er han ansvarlig for å ha kidnappet over 30 000 barn til soldater og sexslaver.

Foto: Arkivfoto fra Monitor media group, Uganda / Scanpix/AFP

Sett av 55 millioner

Siden den halvtimelange videoen ble lansert mandag 5. mars har den blitt vist over 55 millioner ganger på Youtube. Tallet raser videre, og det gjør «KONY2012» til et prosjekt som mangler sidestykke.

Øyvind Solstad har jobbet åtte år i NRKs promoavdeling og tre år i NRK Beta. Han mener han vet hvorfor videoen er blitt så populær.

– Det flere grunner til dette, og godt håndtverk er en viktig årsak. Dette hadde aldri fungert hvis filmen var klippet av Johnny fra Fredrikstad, sier Solstad til NRK.no.

– Den fungerer som en dokumentar. Selv om filmen er en halvtime lang, blir du sittende igjen og tenke ”har det gått en halvtime?”

Øyvind Solstad

Øyvind Solstad tror i likhet med Ringdal at han har knekket Kony-koden.

Stort engasjement i Norge

En Facebook-kampanje er lansert for å få folk til å tapetsere sine respektive byer med bilder av Joseph Kony 20. april i år. Så langt har over 7000 meldt fra om at de skal være med i Norge. Et tydelig engasjement er en av grunnene til at filmen fungerer, mener Solstad.

– Folk synes saken er viktig, og det er helt sentralt for suksessen. En annen styrke er at det er tydelige datoer for når prosjektet startet og når det er over. «Kony 2012» forklarer deg hva du skal gjøre, og når du skal gjøre det.

– Kan ikke unngå den

Solstad mener mekanismene på internett har ført videoen opp til et nivå som gjør at den vil bli godt synlig i lang tid fremover.

– Når mange nok ser filmen på kort tid, vil den dukke opp over alt. Den vil vise seg i feeden din på Facebook, på topplistene på Youtube og utallige andre steder. Den når et slags «point of no return», så da vil det bli vanskelig å unngå å få den med seg, tror han.

– Vi har 248 Facebookvenner i snitt i Norge. Hvis 20 av dem deler videoen, betyr det at den i praksis er overalt.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.