Mye som må sjekkes
Det er en del man bør huske å ta med på båt-turen, og Hans Due forteller at det er mye som må sjekkes før man legger ut på tur.
- For det første må vi sjekke at vi har bensin, og det er lurt å ha med reservetank. Vi trenger også årer, åregafler og øsekar i tilfelle vi må ro hjem. Et ekstra tau kan være lurt om vi må slepes, forteller han.
Hans Due forteller at det er mye som må sjekkes før man legger ut på tur. Foto: Sjur Sætre, NRK
Hans Due har også med seg en skrutrekker og ekstra tennplugger, samt en pluggnøkkel og en tang.
- Du kan få motorstopp eller gå på et skjær, og det er greit å ha med litt verktøy. Det er også greit å ta med turkompass om det ikke er fastmontert kompass i båten, forteller Hans Due.
Dersom du får tau eller garn i propellen kan det være fint å ha med en kniv.
- Det kan hende det sitter så godt at det ikke er mulig å få det løst uten kniv. Dessuten kan du jo få en fisk, og da er det jo fint med en kniv, sier Due.
- Bruk redningsvest!
Noe av det viktigste du har med deg på båttur er selvsagt redningsvesten.
- Det skal være redningsvester til alle sammen om bord, men det lureste er å ta den på seg. Kart og dregg er heller ikke dumt å ta med, forteller han.
Ta med litt verktøy og et kompass, sier Hans Due. Foto: Sjur Sætre, NRK
Man kommer langt med sunt bondevett, også på sjøen!
Det finnes en del sjøvettregler som er verdt å lære seg, men man kommer i grunnen ganske langt med sunt bondevett. Vi er jo noen hundretusen fritidsbåteiere her i landet, men ikke alle oppfører seg særlig pent til sjøs. Hensyn er et nøkkelord når man ferdes på sjøen.
- Sundt bondevett er viktigst av alt. Vi skal jo alle ha det trivelig på sjøen, og det får vi om vi viser hensyn til hverandre.
I liten båt er det viktig å sitte i ro og ikke reise seg opp for mye. Det bør være en regel at den som sitter til rors bestemmer hvem som kan reise seg, slik at det ikke blir misforståelser.
- Det kan være bølger og båten kan vippe litt frem og tilbake. Skal man reise seg, må bare èn reise seg om gangen. Man bør reise seg minst mulig. Den som sitter til rors bør være kaptein ombord og ha det avgjørende ordet, sier Hans Due.
På sjøen er det vanlig å hilse på møtende og forbipasserende båter, men Hans Due advarer mot å vinke med begge armer.
- Å vinke med to armer er som regel et signal om at noen er i nød eller har problemer på et eller annet vis, forteller Due.
Sjømerker
Det er høysesong for båtfolket nå, og mange vet dessverre lite om sjøvett. Vi har tidligere vært inne på hva det er lurt å ha med seg om bord, og bondevett. Det finnes flere sjømerker, men det bør være mulig å lære seg de viktigste av disse.
- Lær deg de viktigste sjømerkene, og hvilken side av stakene det er trygt å gå med båten! Det bør være mulig å lære seg det for dem som har båt, skulle vi tro, sier Hans Due.
Å legge til
Det hender seg at man har et lite ærend mens man er på havet, og bare skal legge fra seg båten et lite øyeblikk.
- Da gjelder det å fortøye båten skikkelig slik at båten ikke blir liggende å slå. Vinden kan jo ta tak i den, eller det kan komme bølger fra andre båter, sier Due.
Kommer det flere båter inn i havna samtidig, bør man vise hensyn.
- Ta godt i mot de som kommer inn, og tilby dem gjerne å fortøye sammen med deg. Neste gang kan det være du som kommer sist, og da setter sikkert du pris på at andre tilbyr deg plass.
Bruk hodet
Det kan skje mye rart på sjøen, og det er ikke bare å ringe etter Falken eller Viking om du er i båt og får trøbbel.
- Vis hensyn og hjelp andre sjøfarende når du er i båt, sier Hans Due.
Mange glemmer dette og tenker ikke på at det kan være dem som trenger hjelp neste gang.
Norgesglasset NRK P1